Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar Historic   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
   
____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Roger Fransson.
© Roger Fransson.
Patrik Fredriksson och Per Wiksten vinner SverigeSerien Elit A för andra gången i följd - unikt!
EMK Kannan bjöd tuff och händelserik final i årets SverigeSerie.
PRESSRELEASE

SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally är tuff och bjuder stenhård konkurrens. Obligatoriskt räknad finaltävling toppar som extra tuff säsongsavslutning. Att vinna en deltävling i någon av klasserna är svårt, att hålla ihop och vinna finalen ännu svårare. Och att vinna serien totalt är självklart en jätteutmaning vare sig det gäller förarklass A, B, C eller för den delen cuperna Junior eller Senior. Årets final kördes med EMK Kannan i Eskilstuna och blev precis så spännande, händelserik och rafflande som man kan förvänta sig. Grattis Patrik Fredriksson till seger för andra året i följd i högsta Elitklass. Grattis Tim Palmqvist till totalseger i Elit B på fjärde stegets särskiljning mot Daniel Jonsson. Lika stort grattis Emil Huss till segern i Cupklassen. Grattis också till ett av svenskt rallys stora framtidsnamn, Hugo Carlberg för stabil seger i ungdomsklassen totalt. Avslutningsvis också ett stort grattis till Magnus Westman för seger i SverigeSeriens Seniorklass, både Junior Hugo och Senior Magnus för övrigt med drömserie på maximala 160 poäng.

VOC Mekonomen Rally fick i år glädjen att köra SverigeSeriefinal med EMK Kannan i Eskilstuna. Låt oss börja referatet från årets finaltävling och dito fest i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie med att rikta ett stort tack till det gänget i Eskilstuna MK för en superfin EMK Kannan, i år som alla år. Extra tack i år till Släpcenter Eskilstuna och Frederick Eckhardt för såväl grym sponsoring till vinnarna i A-B-C med var sin fin släpvagn värd hela 20 000:- per styck. Men också till sponsoring av finalfesten som gjorde den överkomlig för alla samtidigt som Frederik själv också bistod klassansvariga med en massa jobb med själva festarrangemanget - stort, stort tack för detta.

Patrik Fredriksson vinner högsta elitklassen för andra året i följd
Förra säsongen var det äntligen Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wikstens tur att vinna SverigeSerien totalt. Som så ofta: då det släpper, då släpper det på riktigt. Patrik och Per vinner i år igen.

– Stort, stort grattis till Patrik och Per. Det är extremt ovanligt att vinna mer än en gång i den alltid lika stenhårda SverigeSerien. Och att göra det två år i rad är är helt enkelt unikt. Vi måste backa långt in i ”Carlerics tid” för att hitta något liknande. Faktiskt mer än 20 år tillbaka i tiden då Joakim Hallqvist dubbelvann 2001 och 2002. En annan tid. Det gör bedriften extra laddad. Magnus ”Linkan” Lindqvist med duktiga CoDrivern Sara Ridde har haft den här säsongen i sin kontroll men avåkningar såväl hemma i Laxå senast som i Eskilstunas finaltävling gör guldet till ett brons. In på andra plats med god marginal (nåja …) på en enda poäng kliver Frederik Eckhardt normalt vägledd av Per Allo men där Catalina Floberg skötte kontoret i finaltävlingen, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Finaltävlingen blev händelserik. Redan på dagens andra sträcka gick Linkan in i en vänster två alldeles för fort, hängde ut, slog i en vägtrumma som skickade bilen rakt ut i terrängen och in i ett träd. Omöjligt att komma sig vidare. Bara några minuter senare gjorde Frederik Eckhardt i princip samma sak men här slutade det med en punktering och han kunde åka vidare för att säkra andraplatsen i Elit A en hel poäng före olycksalige Linkan. Var det någon som sa att SverigeSerien inte är tuff och hård?

