NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Seger och ledning för Weng i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare

I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.

De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.

South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.

Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.

I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.

Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.

Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.

Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.

Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.

I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.

Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.

Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.

”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”

Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.

Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.

Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor

Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3

Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Svenska ekipage i listan för Rally Larvik - Norska och Nordiska mästerskapen.
© emotorsport.seRedan den 5-6:e september körs nästa deltävling i Norska mästerskapet med Rally Larvik, en tät höst där Rally Hedemarken står som final om ännu ett par veckor.

I kommande Rally Larvik körs totalt tio sträckor på 86km asfalt och där deltar Nordiska Mästerskapet och både svenska och finska ekipage ...

Publicerad: 2025-08-26 09:03:14


Tyskland jagar ny WRC-deltävling, med Belgien och Luxemburg.
© Toyota Gazoo Racing.2019 kördes senast den tyska WRC deltävlingen där landet arrangerade i egen regi, snart körs tredje upplagan av Central European Rally som nu ser ut att gå i graven.

I Central European Rally är det Tyskland, Tjeckien och Österrike som arrangerar ihop men rallyt finns inte i 2026 års kalender.

...

Publicerad: 2025-08-26 06:01:34


19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
© emotorsport.seDen 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.

Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...

Publicerad: 2025-08-25 16:41:18


HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
© emotorsport.seÖver 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...

Publicerad: 2025-08-25 11:02:49


TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
© Toyota Gazoo Racing.Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...

Publicerad: 2025-08-25 09:02:43


Jakobssons tog fullt i Back SM - Melin och Gullinder också rallyvinnare.
© Jakobsson Motorsport.Back SM serien avgjordes med den fjärde tävlingshelgen för året, två deltävlingar per helg och finalen avgjordes hos SMK Arboga med Röforsloppet. När tabellerna summerats så gav det full pott för Kolsvagänget - Jakobsson Motorsport.

Från familjen Jakobsson med pappa Ronnie och son / dotter Martin...

Publicerad: 2025-08-25 06:01:56


Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Tidigare nyheter:
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.