NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Evo-Challenge.se
© Evo-Challenge.se
Jimmy Joge leder från start till mål.
Joge tog hem första segern i Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Deltävling 1, LBC Ruschen Rally – 8 mars 2008

* Jimmy Joge leder från start till mål
* Ericsson tar en säker andra plats
* Weng gör en sen uppkörning och når tredje platsen
* De tävlande njuter av utmärkta förhållanden för en snötävling


Jimmy Joge och hans kartläsare Mikael Johansson vann den allra första deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge som hölls i Sverige denna helg. LBC Ruschen Rally som arrangerades i Lima nära skidorten Sälen. Efter att ha lett ända från start så slutade de 54,1 sek före Jonas Ericsson/John Stigh som kom tvåa, som i sin tur var 27,8 sek före Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson som kom trea.

LBC Ruschen är en av de mest populära rallytävlingarna i Sverige och detta år deltog över 240 bilar, varav 8 st var deltagare i Evolution Challenge, den enda serien för Grupp N Lancer Evolutions. Det är ett av de sista vinterrallyn i Sverige och det erbjöd 100 km istäckta vägar, uppdelade på fem specialsträckor.

Joge var snabbast av Evo Challenge-deltagarna på den första sträckan, 26 sek före Ericsson, som var lite förvånad över att han var så långt efter ledaren. Tvärtemot var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog nöjda över att bara vara 11 sek efter Ericsson eftersom detta var deras första snörally någonsin och första gången i deras Mitsubitshi.

Den första servicen för dagen följde efter SS1, där alla EVO Challenge-tävlande rapporterade att vägförhållandena var utmärkta och därför, roliga att köra.

Specialsträcka två, den kortaste sträckan av rallyt på 11,5 km följdes av den längsta, 39,5 km genom Mosätra. Fastän topplaceringarna var de samma när bilarna anlände till den andra servicen hade flera förare massor att berätta.

Joge hade hittat, vad han trodde var ett transmissions problem som gjorde att hans bil reagerade olika i högersvängar och därför orsakade ett besök i diket på SS3. Ericsson/ Magnusson körde fortfarande bra men fjärdeplacerade Joakim Borg/Lill-Erik Gustavsson medgav att de hade kört lite för fort, i kampen för att hänga med ledarna, och var frustrerade efter att ha gjort några misstag.

På femte plats låg det norska teamet Kenneth Jonsrød/Anders Wangen. Trots att de var nöjda med sin insats, tappade de tid på SS2 när deras intercom slutade fungera och sen, på SS3 råkade de ut för en sprucken bromsskiva. Inte långt efter på sjätte plats, ökade Weng farten och förberedde sig för att köra ännu snabbare på de två avslutande sträckorna. Joachim Carlström/Jörgen Norman förstörde vad som såg ut att bli en bra sträcka med en sladd på SS2 och de tappade över en minut innan de kom igång igen. Mikael Gustavsson tappade tvåan och fyrans växel, i bilen som han endast kört några hundra meter med innan tävlingen.

Till de två sista specialsträckorna slog vädret om och temperaturen steg några grader, snön började sakta smälta men som tur var, inte tillräckligt för att påverka Evo Challenge-deltagarna.
För att ta sig igenom de resterande sträckorna utan några incidenter körde Joge mer försiktigt vilket tillät Weng att uppnå den snabbaste tiden för Evo Challenge på SS4 och Jonsrød fick den snabbaste tiden på SS5. Hur som helst, den svenska mästaren 2006 hade gjort tillräckligt och korsade mållinjen för att bli den allra första vinnaren av Swedish Evolution Challenge, där han slutade tvåa i Grupp N och hamnade på en total sjätteplats.

”Jag är väldigt nöjd med att ha vunnit den första deltävlingen av Evolution Challenge i Sverige”, sa Joge. ”Det här var första gången jag deltog i detta rally och det var roligt. Jag ser nu fram emot att få göra några små justeringar på bilen som gör att den ska gå ännu snabbare, och få göra om detta på den andra deltävlingen.”

Trots flera försök, kunde inte Ericsson ta ifatt tidsskillnaden fram till Joge och han slutade tvåa, medan Wengs körning de två sista sträckorna räckte fram till en tredje plats, bara 6,6 sek före Magnusson, som fick erfara att hans däck förlorade fästet mot slutet av tävlingen och han var förstås besviken över att ha tappat pallplaceringen.

Borg hade tur som slutade femma efter det att en bil träffade hans Evo på vägsträckan tillbaka till målet. Jonsrød var nöjd med sin insats, första säsongen i en Mitsubishi, och slutade sexa. Carlström var också nöjd med sin insats på de två sista specialsträckorna men var också orolig för att hans motor tappade kraft på slutet, medan Gustavsson var glad att över huvud taget ha tagit sig i mål efter att han varit tvungen att reparera sin trasiga växellåda.

Den andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge i Sverige hålls den 19 april på Kong Christian Race i Kristanstad där arrangörerna förväntar sig att deltagarantalet ökar till tvåsiffrigt.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden är sponsrad av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson 1:00:09.8
2 Jonas Ericsson (/ John Stigh 1:01:03.9
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:01:31.7
4 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:01:38.3
5 Joachim Borg(Järfälla)/Lill-Erik Gustavsson (Örebro) 1:01:42.7
6 Kenneth Jonsrød (Sperrebotn)/Anders Wangen 1:01:47.3
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norma (Torsäs) 1:04:03.3
8 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 1:08:23.3

Ställningen i mästerskapet
Förare Poäng
1 Jimmy Joge 12
2 Jonas Ericsson 10
3 Hans-Erik Weng 8
4 Andreas Magnusson 7
5 Joachim Borg 6
6 Kenneth Jonsrød 5
7 Joachim Carlström 4
8 Mikael Gustafsson 3

Kartläsare
1 Mikael Johansson 12
2 John Stigh 10
3 Anders Fredriksson 8
4 Henrik Hulterskog 7
5 Lill-Erik Gustavsson 6
6 Jorgen Norman 5
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Swedish Evo Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-03-10 16:59






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.