Till helgen avgörs Rallye du Var 2018 i fashionabla Sainte-Maxime på franska solkusten. Tävlingen är final i bland annat det Franska asfaltmästerskapet som här gör sin nionde deltävling för året - sedvanligt lockar tävlingen stort startfält med hög klass.
19 mil asfalt gäller under tre dagar. Fyra sträckor under fredagens sista hälft, sju sträckor på 8 mil avgörs under lördagen och kvar för söndagen är tre sträckor med närmare 6 mil.
Till start ses Mattias Adielsson som ihop med Britten Stuart Loudon är en av 195 startande, Svensken kör en Citroen C3 R5 för Saintéloc Junior Team. Räknat i R5 bilar är det 31 ekipage till start och flera minst sagt namnkunniga ekipage - en tuff uppgift för Svensken väntar där fyra tillverkare har bilar representerade i klassen.
Yoann Bonato, Bryan Bouffier, Stéphane Sarrazin, Quentin Gilbert, Quentin Giordano och Laurent Pellier är inga namn att glömma bort om segern - och där finns en lång rad ytterligare erkänt snabba fransmän i listan. Intressant start gör bland annat JWRC åkaren Jean-Baptiste Franceschi som nu sitter i Skoda Fabia R5. Vidare ses flitigt tävlande ryssen Nikolay Gryazin, finske Max Vatanen och belgaren Guillaume de Mevius i startfältet.
Känt namn utanför R5 klassen är François Delecour som ses i Ford Escort Cosworth. I en av fyra Abarth 124 Rally RGT ses belgaren Kurt Vanderspinnen som tidigare setts tävla flitigt i historiska klasser, bland annat i Sverige.
Vidare i tvåhjulsdrivna klasser ses stora märkescuper, European Clio R3T med närmare 20 bilar från flera nationer. France Tarmac Volant Peugeot gäller för 208 R2 ekipage, där Yohan Rossel, Grégoire Munster och unge rallycross stjärnan Cyril Raymond - en förare som länge såg ut att bli Peugeots nästa stjärna i rallycross VM innan teamet bestämdes sig för att lägga ned inför nästa säsong.
Publicerad: 2018-11-21 22:08