Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Upplagt för supertajt final för SverigeSerien i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Nu ska det avgöras. Årets upplaga av SverigeSerien är precis så tät, tajt och oförutsägbar som den ofta är. Stenhård konkurrens formar fantastiska förare, det är seriens huvudfunktion i rallysverige och rallyvärlden, och det är också SverigeSeriens mest framträdande adelsmärke. Inför den för alla obligatoriskt räknade finalen är ingen av förarklasserna avgjord. Det är så tätt att det förmodligen är först då EMK Kannans och säsongens avslutande PowerStage är avslutad som vi har ett slutligt resultat. Raffinerat är ordet. Inte unikt för VOC och SverigeSerien, landets förmodligen svåraste serie att vinna.

Nu är tid för SverigeSerien att avsluta en fantastiskt fin säsong. I år är det Eskilstuna MK med ärevördiga EMK Kannan som fått hedersuppdraget att stänga säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Ett alltid lika fint som tufft rally på luriga och tempoväxlande vägar. Ett mandomsprov och en minst sagt värdig avslutning.
– Belackare som gärna vill prata sig bort från tävlingsmomentet i vår sport kritiserar, till och med dumlägger ofta mig för det sätt som jag lyfter just precis tävlandet och konkurrensen i SverigeSerien. Dessa personer har säkert sina personliga skäl för att vilja bortse från de hårda och oemotsägliga fakta som uppnådda tävlingsresultat faktiskt är, säger klassansvarig Roger Fransson.

Det finns självklart plats för alla, bredd och elit i VOC.
– Självklart ska en klass som VOC med vårt vettiga reglemente som möjliggör att köra rally på rimlig budget, ett reglemente som dessutom är stabilt över tid, vara öppen för alla oss som bara vill köra rally för att det är så oerhört kul. Alla som bara vill köra ibland, men som kanske också däremellan vill hoppa in och mäta oss med i eliten i SverigeSerien. Allt det är ”väldigt VOC” och uttrycket tillåts! Men den riktigt väsentliga funktionen för såväl klassen som SverigeSerien i ett större perspektiv är att vara första språngbräda, utvecklingsforum och exponeringsarena för alla unga talanger med större ambitioner med sitt rallyåkande. Det är också VOC. Facit från de senaste tre årtiondena talar sitt tydliga språk.

Årets SverigeSerie är verkligen ett gott exempel på tävling och riktigt stenhård, utvecklande konkurrens.
– Elit A har varit förvisso varit lite tunnare än normalt i antal i år. Det är bakvatten av Coronan och en inflation vi ser där priser på allt från resor, bensin/diesel, boende och avgifter skjutit i höjden. VOC är inte alls unikt, samma verklighet ser vi i alla klasser och också i andra sporter. Men trots det så har toppen varit stenhård. Kanske kan vi sammanfatta säsongen med att det är lika svårt som vanligt att vinna men kanske ett steg lättare än vanligt att säkra en pallplats. Elit B har haft en bredare topp. Glädjande är också att framtidsklasserna C och Junior faktiskt samlar fler deltagare än på många år. Alla klasserna har det gemensamt att det är stenhårt ända in till målsnöret. Det är så tajt poängmässigt att ingenting kommer att vara avgjort förrän det är målgång efter helgens avslutande PowerStage där fem extra poäng står på spel. Det är verkligen konkurrens. Och att tävla.

Men vem vinner då?
Högsta Elitklass, Elit A har verkligen tajtat till sig inför avslutningen.
– Det skiljer ett futtigt poäng mellan Magnus Lindqvist och titelförsvarande Patrik Fredriksson efter Linkans avåkning hemma i Laxå senast. Ska Linkan som länge dominerade säsongen knipa totalsegern redan första året som A förare? Det är i så fall tämligen unikt. Eller ska Patrik Fredriksson lyckas ta två inteckningar i följd i det av huvudansvariga K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset? Det är i så fall ännu mer ovanligt förekommande. Att vinna två år i följd i supertuffa VOC Elit A är extremt ovanligt. Kan det vara mer raffinerat än så i en säsongsavslutning? Jo, det kan det faktiskt! För i vassen lurar dessutom Frederick Eckhardt. Freddan har seglat lite under radarn men med en rad fina resultat så är han fortfarande med i segerstriden om någon av de båda andra skulle ställa till det eller få tekniska problem. Häftigt!

