|
 Seger och ledning för Weng i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare
I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.
De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.
South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.
Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.
I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.
Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.
Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.
Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.
Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.
I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.
Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.
Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.
”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”
Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.
Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.
Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor
Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2008-05-27 18:08
|
|
33 rallyåkare till Höljes eget Rally Magic.
Som uppvärmning inför rallycrossfesten i Höljes körs Rally Magic med Finnskoga MK som arrangör, nästa fredagkväll körs det rally över banan och på områdets vägar, bland annat campingområdet "lyckliga gatan".
Igår fredagens presenterades listan, 33 namn för rallyt som inleds med Pontus Tidemand, J...Publicerad: 2025-06-27 23:32
Surasprinten, rallyåkning i centrala Surahammar.
Söndagsrally med Surasprinten hos MSK Hammaren - rallyt går i Surahammars centrum som totalt ger knapp 3km och då ska en sträcka på asfalt som går fyra gånger.
14 åkare genom trimmat 2wd med Jörgen Jansson, Marcus Rutgerson, Ole Morten Korsmo och Johnny Nilsson bland namnen i klassen.
Åtta åka...Publicerad: 2025-06-27 22:28
Skilling 500, Seffle City Motor Challenge och Acropolis Rallyt bland lördagens rallyn att följa.
Det blir en massiv rallyhelg på flera fronter, både i Sverige och utomlands tävlas det med Svenska intressen, Skilling 500 med närmare 170-talet startande är störst med sex sträckor på 45km.
Hällefors MK kör sista deltävlingen för året i HMK´s RS-serie och har Historiska Sprint & Back Cupen på be...Publicerad: 2025-06-27 22:24
Summering, Tidemand och Wesslen lyckliga SM vinnare i Norrköping.
Högt tempo, bra rallyväder och gott om publik runt Himmelstalundsområdet när SM Veckan Rallysprint avgjordes under fredagen i Norrköping - för rallysprinten stod Norrköpings MK. Inledning med två kvalåk för de 40 åkarna, enskilt bästa kvalåk som utgjorde gallringen till finalen och det var i andra å...Publicerad: 2025-06-27 22:23
WRC ledning för Tänak, Solberg och Türkkan - Mille tvåa i JWRC.
Marginalerna drog ut redan på första sträckan under fredagens morgon i EKO Acropolis Rally, det var också rallyts längsta sträcka på 26,76km där Sebastien Ogier tog kommandot.
Thierry Neuville tog över ledningen innan Belgaren körde punktering och dalade i listan på ss4. Hyundaiåkarna med Adrien ...Publicerad: 2025-06-27 21:55
Imorgon, rallyfest runt Vrigstad, publiktips inför Skilling 500.
Nu på lördag den 28 juni är det dags för årets upplaga av Skilling 500. För första gången har tävlingen sin start- och målplats i Vrigstad. Det är också det fina samarbetet med Best Western Hotell Vrigstad och dess syskonhotell i gruppen Meeting Småland Hotel Group som ger tävlingen namnet Meeting S...Publicerad: 2025-06-27 21:31
Rally-SM presenterar kalendern för 2026.
Svensk Bilsport presenterar nu en preliminär kalender för 2026 års Rally-SM. Med sex deltävlingar på snö och grus väntar en säsong som bland annat bjuder på två vinterklassiker, final med South Swedish Rally i Olofström och ett historiskt jubileum i Vimmerby.
Kalendern innehåller både välkända st...Publicerad: 2025-06-27 15:35
Tidemand och Wesslen årets vinnare i SM Veckans Rallysprint.
Summering, två kvalåk följdes av två finalåk - när dem båda finalåken slagit samman och dammet lagt sig över Himmelstalundsområdet intill E4:an i Norrköping kunde de tre snabbaste besättningarna i de båda klasserna ta klivet upp på prispallen.
För de fyrhjulsdrivna ser vi Pontus Tidemand som vinn...Publicerad: 2025-06-26 18:23
Finaldags, två nya åk på Himmelstalundsfältet avgör SM Veckans rallysprint.
Finaldags vid 17-tiden, två nya åk ska göras över Himmelstalundsfältets välkända område, efter lite banpreparering och under tälten justeringar på bilarna. Tolv bilar för 2wd och åtta i fyrhjulsdrift gör upp om SM medaljerna.
Här gäller två åk, nu med sammanslagen tid vilket gör att det gäller at...Publicerad: 2025-06-26 18:21
Söndagsrally med Trollsprinten - 30-talet åkare i Trollhättan.
Rallykörning för söndagen även i Trollhättan, där går Trollsprinten med SMK Trollhättan som arrangör, 8,4km special fördelat på två sträckor väntar de tävlande 30-talet tävlande.
Smdigit arrangerat med fyra klasser, störst är Standard på 19 bilar med Tomas Sjöberg och Dan Rhodin som A-förare, på ...Publicerad: 2025-06-26 18:18
|
|
Tidigare nyheter:
Kvaldags i SM-Veckan, 12:50 drar man igång - WebTV och resultat live.
170 åkare till Skilling 500, sex sträckor under lördagen för DM-åkarna.
Fredagsrally, SM Veckan och EKO Rally Acropolis.
Tänak och Ogier toppar SS1 i EKO Rally Acropolis, Solberg WRC2 ledare, Mille åtta i JWRC.
Carlberg redo för Kanadensiskt rallyäventyr, 'fått fria tyglar' av Peugeot.
Katsuta och Neuville delat snabbast på shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Jubileumsrally mitt i Säffle centrum, Seffle City Motor Challenge med maxat startfält.
60-talet åkare när HMK´s RS-serie avslutar med Sommarsprinten.
Andervang på 700 mils rallyturné, tävlingar, Monte Carlo-sträckor och i20 Rally2 Step 2.
Shakedown inför EKO Acropolis Rally - WebTV & resultat direkt här.
145 klassiska ekipage redo för KAK Midnattssolsrallyt 2025.
Resultat & WebTV från morgondagens shakedown inför EKO Acropolis Rally.
103 ekipage till ERC Rally di Roma Capitale - fyra Svenska bilar.
VM-ledande Mille redo för stentuffa JVM-tävlingen i Grekland.
Helin till helgens Rally Aalborg, ingår i Danska Mästerskapet och DM-Veckan.
Svenskt i Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs, Carlberg favorit i 2wd.
Fler namn släppta för Rally Magic i Höljes - Sevius, Liljegren och Kristoffersson.
SM Veckan med 40 rallyåkare som gör upp om medaljer på Himmelstalundsområdet.
Onsdag och kvällsrally, SMK Sundsvall med Mittsverigesprinten.
Inför EKO Acropolis Rally, Startfält, Sträckor och länkar inför rallyt.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |