MaxSport   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Tillbaka i den vita Volvon som i höstas förvandlades till mer eller mindre skrot! Men nu åter i ett fantastiskt skick! Tommy Eliasson Storfors MK har koll på sina grejer och är väl förberedd inför start i ”South Swedish Rally”. – Det blir nog 4 nya Yokohama på bilen tror jag, ska ringa och beställa idag.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ett riktigt kraftpaket är vad det är! Den rakt ställda motorn med EVO-topp lämnar ingen sann Volvoentusiast oberörd. Vrider man om nyckeln och startar, är det som ljuv musik för örat!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Tommy Eliasson och Richard Svensson åker på Rieger stötdämpare i fram och Öhlins i bak. - Jag är nöjd med väghållningen, men stötdämparna skulle nog behöva ställas in av en specialist. Jag provade justera själv lite i bak förra året, men det blev för hårt. Fick tips av Emil Karlsson och justerade om.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den väl meriterade och skicklige kartläsaren Richard Svensson Storfors MK är redo för ”South Swedish”. Och han ser fram emot rallyt!
Intervju, Tommy och Richard redo för South Swedish Rally.

Efter extraarbetet till följd av kraschen i Rikspokalen, avverkades första SM-tävlingen i Lima för Tommy Eliasson och Richard Svensson.
Bilen gick bra, men det var bara jag i mitt huvud som inte ville åka av vägen. Så det gick inte så fort. Det blev som en inkörning av bilen och gick på säkerhet, det säger Tommy till undertecknad, Nils-Brage Pettersson när de möts om ett nytt rallysnack inför kommande tävlingar.

Resultatet blev en 15:e plats i klassen, konstaterar Tommy, då vi sitter i Sjölunda och resonerar vid köksbordet. Nästa tävling blev Midvintersprinten i Hällefors.
- Då hade jag med mig Tomas "Stadra" Karlsson som kartläsare.
Det var ju han som bidrog till att bilen nu är tillbaka i toppskick igen, plåtspecialist som han är.

Luriga vägar i Småland.
Sedan stod Silverratten i Älmhult på programmet. Undertecknad har erfarenhet av dessa vägar tillsammans med Gunnar Englund. 1997 på SS3 efter ett backkrön med en påföljande vänster, slog vi i en sten och krökte drivaxeln.
Det är stenar överallt, säger Tommy. Det var ett bra startfält i klassen dessutom. Jag tyckte det gick lite taffligt på första sträckan, men Richard tyckte det gick bra. Den här gången var jag dock lite nervös innan starten!
Varför?
- Ja, snart ska jag utomlands och kommer hem tre dagar innan South Swedish Rally. Då ska jag jobba, då får det inte gå sönder!

Men på sträcka 4 tog jag i.
- Då fick jag tillbaka den här attackkänslan.
Den sträckan var på 1,1 mil, annars var det korta sträckor.
- Jag hade väl kvar lite av det där att, nu måste man ta i! Richard sa också att han tyckte inget fanns kvar av ”skrotningen” mot slutet av tävlingen.
Tommy Eliasson var riktigt nöjd efter Silverratten i Älmhult, det var ju ett bra startfält, nästan SM-klass. Då Patrik Flodin lämnat klassen, kanske Mattias Adielsson blir den som kommer jagas? Spännande blir det.

Tommy gjorde det riktigt bra
- Ja, det tycker jag! Målet var att ta det lugnt i Lima och komma i mål efter kraschen i Rikspokalen, säger Richard och fortsätter.
- Det blev en perfekt genomkörare och test av samarbetet oss emellan, dessutom. I Silverratten senare gick det ”som vanligt” igen, nästan omgående. Och han tog det lugnt bland alla stenar, det fanns marginal kvar, tyckte jag. Det kändes som det var säkert kört!

Vi har fått en bra uppladdning.
Man kan inte säga annat, tycker Richard. Vi får hoppas det håller i sig, att vi är jämna. Att vi kan behålla tempot. Förhoppningsvis är det också lite mer plats efter vägarna. Jag har läst karta åt många genom åren och van att ligga långt fram i noterna, men också att ligga nära närmsta sväng. Då läser jag på i ett raskt tempo och repeterar om nödvändigt. Det ställer också krav på mig!