Klassegrande Patrik Fredriksson och Per Wiksten hanterade situationen när Linkan körde av superproffsigt, slog av på tempot, fokuserade serien framför den enskilda tävlingen och rattade in på en med deras mått mätt beskedlig fjärdeplats i finalen. Vann finaltävlingen i Elit A gjorde istället Daniel Suvala vägledd av Patrik Johansson före Oscar Östlund med Daniel Andersson i högerstolen, både dessa par fokuserar i normala fall Svenska Rallycupen. Niklas Berglund och CoDriver Henrik Pedersen in på tredje plats i finalen.
– Förstås lite tråkigt att SverigeSerien toppen inte gick för fullt hela vägen men helt korrekt och proffsigt hanterat av firma Fredriksson och Wiksten.

Episk fajt när Tim Palmqvist tog totalsegern i Elit B på särskiljning
Om det var dramatiskt i Elit A så var det om möjligt ännu mer drama i Elit B.
– Tim Palmqvist med Robin dito vid sin sida körde in på en femte plats i finaltävlingen men tog samtidigt full pott, fem poäng på PowerStage. Med det summerade Palmqvist-duon säsongen på 145 poäng. Jagande Daniel Jonsson med Emma Hägg vid sin sida rasade växellådan på sista sträckan och fick åka nästan hela PowerStege utan superviktiga treans växel. Tredje plats ändå på dagens sista PS summerar även deras säsong till 145 poäng. Särskiljning alltså. Palmqvist med serien 30-30-27-27 och Jonsson/Hägg med 30-30-27-25. Seger till firma Palmqvist alltså på FJÄRDE särskiljning. Återigen, vem sa att inte SverigeSerien är stenhård?
Stort grattis till Tim och Robin. Snacka om att göra exakt vad som behövs, exakt när det behövs. Men så här coola behöver ni väl ändå inte vara?

Noah Grönkvist med CoDriver Lucas Ivarsson Olsson gör allt vad man kan. Vinner finaltävlingen i Elit B, tar fyra av fem möjliga poäng på PowerStage men efter att ha varit tvungen att hoppa över årets näst sista tävling i Laxå på grund av en rasad motor så räcker det bara till 139 poäng och en tredje plats i SverigeSerien Elit B totalt.

Årets dominant Emil Huss säkrade segern i C Cup
Bland C förarna, en klass som vi i VOC Mekonomen Rally kallar för Cupklassen har Emil Huss dominerat säsongen.
– Gabriel Banger med Annsofi Wikström vid sin sida blixtrade till i årets näst sista tävling med en jätteseger. Gabbe öppnade också finaltävlingen väldigt övertygande med att vara klart snabbast på korta SS1. Men sedan slog samma otur som ständigt grinat Gabriel i ansiktet den här säsongen till igen. Elfel redan på SS2 tog nästan 10 minuter att åtgärda och att få bilen att gå igen. Men på något sätt skipades i detta ändå en rättvisa. Emil Huss guidad av Clara Sundqvist har ju dominerat den här säsongen näst intill totalt och är med detta så otroligt värda sin totalseger. Med Banger borta så tar man också ner tempot till safe-mode men slutar ändå tävlingen på andra plats - starkt och smart! Stort grattis Emil och Clara, det här är ni sååå värda.

Vinner finaltävlingen gör unge Arvid Larspers med pappa Jan-Henrik vid sin sida, vinnare av Juniorklassen totalt så sent som 2021 och en duo vi gärna så ser mer av i SverigeSerien oavsett om det är Arvid eller pappa bakom ratten. Trea i finalen blev Wilmer Jonsson med Emil Wretemark vid sin sida, ett par vi vanligen hittar i SRC.

