NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.
För Hyundai Motorsport kan det bli tvära kast, teamet jobbade redan på en helt ny bil baserad på dagens reglement för debut 2025 - nu kan teamet åter få kasta sitt arbete och starta på nytt.

© Oliver Solberg Rally.
© Oliver Solberg Rally.
Rally2 bilar som körs i WRC serien ska kunna byggas om och vässas för att närma sig Rally1 klassen i effekt - kanske blir det basen till nästa periods WRC reglemente.
Rally1 fortsätter i två år, men utan hybrid från 2025, Rally2 ska få vässas i WRC tävlingar.

Ikväll kom resultatet av FIA World Motor Sport Councils senaste möte, där bekräftades att dagens Rally1 bilar finns kvar under minst de två kommande säsongerna. Säsongerna 2025 och 2026 kommer dagens bilar, om än i modifierat skick att finnas kvar - ett beslut som gör att dagens tre team väntas bli kvar. Nedan ses en rad förändringar som plockats fram, till mötet i slutet av juni ska reglementet fastställas för säsongen 2025 och framåt utifrån följande punkter.

Hybriden plockas bort.
Men kostnaderna ska ned, hybridenheten plockas bort redan efter årets säsong, detta tack vare det nu helt förnybara bränslet som används. Ändrade mått på restriktor och ändring på de aerodynamiska reglerna ska också göras redan till nästa år.

Två reglemente under 2026.
Från 2026 kommer reviderade tekniska regler för Rally1 att införas baserat på det nuvarande Rally1-reglementet. Dessa regler kommer att gälla tillsammans med de nuvarande Rally1-reglerna för säsongen 2026.

Bygg på valfri kaross - även konceptbilar.
De nya reglerna kommer att använda en gemensam burkonstruktion för att minska kostnader, det kommer göra det möjligt för tillverkare att utveckla bilar med sina egna karosserier baserade på produktionsmodeller inklusive B-klass, C-klass, kompakt SUV eller en konceptbil designad för tight teknisk kriterier som tyngdpunkt och aerodynamik för att utjämna prestanda.

Team utan biltillverkare?
Mycket liknar koncept kring rallycrossens huvudklass med mer eller mindre enhetschassi och valfri kaross där team utan koppling till biltillverkare kan ta fram en bil likt CE Dealer Team och Green Corp Konnections som byggt en Lancia-kopia.

330hk men bas i Rally2.
Effekten ska hamna på 330hk med motorprestanda styrd av en referens för en och samma vridmoments kurva i samtliga bilar. Motor och transmission kommer att vara kostnadsbegränsade och tekniken begränsad till Rally2-nivå. Aerodynamiken kommer att begränsas tillsammans med en topphastighetsbegränsning för att minska utveckling och kostnader.

Fabriken ska tvingas sälja bilar.
Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400´000 euro och WRC tillverkare kommer att bli tvingade att göra sina bilar tillgängliga för försäljning direkt från målgång, en köpare ska kunna ta bilen direkt från parc fermé.

Ny elklass med Rally1 prestanda.
Så snart som möjligt kommer också en elektrisk kategori att införas i WRC med FIA:s tekniska avdelning som har till uppgift att fastställa lämpliga tekniska föreskrifter som kan utnyttja för den nya "Rally1-buren" och uppnå prestanda i paritet med Rally1-bilar som körs på dagens miljövänliga bränsle.

Vässade Rally2 men bara i WRC.
Rally2-bilar kommer att fortsätta i sin nuvarande form under hela sin homologering som grund för nationella och internationella serier. Men Rally2-bilar som tävlar på WRC seriens deltävlingar kommer från 2025 och framåt ha möjlighet att köra med ett "WRC-kit" bestående av en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda med "paddel" och en mer avancerad bakvinge med målet att minska prestandagapet mellan Rally1 och Rally2 bilarna.

» Mer info om Rally VM - WRC serien, se
''Rally VM - WRC''.

Publicerad: 2024-02-27 17:56:45






Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
© emotorsport.seIdag släpps inbjudan och anmälan öppnar för Rönne Motorklubbs första riktiga rallytävling sedan Rally Askersund 2018.

Den 4:e oktober är det dags för Henkas Grus & Betong Rallyt, en uppföljare på förra årets rallysprint men i år en riktig rallytävling med tre mycket fina och klassiska sträckor s...