Nästan lika tajt i Elit B.
– I lägre elitklass är det i princip samma otroligt spännande läge. Mellan ledande Tim Palmqvist och andraplacerade Daniel Jonsson skiljer det bara tre ynka poäng. Dessutom skuggar Noah Grönkvist som av arbetsskäl var tvungen att avstå tävlingen i Laxå senast bara tio poäng bakom Daniel. Superhäftigt för både kombatanterna och än mer för oss som får bevittna fajten från publikplats. Magnus Westman på fjärde plats är inte helt avkopplad han heller men med tretton poäng upp till Noah så måste något hända i topptrion för att han på riktigt ska ansluta till pallstriden.

Utmaning också i C-klassen, det vi i SverigeSerien kallar Cupklassen?
– Cupklassen såg länge nästan avgjord ut av Emil Huss. Men en stabil seger av Gabriel Banger i Laxå senast vände upp-och-ner på det. Emil får helt enkelt vänta med att korka upp champagnen. Han har förvisso stabila 15 poäng ledning men med 35 att köra om och ett riktigt tufft startfält i Eskilstuna så får inte mycket gå fel för Emil. Och att köra under press är alltid speciellt. Gabriel kan å sin sida inte göra annat än att sätta allt på ett kort – att gå för seger i såväl tävling som på PowerStage och hoppas att Emil samlar ihop mindre än 20 poäng på tävlingen som helhet. Gabriel Parkatti skuggar elva poäng bakom namne Banger, redo att kliva ända upp om striden i toppen blir alltför het.

Inte avgjort bland juniorerna heller.
– Med risk för att blir tjatig så är jag så grymt imponerad av alla dessa unga herrar och sättet som de kör rallybil på. Utan eller möjligen med helt färska körkort och utan noter kör dom som om de inte gjort annat i sina unga liv. Det enda jag saknar lite är någon tjej som också på riktigt blandar sig i striden, rally och motor i allmänhet är ju faktiskt en helt jämställd sport. I klassen handlar mycket om Hugo Carlberg, ett stort framtidsnamn i svenskt och kanske också internationellt rally som redan åker på helt fantastiska tider. Men Hugo är inte ensam. Han jagas av Ville Larsson både i serien där han bara har 15 poäng upp till Hugo men också på utvecklingskurvan. Ville är om jag är korrekt underrättad också ett år yngre än Hugo och har då ytterligare en säsong kvar som VOC Junior. Det har också Leo Johansson som inte har tillräckligt många starter i år för att kunna utmana på riktigt, men nästa år då lär vi få se mer av både Ville och Leo. Båda har visat fantastisk förmåga under året. Vad månde bliva? Ytterligare två namn att lägga på minnet för er som, liksom jag verkligen värnar om svenskt rallys framtid.

Tuff konkurrens i spåret men goda vänner vid sidan av.
- Oavsett hur det går i striderna så är jag helt säker på att vi kommer att se kombatanerna skrattande sida-vid-sida på kvällens finalmiddag och prisceremoni på Elite Stadshotellet. Sån är nämligen VOC och den fantastiska stämning som finns i den här supersociala klassen. Helt enkelt en ”Carleric-Johansson-anda” som fortsatt lever kvar och färgar den fantastiska klass han skapade för mer än 30 år sedan.