Lönsamt göra egna noter.
- Vi har varit inne lite på det och jag har sagt till Tommy att det skulle vara lönsamt om vi skrev egna noter. Då behöver man inte ha med lika mycket information. Men man måste träna mycket på det och lita på sig själv, att det man sätter är riktigt!
Vad blir skillnaden?
Man åker fortare, säger Richard!

Under 2018 och i början av 2019 åkte jag med Järnboås snabbe rallyförare Pontus Lönnström. Vi kom in på det där och började skriva egna noter. Det blev en helt annan körning, mycket lugnare och tryggare. Men det är klart, man måste lita på sig själv! Men det viktigaste är ju att man har roligt, avslutar Richard Svensson från hytten i sin skogsmaskin strax bortom Viker.

Man kan inte annat än att hålla med!


Publicerad: 2023-05-07 20:41






Latvala och Bertelli delar Yaris Rally1 i Rally Legend.
© Latvala Motorsport Oy.Jari-Matti Latvala har börjat köra allt mer rally igen, han körde det Finska VM rallyt i en Toyota GR Yaris Rally1 som följdes upp med Lahti Historic Rally i Toyota Celica. Han varvar rallyåkande med jobbet som teamchef i Toyota Gazoo Racing - en roll han lämnat i samband med Finska VM Rallyt och un...

Publicerad: 2023-09-22 20:59


Finalen klar, sju deltävlingar klara för Bilsport Rally Cup 2024.
© emotorsport.seBilsport Rally Cup satsar åter på många deltävlingar, en fullspäckad säsong för de tävlande där nu sju plaster i kalendern är spikade inför 2024 och allt tyder på att det tillkommer en till innan säsongen knyts ihop.

Senast tillskottet är Novemberskölden som körs traditionsenligt allahelgona helg...

Publicerad: 2023-09-22 18:38


Följ flera av de 360 rallyekipagen som tävlar under lördagen, bl.a. Finess EMK Kannan & Dackefejden.
© emotorsport.seStörst för helgen med närmare 150-talet tävlande ekipage är Finess EMK-kannan hos Eskilstuna MK, där är det Svenska RallyCupen som kör näst sista deltävling för året samtidigt som VOC Sverigeserien tar final. Fyra sträckor på lika många mil väntar under lördagen!
»
Tidigare nyheter:
Dalsracet på lördag, 37 åkare på känd rallyväg.
Oliver Solberg, en av tre Svenskar i höstens Roger Albert Clark Rally.
Rally Tron, avslutning uppför Tronfjället hoppas på Svenska åkare.
Upplagt för supertajt final för SverigeSerien i Eskilstuna.
Svenska RallyCupen intar Tuna Park Köpcenter i Eskilstuna med Finess EMK-Kannan.
Knappt 40 bilar för Hällefors Höstsprint.
Kom och kör Pitan Sprinten, vi förlänger anmälan.
Dalsracet i Håverud på klassisk väg, 37 åkare på lördag.
Hällesta Buss Finspångsrundan på lördag, start från Eliantorpsbanan.
Rikspokalen kommer att genomföras.
Lista, här sker programförsäljning till Finess EMK-Kannan!
Melvin får R5-chans i Vedums Mästerskapet med Team Nybe.
Foto från start till mål i Rally Arvika!
Compact Dynamics väntas fortsätta som leverantör av hybridsystem till WRC serien.
Foto från Rally Arvika, lördag del 1.
Rutgersson tog hem Eklidensprinten Asfalt.
Grybb snabbast i Kanonen.
Kristensson och Johansson vann SM-finalen, Rally Arvika.
Foto från Rally Arvika, fredag!
Däckbyte i WRC-serien inför 2025, Pirelli lämnar.



Nyhetsarkiv:
[
2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 30/09


Rally SM:
- - - - - 02-03/02


Rally VM:
Rally Chile BioBio 28-01/10


Svenska RallyCupen:
Finess EMK-kannan 23/09




Foto:
Rally Arvika, lördag del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Arvika, lördag del 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Arvika.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Lill-Eken.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.