Hugo Carlberg totalsegrare i SverigeSeriens juniorsklass och Årets Team
Hugo Carlberg, lär er det namnet! Det är ett rejält framtidslöfte inte bara i VOC utan i svenskt rally i stort. Redan nu som junior och utan noter åker denna unga, begåvade och orädda fartfantom topptider totalt i en stenhård klass och serie som VOC SverigeSerien.
– Säsongen 2023 har VOC haft förmånen att se flera Juniorer går från klarhet-till-klarhet. Allra klarast har Hugo Carlbergs stjärna strålat. Med pappa Stefan vid sin sida har unge Hugo imponerat. Körningen har varit helt fantastisk. I kritiska stunder perfekt avvägd. Samtidigt har han ordning på bil, team och inte minst sig själv som person och hur han uttrycker sig och hanterar media och sponsorer. Imponerade. Detta resulterade inte bara en solklar totalseger i VOC´s stenhårda juniorklass dessutom på drömresultatet 160 poäng av 160 möjliga. Utan också i att Team Carlberg kammade hem Carleric Johansson Award som årets Team i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Utanpå det så plockade han också hem ett specialpris instiftat av klassens Youtuber Adam ”KulPåHjul” Myllylä på 10 000 kronor. Ett jättegrattis är verkligen på sin plats för årets storvinnande junior Hugo Carlberg. Att han lämnade festen med glittrande ögon och ett jätteleende på läpparna är lätt att förstå.

Men Juniorklassen Anno 2023 i VOC Mekonomen Rally är absolut inte bara Team Carlberg.
– Ville Larsson med pappa Ralf i högersätet och Kullings som klubbadress, en adress som förpliktigar och som alltid levererar talanger av klass, har också imponerat under året. Det belönas med en andraplats i totaltabellen. Leo Johansson med farfar Ulrik Fredriksson i högersätet är bara 17 år och har ytterligare ett år kvar som junior. Trots det har han också gjort imponerande insatser under säsongen och slutar på tredje plats i totaltabellen. Inte att förglömma Emil Fällman vägledd av Tobias Lindström som slutar på fjärde plats i serien men som på vägen fram hunnit logga in en totalseger. Finns också fler som vi sett för lite av i SverigeSerien men som ändå imponerat på klassansvarig, William Israels med Camilla Holmqvist i högerstolen eller Emil Persson med pappa David till höger för att bara nämna några.

Elaka tungor kraxar om återväxten i VOC. Det är svårt att se varför och vad de hoppas uppnå med detta. Svårt att förstå hur de tror att de med sitt kraxande ska göra något gott för svenskt rallys framtid. Men kråkorna torde väl ha sin egen agenda, mer eller ofta mindre väl genomtänkt.

Med alla dessa talanger både i juniorklass och bland C förarna så måste väl alla frågetecken vara uträtade. VOC har med sitt enkla, kostandseffektiva och framförallt rättvisa reglemente varit Sveriges funktionellaste plantskola i mer än tre årtionden. Klassen är det idag. Och klassen kommer att vara det under överskådlig framtid. I VOC är bilarna superjämna. Ingen kan köpa sig någon teknisk fördel eller välja att åka i en snabbare bil. Vill man något ”på riktigt” med sitt rallyåkande så är det i VOC man ska starta sin karriär och låta sin utveckling ta de första viktiga utvecklingsstegen utan att bränna den budget man så väl behöver i karriärens senare steg.

Magnus Westman stolt totalsegrare i SverigeSeriens seniorklass
I SverigeSerien kör vi även en cup enbart för äldre förare närmare bestämt förare som är 50 år och äldre.
– Under säsongen så får den här cupen, där jag faktiskt själv ingår sedan länge måste medges med viss indignation, inte så mycket uppmärksamhet. Förarna tävlar också i sina egna förarklasser A-B och C och får emellanåt uppmärksamhet där. I år var det Magnus Westman guidad av sambon Therese Sallander som totalt dominerade den här cupen. Drömresultat 160 poäng av lika många möjliga och dessutom helt obesegrad trots start i alla tävlingar under säsongen. Inte ens en enda poängs förlust på någon PowerStage. Imponerande! Men det är flera som lovat att ”nästa år då …”

Inte bara Magnus och Therese i cupen som totalt samlade 18 startande under året.
– Men vinnarparet har varit allt annat än ohotade. Krister Olsson med Cecilia Johansson vid sin sida kom närmast och slutar på en andra plats i den här numera ganska stora cupen. Sune Johansson och Andreas Sandberg tvåa i finaltävlingen men till sist ändå trea i cupen totalt för säsongen.

