SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2008-08-13 18:12






Ogier toppar i Central European Rally, Solberg tvåa i Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.17km långa Schärdinger Innviertel 2 som ss14 avslutar andra dagen av Central European Rally, årets näst sista deltävling i VM serien. Resultatet efter dagen innebär också en omgång VM poäng för de som också tar målgång imorgon.

Ogier utökade.
Sebastien Ogier hade 4,5 sekunds ledning när h...

Publicerad: 2024-10-19 17:48


Hannah 12:a i ADAC Opel e-Rally Cup efter dag 1.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Fabian Kamermans, Alex Espanol och Tom Heindrichs var topp tre när första dagens sista sträcka av ADAC Opel e-Rally Cupens finaltävling.

När de fyra sträckorna på 84km har avverkats för cupen leder fransmannen Anthony Rott med 18,3 sekunder till belgaren Heindrichs, 24 sekunder från ledning är tr...

Publicerad: 2024-10-19 17:26


Saarinen snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© emotorsport.seMälarturf-Sprinten med en sträcka på 3,9km som kördes dubbelt, 74 åkare och snabbt genomfört även här med bara tre åkare som bröt. Final för Södermanland / Västmanlands DM serie.

Snabbast totalt var Jari Saarinen som efter de båda åken hade 7,7 sekunder till Nils Jensen, närmast bakom i klass och...

Publicerad: 2024-10-19 15:39


Många vinnare i Nyköpings Lövdans.
© emotorsport.seLövdansen hos SMK Nyköping innebar tre sträckor dubbelt, avverkat i snabb takt med 80 bilar till start med basen på Oppeby Säteri utanför Tystberga. Många klasser när 7-klubbars, Finess Onotade Rallyserie körde deltävling ihop med tre inbjudningsklasser som rekognoserade.

Snabbast totalt var Ken...

Publicerad: 2024-10-19 15:25


Rott toppar Opel e-Rally Cup, Hannah 12:a i halvtid.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Central European Rally - ADAC Opel e-Rally Cup med final, totalt sex sträckor varav hälften är avverkade av klassens tävling.

Spanjoren Alex Espanol bröt på första sträckan och övriga fick idealtider när han blockerade vägen. På andra vändan av samma sträcka kunde körningen genomföras och där van...

Publicerad: 2024-10-19 15:06


Ogier leder Central European Rally, Rossel ute ur guldstriden i WRC2.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Halvtid av lördagens etapp i Central European Rally där Ott Tänak, Elfyn Evans och Sebastien Ogier varit snabbast på sträckorna, fransmannen är den som leder efter lördagens tre första sträckor.

Ogier leder rallyt 4,5 sekunder före Tänak som nu jagar för att plocka poäng, tidigare ledaren Thierry...

Publicerad: 2024-10-19 14:50


Följ Eliantorpsprinten, Lövdansen, Mälarturf-Sprinten och Central European Rally.
© emotorsport.seTre Svenska rallyn där Eliantorpsprinten hos Finspångs MS avslutar Östergötlands RS-serie med närmare 60 åkare där en sträcka går tre gånger på banan.

SMK Nyköping kör Lövdansen där 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie ingår för rallyt. Ett 80-tal bilar väntas till rallyt med tre sträckor dub...

Publicerad: 2024-10-18 19:45


Motorgurun Kenneth “Kenta“ Andersson har gått bort.
Motorgurun Kenneth "Kenta" Andersson har gått bort alldeles för tidigt, det berättar hans bror Fred Andersson.

Kenneth "Kenta" Andersson började sin bana med bilar och motorer i unga år och utvecklade ganska snart ett stort intresse för rallysport. Han hamnade så småningom på Skyllbergs Verkstäde...

Publicerad: 2024-10-18 19:21


Neuville leder sekundkamp i Central European Rally, Gryazin leder sekunder före Solberg.
© Hyundai Motorsport.Första etappen av Central European Rally avslutad, ihop med torsdagens två sträckor gick sex sträckor idag, de tidiga bilarna i fältet rullar nu in mot kvällens service efter dagens 11 mil special.

Ogier bäst på två sträckor.
Till etappmålet med två sträcksegrar under fredagen kom Sebasti...

Publicerad: 2024-10-18 18:46


Nordkvist från generalsekreterare till VD på Svensk Bilsport, Svenska Rallyt, Royal Rally och SMSC.
© SBF.Svenska Bilsportförbundet är stolta att meddela att Anna Nordkvist har utsetts till VD för förbundets bolag. Nordkvist, som under de senaste sju åren framgångsrikt har arbetat som generalsekreterare för Svenska Bilsportförbundet, kommer nu att ta ledningen över bolagen som spelar en avgörande roll f...

Publicerad: 2024-10-18 14:41


Tidigare nyheter:
Neuville leder sekundkamp i Central European Rally, Gryazin leder sekunder före Solberg.
Nordkvist från generalsekreterare till VD på Svensk Bilsport, Svenska Rallyt, Royal Rally och SMSC.
Appendix K, nu för bilar fram till 2000 i historisk motorsport.
80-talet åkare i Nyköpings Lövdans.
Ogier och Solberg leder i Central European Rally, WRC2 hotet Rossel tappade hjul.
Solberg jagar fler rallyframgångar i Centraleuropa.
70-talet åkare för lördagens Mälarturf-Sprinten.
Se shakedown inför Central European Rally live, start 9:30.
Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
Missa inte torsdagens shakedown inför Central European Rally.
Eliantorpsprinten är lördagens final för RS-serien i Östergötland.
Hannah ses i helgens Opel e-Rally Cup final ihop med WRC Central European Rally.
40-talet ekipage, två Svenskar, 18 sträckor i WRC Central European Rally.
Intresset för Novemberskölden stort, redan över 200 anmälda.
Mille Johansson tog övertygande seger i Polska EM-finalen.
TV-tablå för helgens WRC Central European Rally.
Paddon EM-mästare igen, tabellerna efter Polska finalen.
Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.