Publicerad: 2025-08-18 09:02:31


ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
© @World / Red Bull Content Pool.ERC Barum Czech Rally Zlin som sjätte deltävling av åtta i ERC-serien, samtidigt den femte av sex i Junior ERC klassen. I huvudklassen tog Andrea Mabellini steget närmare Mikolaj Marczyk i helgen - Italienaren lite mer van vid asfalten. Samtidigt går Jon Armstrong upp förbi Mads Östberg som stod öve...

Publicerad: 2025-08-18 05:06:36


Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
© @World / Red Bull Content Pool.43-årige Jan Kopecky, en av tjeckisk rallysports främsta förare med förflutet som fabriksförare inom Skoda Motorsport där han än idag agerar testförare. Jan tog ledningen tidigt i Barum Czech Rally Zlin men har pressats hårt under helgen, vinner slutligen 10,7 sekunder före Jon Armstrong, Irländaren...

Publicerad: 2025-08-17 16:56:50


Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg gick först ut på den avslutande specialsträckan i ERC Barum Czech Rally Zlin, som klar Juniormästare fick han chansen att gratuleras först i den livesända TV-sändningen.

Calle med inhoppande Torbjörn Carlberg når målgång i rallyt som varit händelserikt för både dem och övriga i tät...

Publicerad: 2025-08-17 16:16:01


Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen.
Eslövs MS med Kanonen under söndagen, tre specialprov kördes tre gånger för de 41 startande, Hyllinge MS B-föraren Ola Johansson satte bästa tid på första vändan av proven.

Under andra varvet tog Hans-Daniel Steiner och Jonas Olsson sträcksegrarna, totalt hade Ola segern 0,9 sekund före Steiner -...

Publicerad: 2025-08-17 15:54:48


Foto från Polkatrofén.
© emotorsport.seGränna MK med Polkatrofén under lördagen, två sträckor dubbelt - nya rallyvägar väntade när rallyt kördes runt Adelöv. 80 åkare kom mot starten där det bland annat tävlade för poäng till E-Cupen.

Från start till mål var arrangörsklubbens Tobias Pettersson och Hilmer Lindberg i topp med Mitsubishi...

Publicerad: 2025-08-17 11:24:24


Junior ERC hotet Ioan Lloyd bryter Barum Czech Rally Zlin.
© @World / Red Bull Content Pool.Junior EM toppen har en strulig helg i Barum Czech Rally Zlin, rallyt är svårkört där trean Japsar Vaher körde av tidigt i rallyt och bröt helgens deltävling - Estländaren tappade därmed chansen att kriga om guldet i Junior ERC serien.

Calle Carlberg tvingades bryta lördagens etapp med trasig dri...

Publicerad: 2025-08-17 10:59:00


Ascona 400-seger i Lahti Historic Rally - Perez i Porsche bäst av EM-ekipagen.
© Lahti Historic Rally.Lahti Historic Rally avslutades med tre sträckor dubbelt under lördagen, Marko Uutela i Opel Ascona 400 vann rallyt totalt trots en minuts påslag, till rallyts totaltvåa Seb Perez i Porsche 911 skiljde slutligen 8,1 sekund.

Perez toppade då totalt för historiska EM deltävlingen i FIA European His...

Publicerad: 2025-08-17 09:20:28


Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
© @World / Red Bull Content Pool.Sista dagen av Barum Czech Rally Zlin är startad för Rally2-klassen - snart rullar också Junior ERC täten ut på sträckan. För Calle och Torbjörn Carlberg blir det omstart och nu har dem en uppgift att bara ta sig runt dagens sex sträckor.

En drivaxel brast igår för Calle som tvingades bryta, är n...

Publicerad: 2025-08-17 08:57:51


Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
© emotorsport.sePolkatrofén med start & mål vid Adelövs Gård, Gränna MK som arrangör och det bjöds på deltävling i E-Cupen. Intresset var stort med 100-talet anmälda till de 65 platserna, arrangören kunde få loss yta för 80 bilar som gavs plats i startfältet. 1,6 mil special fördelat på två sträckor dubbelt var kon...

Publicerad: 2025-08-16 22:22:11


Tidigare nyheter:
Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.
Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt.
4 sträckor och 80 ekipage gör upp i Polkatrofén.
WebTV direkt från kvalet inför Barum Czech Rally Zlin.
110-talet åkare för lördagens Laxårally.
Tom Kristensson med partners hjälper Carlberg mot säsongsavslutningen.
Följ morgondagens träning, kval och shakedown inför Barum Czech Rally Zlin.
50-talet åkare i Jämtlands MK´s LightOn Rally.
35 rallyåkare ut i helgens Tractive Race.
Dubbelt Svenskt i helgens Future SM-ralli.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 23/08


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.