NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Sommarsprinten:[Resultat]
Rallijsprints Talsi:[Resultat][Tidsplan][Anslagstavla]
Rally Aalborg:[Resultat][Tidsplan][Anslagstavla]
Seffle City Motor Challenge 50-årsracet:[Resultat]
Skilling 500:[Resultat]
SM-Veckan Sommar, Rallysprint:[Resultat][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla]
SM-Veckan Sommar, Rallysprint - kval:[Resultat]
Ardeca Ypres Historic Rally:[Resultat]
EKO Acropolis Rally Greece:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten:[Resultat][Karta]

Publicerad: 2023-10-25 21:53






33 rallyåkare till Höljes eget Rally Magic.
© emotorsport.seSom uppvärmning inför rallycrossfesten i Höljes körs Rally Magic med Finnskoga MK som arrangör, nästa fredagkväll körs det rally över banan och på områdets vägar, bland annat campingområdet "lyckliga gatan".

Igår fredagens presenterades listan, 33 namn för rallyt som inleds med Pontus Tidemand, J...

Publicerad: 2025-06-27 23:32


Surasprinten, rallyåkning i centrala Surahammar.
© emotorsport.seSöndagsrally med Surasprinten hos MSK Hammaren - rallyt går i Surahammars centrum som totalt ger knapp 3km och då ska en sträcka på asfalt som går fyra gånger.

14 åkare genom trimmat 2wd med Jörgen Jansson, Marcus Rutgerson, Ole Morten Korsmo och Johnny Nilsson bland namnen i klassen.

Åtta åka...

Publicerad: 2025-06-27 22:28


Skilling 500, Seffle City Motor Challenge och Acropolis Rallyt bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seDet blir en massiv rallyhelg på flera fronter, både i Sverige och utomlands tävlas det med Svenska intressen, Skilling 500 med närmare 170-talet startande är störst med sex sträckor på 45km.

Hällefors MK kör sista deltävlingen för året i HMK´s RS-serie och har Historiska Sprint & Back Cupen på be...

Publicerad: 2025-06-27 22:24


Summering, Tidemand och Wesslen lyckliga SM vinnare i Norrköping.
© emotorsport.seHögt tempo, bra rallyväder och gott om publik runt Himmelstalundsområdet när SM Veckan Rallysprint avgjordes under fredagen i Norrköping - för rallysprinten stod Norrköpings MK. Inledning med två kvalåk för de 40 åkarna, enskilt bästa kvalåk som utgjorde gallringen till finalen och det var i andra å...

Publicerad: 2025-06-27 22:23


WRC ledning för Tänak, Solberg och Türkkan - Mille tvåa i JWRC.
© Hyundai Motorsport.Marginalerna drog ut redan på första sträckan under fredagens morgon i EKO Acropolis Rally, det var också rallyts längsta sträcka på 26,76km där Sebastien Ogier tog kommandot.

Thierry Neuville tog över ledningen innan Belgaren körde punktering och dalade i listan på ss4. Hyundaiåkarna med Adrien ...

Publicerad: 2025-06-27 21:55


Imorgon, rallyfest runt Vrigstad, publiktips inför Skilling 500.
© Skillingaryds MK.Nu på lördag den 28 juni är det dags för årets upplaga av Skilling 500. För första gången har tävlingen sin start- och målplats i Vrigstad. Det är också det fina samarbetet med Best Western Hotell Vrigstad och dess syskonhotell i gruppen Meeting Småland Hotel Group som ger tävlingen namnet Meeting S...

Publicerad: 2025-06-27 21:31


Rally-SM presenterar kalendern för 2026.
© emotorsport.seSvensk Bilsport presenterar nu en preliminär kalender för 2026 års Rally-SM. Med sex deltävlingar på snö och grus väntar en säsong som bland annat bjuder på två vinterklassiker, final med South Swedish Rally i Olofström och ett historiskt jubileum i Vimmerby.

Kalendern innehåller både välkända st...

Publicerad: 2025-06-27 15:35


Tidemand och Wesslen årets vinnare i SM Veckans Rallysprint.
© emotorsport.seSummering, två kvalåk följdes av två finalåk - när dem båda finalåken slagit samman och dammet lagt sig över Himmelstalundsområdet intill E4:an i Norrköping kunde de tre snabbaste besättningarna i de båda klasserna ta klivet upp på prispallen.

För de fyrhjulsdrivna ser vi Pontus Tidemand som vinn...

Publicerad: 2025-06-26 18:23


Finaldags, två nya åk på Himmelstalundsfältet avgör SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.seFinaldags vid 17-tiden, två nya åk ska göras över Himmelstalundsfältets välkända område, efter lite banpreparering och under tälten justeringar på bilarna. Tolv bilar för 2wd och åtta i fyrhjulsdrift gör upp om SM medaljerna.

Här gäller två åk, nu med sammanslagen tid vilket gör att det gäller at...

Publicerad: 2025-06-26 18:21


Söndagsrally med Trollsprinten - 30-talet åkare i Trollhättan.
© emotorsport.seRallykörning för söndagen även i Trollhättan, där går Trollsprinten med SMK Trollhättan som arrangör, 8,4km special fördelat på två sträckor väntar de tävlande 30-talet tävlande.

Smdigit arrangerat med fyra klasser, störst är Standard på 19 bilar med Tomas Sjöberg och Dan Rhodin som A-förare, på ...

Publicerad: 2025-06-26 18:18


Tidigare nyheter:
Kvaldags i SM-Veckan, 12:50 drar man igång - WebTV och resultat live.
170 åkare till Skilling 500, sex sträckor under lördagen för DM-åkarna.
Fredagsrally, SM Veckan och EKO Rally Acropolis.
Tänak och Ogier toppar SS1 i EKO Rally Acropolis, Solberg WRC2 ledare, Mille åtta i JWRC.
Carlberg redo för Kanadensiskt rallyäventyr, 'fått fria tyglar' av Peugeot.
Katsuta och Neuville delat snabbast på shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Jubileumsrally mitt i Säffle centrum, Seffle City Motor Challenge med maxat startfält.
60-talet åkare när HMK´s RS-serie avslutar med Sommarsprinten.
Andervang på 700 mils rallyturné, tävlingar, Monte Carlo-sträckor och i20 Rally2 Step 2.
Shakedown inför EKO Acropolis Rally - WebTV & resultat direkt här.
145 klassiska ekipage redo för KAK Midnattssolsrallyt 2025.
Resultat & WebTV från morgondagens shakedown inför EKO Acropolis Rally.
103 ekipage till ERC Rally di Roma Capitale - fyra Svenska bilar.
VM-ledande Mille redo för stentuffa JVM-tävlingen i Grekland.
Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.