Under december månad kommer M-Sport presentera en helt nya Ford Fiesta R2, tester har pågått en längre tid för att optimera bilen utefter det uppdaterade reglementet. Bilen blir den andra efter WRC som baseras på senaste modellen av gatversionen Fiesta - senare nästa år kommer också en helt ny Fiesta R5 baserad på nya karossen.
M-Sport uppges ha levererat mer än 500 Fiesta R2 sedan premiären 2009, bilen har gått i ett par större generationer, den senaste R2t modellen som bland annat nyttjats i Drive DMack Fiesta Trophy och senare JWRC serien. Bilen med 1-liters 3-cylindrig turbomotor kommer ligger på runt 180 hästkrafter men hela bilen är vässad på flera punkter.
Några vidare data på den nya R2:an har ännu inte presenterats, men den ska vara tävlingsklar till kommande säsong. Den nya modellen väntas gå i Junior WRC klassen 2019 - en serie med enhetsbilar drivna av M-Sports Polska avdelning även kommande säsong.
Precis som så många gånger förr är M-Sport i framkant, de blir första leverantören av ny bil och kommer hållas ensamma under ett år.
Andra tillverkare ut med ny bil blir Peugeot som kommer med en ny modell av 208 R2 under slutet av 2019. På Genèves Motor Show kommande vår väntas gatversionen på nya 208 presenteras, först till hösten anländer så rallybilen som också den får samma motorkoncept som Fiestan utefter nya reglementet.
Från PSA koncernen meddelar Cedric Mazenq som ansvarar för kundverksamhet att utvecklingen av Peugeot blir det enda märket som satsar på R2 bil i koncernen. Ryktena om en Opel Corsa R2 är där med helt uteslutna, trots att bilen delar bottenplatta med nya Peugeot vilket skulle gett flera fördelar i bygget av en ny Opel för rallyklassen.
Publicerad: 2018-11-06 20:24