Adam ”KulPåHjul” Myllylä ger finalen extra stjärnglans
Under finalen kommer klassen egna Youtuber Adam Myllylä och hans ”KulPåHjul-gäng” att finnas på plats i depån, senare vid HQ och även på kvällens fest med prisutdelning för årets SverigeSerie.
– Adam och gänget kommer att ha sitt tält på plats i depån hela dagen och där kommer de att ha både rallybil och driftingbil. Adam kommer också att köra första sträckan som VIP-bil med hugad medåkare såväl före första bil som sist i fältet. Sedan kommer han också att finnas med som prisutdelare på vår middag på kvällen. Passa på att gå förbi Adam och prata bilar, bilbus och förstås rally och inte minst VOC. Och har du inte redan gjort det, kolla också in Adams egen Youtube-kanal KulPåHjul och registrera gärna dig också för prenumeration. Adam är riktigt kul att följa.

Välkommen till en superspännade final på årets SverigeSerie. Arenan för gladiatorspelet är Eskilstuna och ärevördiga EMK Kannan. Första sträcka i direkt anslutning till depån vid Folkracebanan kallad Gropen. På lördag klockan 10:00 kör vi!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-09-20 18:34






Tidemand och Kristensson fyller på till Rally Nyköping, 107 namn i listan!
© emotorsport.se108 ekipage sågs under fredagens kväll i listan till Rally Nyköping, gruspremiär för Rally SM och premiär för Nordiska Mästerskapet 2024 - det sistnämnda lockat flera utländska ekipage till rallyt.

Senaste namnen in för Internationella 4wd är två väntade namn om täten, Tom Kristensson i Skoda Fab...

Publicerad: 2024-04-26 20:15


Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK blir största rallyt för helgen, 150-talet åkare väntas till startlinjen när Ryds MK arrangerar årets andra deltävling i Bilsport Rally Cup. Rallyt kan följas med resultaten live under tävlingsdagen.

Hejdesprinten arrangeras av Gotlands MF BK som inleder säsongerna för ...

Publicerad: 2024-04-26 19:47


Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu är det klart att SMK Hörbys Tom Kristensson tillsammans med Andreas Johansson, tävlande för Eskilstuna MK, kommer till start i den tredje deltävlingen i Rally-SM, Rally Nyköping den 10-11 maj.

Paret kommer att tävla med en Skoda Fabia RS Rally2 från det tjeckiska teamet Keane Motorsport, som m...

Publicerad: 2024-04-26 15:07


Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
© emotorsport.se Söndagsrally när Hässleholms GP körs hos Hässleholms MK, tradition med asfaltrace på Garnisonen i månadsskiftet runt april/maj där Södras RS-DM kör om poäng. Det är 23,4km special vilket är runt 8km längre än tidigare år, som vanligt varvlopp på asfalt/betong men i år med motsatt körriktning för 80...

Publicerad: 2024-04-25 20:47


Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK blir helgens största rally, det tävlas för Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska bilar. Fyra olika sträckor på 39km ska avverkas under dagen i den onotade terrängen.
159 åkare i listan och de tävlar då genom 21 av de 30 inbjudna k...

Publicerad: 2024-04-25 20:35


WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
© Citroen Racing.Helgens Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira blir rena VM testet med 10 mil special på sju sträckor. Hyundai Motorsport satte Andreas Mikkelsen till testtävling för Kroatien, denna gång är det tredjeförare Dani Sordo som får samma chans att värma upp innan han kastas in i WRC tävlandet.

Dani kör...

Publicerad: 2024-04-25 19:00


Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Gotlänningarna startar rallyåret med Hejdesprinten hos Gotlands MF BK där Gotland DM och Gotland Rally Cup kör om poäng. 9km special när en sträcka går tre gånger.
26 åkare ses i listan fördelade genom tre klasser, varken Ungdomsrally eller 4wd är bemannade. Istället blir det tvåhjulsdriven seger t...

Publicerad: 2024-04-24 22:04


Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolEn av många viktiga frågor i arbetet med Rally-SM rör arrangörsnoter. Under 2024 har Styrgruppen beslutat utvärdera Jemba Inertia Notes System för framställning av arrangörsnoter. De fyra resterande tävlingarna i Rally-SM kommer skrivas med Jemba-systemet.

Användningen av Jemba-systemet i Rally-S...

Publicerad: 2024-04-24 21:36


Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


Tidigare nyheter:
PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.