Middag och prisutdelning för året på Elite Stadshotellet tillsammans med Släpcenter
Efter avslutad tävling så bar det för VOC Mekonomen Rally iväg till ett av Eskilstunas fina etablissemang för middag och prisutdelning. Vinnare och pallpristagare skulle hyllas och ett dignande prisbord på cirka 150 000:- skulle få sina ägare. I år gick hela festen av staplen i samarbete med en av klassens stora sponsorer Släpcenter som inte bara hjälpt till med själva middagsarrangemanget utan som också i samarbete med Fogelsta, SävsjöSläpet och Reko Trailer sponsat med tre släpvagnar värda 20 000:- per styck till var och en av klassvinnarna i A, B och C. Fanfar, pukor och trumpeter för Släpcenter Eskilstuna och Frederik Eckhardt. Tänk på det allesammans när ni eller någon er närhet behöver ett släp. Och låt det synas på hans webb- och Facebook sida.

Stort, stort tack också till klassens andra samarbetspartners för ett fantastiskt prisbord: KBT Safety, Thorsells Reklam, Barth Motorsport och inte minst alla våra SverigeSerie arrangörer … stort, stort TACK!

– Förstås ordentliga pokaler till alla pallpristagare i år sponsade av klassansvarigs företag K2. Halva startavgiften under hela nästa säsong till alla klassvinnare och juniorvinnare. En uppsättning fria noter till alla tvåor och treor liksom till vinnare i Junior och Senior. Utanpå det ett lotteri med dels kompletta Rallydekalsatser från Thorsells Reklam, dels insponsade priser av Würth, Valeryd, Timpab och Segerhults Entreprenad. Stort tack till er alla.

Sedan var det dags att utse Årets Team och Årets Arrangör.
– Årets Team, eller ”Carleric Johansson Award” som den heter i klassen för att hedra klassens grundare och mentor är en utmärkelse som går till ett team som gjort något exceptionellt, haft det motig eller på annat sätt utmärkt sig på ett positivt sätt. Precis som alla år var den stenhårt och jättesvårt att utse. Men till slut så föll valet som redan avslöjats ovan på Team Hugo Carlberg.

Årets Arrangör utses genom nominering och omröstning på festen.
– Även detta var hård fajt med flertalet av årets tävlingar nominerade, det tar klassansvarig som en inteckning på att 2023 varit en riktigt bra säsong. Men till steg-för-steg så närmade vi oss en vinnare och till sist stod Slottssprinten på en ovanligt tydlig första plats. Grattis till Crister Nystrand och alla du har runt omkring dig, en fin pokal kommer skickad.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-09-27 18:47






Fyra SM-deltävlingar för JSM Standard 2025.
© emotorsport.seSom tidigare presenterat kommer Svensk Bilsport göra en storsatsning på Junior-SM i klassen Standard, med prispengar upp till 200 000 kronor, samt ett omfattande paket med utbildningar, tester, media och PR i samarbete med däckleverantören Hankook.

Denna satsning startar redan nästa år, där fyra ...

Publicerad: 2024-11-08 19:15


Adam och Maja med Ford Fiesta Rally3 2025.
© Grahn Motorsport.Ett 20-tal rallyn under året i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland är facit för Adam Grahn som inledde med Ford Fiesta Rally4 innan det till sommaren kom in en Peugeot 208 Rally4 i teamet.

Vid tidigare inhopp och de nu tre sista tävlingarna med Maja Bengtsson som co-driver blir det en spännande ...

Publicerad: 2024-11-07 20:31


Rallyfinal på gammalt vis, Mörkerrundan startar lördag klockan 18.
© emotorsport.se Mörkerrundan hos Södra Sunnerbos MK avslutar rallyåret i Sverige, mörkertävling med start vid 18-tiden på lördagen. Smålands DM kör final och det lockar närmare 60 startande. Totalt tre sträckor ska köras, två unika då den ena går dubbelt vilket ger 23,5km special.

57 tävlande fördelade över elv...

Publicerad: 2024-11-07 20:05


Svenskt i listan till Kroatiska Rally Show Santa Domenica.
© emotorsport.seNågra få ekipage ses i listan för Kroatiska Rally Show Santa Domenica som avgörs 22-24:e november med basen i Savrscak. Fem sträckor ska avverkas, inleds med 3,8km långa Savrscak by Night under lördagskvällen.

