NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Magnusson förste Svenske Mitsubishi vinnaren.
PRESSRELEASE

* Andreas Magnusson blev första Swedish Evo Challenge-mästaren.
* Kampen om titeln avgjordes på sista sträckan.
* Hans-Erik Weng slutade två efter att en drivaxel gått av fyra km före slutmålet.


Slutkampen om det allra första svenska Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge-mästerskapet någonsin utkämpades den gångna helgen i Askersund. På sista sträckan i rallyt Rejmeknixen.

Hans-Erik Weng och hans co-driver Anders Fredriksson åkte ut på sista stäckan med en ledning på 1,7 sekunder, men fyra kilometer från målet gick en drivaxel sönder. Därmed kunde Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gå förbi och ta den första svenska Evolution Challenge-titeln.

Båda de främsta teamen har vunnit två deltävlingar vardera i årets Mitsubishi-mästerskap. Magnusson/Hulterskog startade den sjätte och sista omgången med bra en poängs ledning över Weng/Fredriksson. Eftersom en seger i Rejmeknixen skulle ge tolv poäng, var utgångsläget att snabbast ekipage i Askersund skulle krönas till champion.

Rejmeknixen innehöll 41 utslagsgivande kilometer, fördelat över fyra sträckor i skogarna intill det bildsköna Askersund. Eftersom tävlingen var relativt kort var det viktigt för de tävlande att inte göra misstag eller råka ut för problem.

Första sträckan vann Weng/Fredriksson med över sju sekunder – vilket var överraskande mycket – till Magnusson/Hulterskog. De senare medgav att stundens allvar hade hindrat dem från att prestera på topp. På andra sträckan tog de i alla fall tillbaka fyra sekunder på ledarna, trots att de flöt ut i en kurva, slog i en sten och krökte bakfjädringen. Tursamt nog var det service efteråt, och mekanikerna hann precis bli färdiga på utsatt tid.

Efter de första två sträckorna var Joachim Carlström/Jörgen Norman bara elva sekunder efter ledarna. Därmed räckte det att ta sig i mål för att bli trea i mästerskapet. Mikael Gustafsson/Ola Persson höll fjärdeplatsen och körde säkert för att undvika de växellådsproblem de fick i femte deltävlingen och inte hunnit åtgärda.

Efter rullningen veckan innan hade Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth och deras team jobbat hårt hela veckan för att få bilen i ordning för Askersund. Nu fick de inte lön för mödan, utan något elfel fick bilen att stanna bara tre kilometer in på första sträckan.

Med bara två sträckor kvar visste de ledande teamen att det var full satsning framåt som gällde för att ta titeln. Efter SS3 skilde endast 1,7 sekunder, Weng/Fredriksson före Magnusson/Hulterskog.

Halvvägs in på den 13 kilometer långa sträckan som avslutade Rejmeknixen var de två sekundlika. Precis då, när bara fyra kilometer återstod kände Weng att någonting var fel med bilen, en främre drivaxel hade gått av. Han fortsatte, men tappade sexton sekunder och hoppet om att vinna årets Mitsubishi-mästerskap.

Som contrast fick Magnusson/Hulterskog en nästan perfekt resa genom sista sträckan, och kunde glädja sig åt att åka tillbaka till Askersund och slutmålet som de allra första segrarna i svenska Evolution Challenge.

– Jag är så glad över att ha vunnit Evo Challenge. Det är ett stort mästerskap och jag har njutit av varenda minut, sa Magnusson.

– Det har också varit utslagsgivande och med de priser du kan vinna får vi mycket för pengarna. Dessutom har jag fått mycket mer media än jag fått i andra svenska serier. Vi ska försvara vår seger nästa år!

Magnusson/Hulterskog vann också Grupp N och blev sjua totalt i Rejmeknixen.

Organisationen bakom Evolution Challenge är redan i full gång med arbetet inför 2009. Målet är att offentliggöra tävlingskalender och regler inom de närmaste veckorna.

