____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Central European Rally:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]
Lilla VM:[Resultat]

Publicerad: 2021-08-16 19:04:13






Marknadsnatta hyllas av Boxholms Skogar, skogsbolaget ser positivt på tävlande.
© emotorsport.seFör några helger sedan avgjordes Marknadsnatta där ett 120-tal ekipage och stor publik letade sig till Boxholm där Västra Östergötlands MK förlagt tävlingen med start & mål de senaste två åren. Det skapar en kompaktare bana med mindre transport än att utgå från klubbens hemmaplan i Skänninge.

Sam...

Publicerad: 2025-10-16 08:58:42


Dags för shakedown inför Central European Rally, WebTV & Resultat från 8:00.
© M-Sport.Redan klockan 8:01 släpper Sebastien Ogier iväg sin Toyota GR Yaris Rally1 ut på den 4,6km långa sträckan som utgör shakedown. Fransmannen som jagar sin nionde titel gör det som VM ledare med tre deltävlingar kvar på säsongen. Elfyn Evans och Kalle Rovanperä står bakom på startlinjen redo att kämpa ...

Publicerad: 2025-10-16 06:01:54


Shakedown imorgon bitti inför Central European Rally.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.4,6km mäter asfaltsträckan som ska likna de kommande 18 sträckorna i årets 12:e WRC deltävling, det handlar om shakedown inför Central European Rally som inleder redan 8:00 på torsdag morgon.

Följ WRC eliten och Rally2 toppen direkt på sträckan, tiderna redovisas och första delen sänder WRC Promo...

Publicerad: 2025-10-15 20:09:15


Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
© Toyota Gazoo Racing.Oliver Solberg kör sitt första rally som världsmästare när den centraleuropeiska WRC-tävlingen sveper genom Tyskland, Tjeckien och Österrike denna vecka.

24-åringen säkrade sin första världsmästerskapstitel i karriären med seger i Chile för en månad sedan. Världsmästaren i näst högsta nivå (WRC2)...

Publicerad: 2025-10-15 14:26:28


Wheatley ny sportchef för WRC satsningen i Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.Med 28 års erfarenhet från båda sidor av WRC serien kliver Andrew Wheatley in som Sportchef för Hyundai Motorsports WRC satsning. Andrew har redan klivet in hos Hyundai och finns på plats i Central European Rally för att ta första klivet in i WRC satsningen hos företaget.

Sedan blir det fullt fok...

Publicerad: 2025-10-15 13:15:26


Reiersen i listan för helgens Rallye Sanremo.
© emotorsport.seTill helgen körs 72:a upplagan av Rallye Sanremo, närmare 12 mil över 12 sträckor. Shakedown lördag morgon följs av rallystart på eftermiddag. Fyra olika sträckor på 41km väntar under kvällen. Omstart söndag morgon, då fyra sträckor som går dubbelt på 76km innan målgång vid 16-tiden.

85 bilar i l...

Publicerad: 2025-10-15 11:02:44


Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.
© Hyundai Motorsport.Sista året med Central European Rally i WRC-serien, ett samarrangemang mellan Tyskland, Österrike och Tjeckien när årets 12:e deltävling avgörs. Shakedown körs redan klockan 8:00 på torsdagen, detta för att hinna förbereda eftermiddagen start. En sträcka på 12,8km körs dubbelt under eftermiddag och ...

Publicerad: 2025-10-15 08:58:38


Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
© Junior WRC / M-Sport.Den åtråvärda Junior VM titeln står på spel i helgens Central European Rally - sent i startfältet ut på vägarna väntas leriga och hala förhållanden i Tyskland, Tjeckien och Österrike.

Dubbla poäng, en start räknas bort.
Femte och sista deltävlingen i Junior VM serien bjuder alltid dubbla ...

Publicerad: 2025-10-15 05:56:57


38 ekipage för WRC Forum8 Rally Japan - Solberg och Andersson är Svenskarna.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för Forum8 Rally Japan, årets näst sista deltävling med 38 ekipage till startlinjen. Rallyt körs över 20 sträckor på 30 mil den 6-9:e november.
10 åkare går för Rally1 klassen med Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä för Toyota Gazoo Racing. Takamoto Kats...

Publicerad: 2025-10-14 17:55:11


Carlbergs fantastiska säsong - sex segrar på åtta starter - avslutar som föråkare i WRC tävling.
© @World / Red Bull Content Pool.Calle Carlberg säkrade Junior EM guldet redan i Tjeckien, den tävlingen Svensken haft sämst resultat i genom säsongen. En drivaxel gick av, svensken fick bryta men kunde starta om, ta målgång som åtta och guldet i hamn.

När Calle summerar sin säsong som tävlingsmässigt avslutades i Kroatien gör h...

Publicerad: 2025-10-14 11:01:53


Tidigare nyheter:
Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
38 ekipage för WRC Forum8 Rally Japan - Solberg och Andersson är Svenskarna.
Carlbergs fantastiska säsong - sex segrar på åtta starter - avslutar som föråkare i WRC tävling.
Al-Attiyah med Puma Rally1 i WRC finalen.
Mårtensson, Hansen, Holm & Suld - 2025 års Volvo Euro Cup vinnare.
Kalendern för Sydsvenska Mästerskapet 2026.
Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
TV-tablå inför helgens Central European Rally.
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.