Söndagen är avgörande, 7,7km långa Savrscak Arena går tre gånger för dagen, mål ceremon...

Publicerad: 2024-11-06 21:49


Paddon favorit i Rally of Whangarei.
© emotorsport.seNya Zeeländska International Rally of Whangarei 2024 med närmare 24 mil grus i helgen, totalt 18 sträckor för de 40-talet tävlande i den internationella tävlingen för Asia Pacific Rally Championship.

Europamästaren Hayden Paddon med Jared Hudson i högerstolen på Hyundai i20 n Rally2 tar startnumm...

Publicerad: 2024-11-05 20:38


Sju deltävlingar för Finska rallymästerskapet 2025.
© Loudlife Media / AKK.Finska Mästerskapet går 2025 för sju deltävlingar och inleder redan i mitten av januari med första rallyt på snö och is. Man fortsätter till Rovaniemi när Arctic Lapland Rally tar serien vidare.

Tredje stoppet i Savonlinna där man första helgen i mars åker sista deltävlingen på vinterväg. I slute...

Publicerad: 2024-11-05 20:12


Nyheter om Standardklassen i Rally-SM, framtida JSM och RM klass.
© emotorsport.seStygruppen för Rally-SM jobbar aktivt med att utveckla mästerskapet för framtiden. En del i detta är att minska antalet SM-tecken i rally, att satsa på juniorer och att få fler att tävla i mästerskapet. Därför har Styrgruppen beslutat att göra förändringar i Standardklassen.

Som tidigare presente...

Publicerad: 2024-11-05 16:53


Historisk EM final till helgen med Acropolis Rallyt.
© Anders Johnsen.Till helgens avgörs årets FIA Historic European Championship med grekiska Historic Acropolis Rally, ingen svensk i startlistan bland de 60 deltagarna.

Bara 12 av ekipagen registrerade för EM poäng i tävlingen som körs över 15 mil grusvägar, Tibor jun. Erdi i Ford Sierra möter bland annat hemmahop...

Publicerad: 2024-11-04 19:58


Latvala vill leda Toyotas WRC-team på deltid, vill köra Historiska EM-serien.
© Anders BlomqvistJari-Matti Latvala är teamchef för Toyota Gazoo Racing, hans tid på posten har lett till flera titlar - året är ett undantag där man går mot andraplatser. Anledningen är främst att varken pålitliga vinnare som Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä kört fulla säsonger - vikten har legat på Elfyn Evan...

Publicerad: 2024-11-04 19:56


Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo.
© Hyundai Motorsport.Mycket står på spel när Forum8 Rally Japan avgörs i slutet av månaden, Hyundai Motorsport har allt att vinna - de toppar både förare och tillverkarnas mästerskap inför finalen.

För att ge ett par av förarna lite extra mil i kroppen skickar de delar av teamet ihop med Thierry Neuville och Andreas ...

Publicerad: 2024-11-03 20:01


Tidigare nyheter:
Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo.
Foto från Novemberskölden.
Kalendern för Volvo Euro Cup 2025, åtta deltävlingar i Sverige, Tyskland, Norge & Danmark.
Mares körde hem Lausitz Rallye, Svenskarna försvann under helgen.
Axelsson körde hem stora höstfinalen, Novemberskölden.
Persson snabbast genom Glanshammarssprinten.
MotorsportSalongen närmar sig, Rådström pratar 2025 - team, klubbar och företag på plats.
Rallylördag med resultat och radio, följ Novemberskölden, Glanshammarssprinten och Lausitz Rallye.
Andervang tia, Grahn trea när första dagen av ADMV Lausitz Rallye summeras.
Information om distribution, hantering och upplägg kring Rally-SM och Hankook.
Tre svenska ekipage, följ kvällens start av Int. ADMV Lausitz Rallye.
Toyota GR Yaris Rally2 leveranserna rullar på, nu bilar i Sverige och Norge.
Största rallyfinalen på länge, Novemberskölden med över 230 startande ekipage.
Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag.
Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup.
Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio.
Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen.
Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint.
Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan.
Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.