2008 ärs Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Mitsubishi Motors Sverige, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige – Deltävling 6
Resultat
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 23:17.4
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 23:33.3
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 23:53.4
4 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 25:12.0
Brutna
SS1 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Elproblem

Final 2008 Championship Positions
Slutresultatet baseras på fem av sex deltävlingar, där de tävlande får räkna bort sitt sämsta resultat.
Förare
1 Andreas Magnusson 56
2 Hans-Erik Weng 52
3 Joachim Carlström 35
4 Jonas Ericsson 23
5 Mikael Gustafsson 23
6 Jimmy Joge 18
7 Tobias Gustavsson 10
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrik Hulterskog 56
2 Anders Fredriksson 52
3 Jorgen Norman 35
4 Ola Persson 24
5 John Stigh 23
6 Mikael Johansson 12
7 Fredrik Leierth 10
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-09-23 16:56






Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Ett av årets första rallyn för 2025 tvingas nu ställa in, inte helt oväntat handlar det om mildväder som ställer till det för MK Tierp och Tierpsrundan. Tävlingsledare Jörgen Joons meddelade under måndagens förmiddag att första deltävlingen i SuperCupen och Upplands DM ställs in. Planen för rallyt v...

Publicerad: 2024-12-30 12:35


Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
© emotorsport.seDen tredje delen blir lite av en appendix K special med tre snabba namn för klassen, vi inleder med Roger Berglund som varit tillbaka under året och bland annat kört hem Svenska RallyCupens Appendix K klass - vad väntar 2025?
- Planen är samma som detta år som var vårt första hela år efter 19 år...

Publicerad: 2024-12-29 19:45


18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
© Taneli Niinimäki / AKK.Den 21:e januari fyller Italienaren Giovanni Trentin 18 år, men redan nu har han avverkat två fulla säsonger med rallytävlande.

Han inledde karriären med 13 rally 2023, de första 12 med Ford Fiesta Rally4 i de Baltiska länderna innan han avslutade med Kroatiska Rally Show Santa Domenica i en Sko...

Publicerad: 2024-12-29 11:53


Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
© emotorsport.seFrank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen körde hem Lygnasætersprinten som avslutade norska rallyåret under lördagen, först gick den knappt 7km långa sträckan två gånger i sydlig riktning innan man vände håll och tog två vändor åt andra hållet. Totalsegern blev stor, 1:18 minut före Fredrik Magnuss...

Publicerad: 2024-12-29 11:46


Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
© Fredrik Ivhammar.Direkt ut med del 2 i serien vad de svenska rallyåkarna har i planeringen, vi styr först mot Tomas Bergman som berättar sina tankar.
- Vi har hittat en modell för bra samarbete och känsla i bilen men än finns massa detaljer att förbättra och slipa vidare på. En viktig detalj är att fortsätta ha ...

Publicerad: 2024-12-27 22:48


Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
© emotorsport.seEtt av årets absolut sista rallyn världen runt är Norska Lygnasætersprinten hos NMK Hadeland där man tar avslut på 2024 och kickar igång säsongen 2025. En sträcka som körs två gånger i varje riktning ger 27,5km special under lördagen, första start 11:30.

60 åkare väntas ut på banan, bland de sena...

Publicerad: 2024-12-27 21:33


Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seHällefors-föraren Emil Karlsson inledde fjolåret i BMW men avslutade i sin egna Volvo 940, hur ser 2025 ut?
- Vi kommer köra vår trogna Volvo, den har setts över till säsongen och vi börjar redan direkt efter nyår med att åka till Sveg för att köra lite test inför Boden. Det brukar vara bra att ...

Publicerad: 2024-12-26 17:29


Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
© M-Sport.60-årige greklicensierade rallyentusiasten Jourdan Serderidis väntas fortsätta tävla med Ford Puma Rally1 under 2025, gör sig redo för finska Arctic Lapland Rally som träning inför Rally Sweden som blir första WRC deltävlingen 2025.

Till Rally Sweden blir det alltså minst tre Ford Puma Rally1 då ...

Publicerad: 2024-12-26 12:01


Tidigare nyheter:
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.