____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.
För Hyundai Motorsport kan det bli tvära kast, teamet jobbade redan på en helt ny bil baserad på dagens reglement för debut 2025 - nu kan teamet åter få kasta sitt arbete och starta på nytt.

© Oliver Solberg Rally.
© Oliver Solberg Rally.
Rally2 bilar som körs i WRC serien ska kunna byggas om och vässas för att närma sig Rally1 klassen i effekt - kanske blir det basen till nästa periods WRC reglemente.
Rally1 fortsätter i två år, men utan hybrid från 2025, Rally2 ska få vässas i WRC tävlingar.

Ikväll kom resultatet av FIA World Motor Sport Councils senaste möte, där bekräftades att dagens Rally1 bilar finns kvar under minst de två kommande säsongerna. Säsongerna 2025 och 2026 kommer dagens bilar, om än i modifierat skick att finnas kvar - ett beslut som gör att dagens tre team väntas bli kvar. Nedan ses en rad förändringar som plockats fram, till mötet i slutet av juni ska reglementet fastställas för säsongen 2025 och framåt utifrån följande punkter.

Hybriden plockas bort.
Men kostnaderna ska ned, hybridenheten plockas bort redan efter årets säsong, detta tack vare det nu helt förnybara bränslet som används. Ändrade mått på restriktor och ändring på de aerodynamiska reglerna ska också göras redan till nästa år.

Två reglemente under 2026.
Från 2026 kommer reviderade tekniska regler för Rally1 att införas baserat på det nuvarande Rally1-reglementet. Dessa regler kommer att gälla tillsammans med de nuvarande Rally1-reglerna för säsongen 2026.

Bygg på valfri kaross - även konceptbilar.
De nya reglerna kommer att använda en gemensam burkonstruktion för att minska kostnader, det kommer göra det möjligt för tillverkare att utveckla bilar med sina egna karosserier baserade på produktionsmodeller inklusive B-klass, C-klass, kompakt SUV eller en konceptbil designad för tight teknisk kriterier som tyngdpunkt och aerodynamik för att utjämna prestanda.

Team utan biltillverkare?
Mycket liknar koncept kring rallycrossens huvudklass med mer eller mindre enhetschassi och valfri kaross där team utan koppling till biltillverkare kan ta fram en bil likt CE Dealer Team och Green Corp Konnections som byggt en Lancia-kopia.

330hk men bas i Rally2.
Effekten ska hamna på 330hk med motorprestanda styrd av en referens för en och samma vridmoments kurva i samtliga bilar. Motor och transmission kommer att vara kostnadsbegränsade och tekniken begränsad till Rally2-nivå. Aerodynamiken kommer att begränsas tillsammans med en topphastighetsbegränsning för att minska utveckling och kostnader.

Fabriken ska tvingas sälja bilar.
Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400´000 euro och WRC tillverkare kommer att bli tvingade att göra sina bilar tillgängliga för försäljning direkt från målgång, en köpare ska kunna ta bilen direkt från parc fermé.

Ny elklass med Rally1 prestanda.
Så snart som möjligt kommer också en elektrisk kategori att införas i WRC med FIA:s tekniska avdelning som har till uppgift att fastställa lämpliga tekniska föreskrifter som kan utnyttja för den nya "Rally1-buren" och uppnå prestanda i paritet med Rally1-bilar som körs på dagens miljövänliga bränsle.

Vässade Rally2 men bara i WRC.
Rally2-bilar kommer att fortsätta i sin nuvarande form under hela sin homologering som grund för nationella och internationella serier. Men Rally2-bilar som tävlar på WRC seriens deltävlingar kommer från 2025 och framåt ha möjlighet att köra med ett "WRC-kit" bestående av en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda med "paddel" och en mer avancerad bakvinge med målet att minska prestandagapet mellan Rally1 och Rally2 bilarna.

» Mer info om Rally VM - WRC serien, se
''Rally VM - WRC''.


Följ helgens rallyn:
Lewis & Hunter Cambrian Rally:[Resultat][Info][Anslagstavla][Karta]
Kåtmyraslaget:[Resultat]
Mälarturf Sprinten:[Resultat]
Skilling 50:[Resultat]
Rocar-Tech Twente Rally:[Resultat][Tidsplan][Karta]

Publicerad: 2024-02-27 17:56:45






Andervang fyra genom Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Holländska Rocar-Tech Twente Rally avslutade med ss12 efter klockan 17, Stan Pex i Skoda Fabia RS Rally2 återtog ledningen och vann sju sekunder före Yannick Vrielink efter att de bytt om i täten sista sträckorna.

Tredje bil in är Kevin van Deijne som tappat 1:21 minut mot täten i sin Škoda Fabia...

Publicerad: 2025-10-26 17:40:47


Bilbyte för McRae gav resultat i Cambrian Rally - Kalle stark femma totalt!
© Probite British Rally Championship.Första av de sju sträckorna i Lewis & Hunter Cambrian Rally ströks, anledningen var en avåkning i klasserna före det Brittiska mästerskapet. Besättningen var ok och brittiska finalen tog fart från ss2, avgjordes i gamla VM-trakter, basen i Llandudno.

Närmare 8 mil special dit Max McRae bytt Citro...

Publicerad: 2025-10-26 09:33:53


Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Tidigare nyheter:
Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.