____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stor VOC-nyhet presenteras i samband med finalen i Örebro, en helt ny CERT-burbåge!
PRESSRELEASE

I största hemlighet har KBT Safety utvecklat en helt ny CERT-burbåge för klassens framtida 740 och 940 bilar. Projektet har drivits i samråd med förbundets tekniskt ansvariga och den nya bågen uppfyller även alla krav som FIA ställer. Helt enkelt en väldigt komplett burbåge. Kom och se buren på plats utanför HQ i Örebro och ta chansen att prata med KBT´s Poppo själv. Han är i sanning en säkerhetsexpert när det gäller tävlingsbilar i stort och han finns på plats hela dagen för att visa, förklara och höra era synpunkter.

Beskedet om en nu båge kommer säkert som en stor överraskning för många.
– Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det. Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är. Helt enkelt ingen bur som samlat varit utsatts för så många krascher som vår nuvarande. Och den har bestått alla test! Vi har haft ett par incidenter genom åren men i dessa fall så har det också funnits konkreta förklaringar till varför de skett, säger klassansvarig Roger Fransson.

Har själva agerat ”Crash Dummies”.
– Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor. Men vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen.

Klarar krav från båda förbund och FIA och är ändå ännu enklare att montera

Den nya bågen är utvecklad för att klara alla krav från såväl vårt svenska Bilsportförbund som de som ställs av FIA. Självklart är den CERT och lika självklart bygger den på samma ”skruva in princip” som den nuvarande bågen, men nu i än mer utvecklad form. Genom detta så kommer den med sin smarta konstruktion också vara ännu enklare och snabbare att montera.

Bågen är rakt igenom tillverkad av extra höghållfasta rör. Konstruktionslösningarna gör dessutom att den inte går att montera fel. Huvudbåge med bakdel plockas in genom en bakdörr. Frambågen är delad för att också den vara enkelt att få på plats i bilen. Och alla hål är på den nya bågen dessutom redan upptagna för att allt ska bli helt rätt och inte kräva någon borrning.
– Den känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur.

Vad händer med den nuvarande bågen?
Självklart är bilar med den nuvarande båge bara att ”tuta och köra”. Den är precis lika trygg och säker som den alltid har varit. Det finns ingen bortre gräns för användning av den nuvarande bågen. Det kommer också utan bortre tidsgräns att gå att bygga en ny VOC Rallybil med en oskadad befintlig båge.
– Metodiken och regelverket är precis som det alltid varit med en CERT-båge att om bilen blivit skadad så att det finns anledning att tro att bågen också påverkats så måste den tillbaka till den som innehar certifikatet. Gällande vår båge är detta alltså tillbaka till KBT för att sättas upp i jigg och kontrolleras. Den får ALDRIG riktas eller lagas av annan en certifierad eller dennes utsedda och utbildade underleverantörer.

Vad det däremot kommer att finnas en bortre tidsgräns för är reparation och åtgärdande av klassens befintliga KBT-bur, den gränsen är satt till halvårsskiftet nästa år, dvs 30 juni 2019. Efter det kommer skadade bågar att måsta ersättas av en ny bur av den nya modellen.
– Vi kommer också samtidigt som den nya burbågen rullar ut att sjösätta en systematik för att säkerställa att inte en skadad båge kan ”hemmafixas” mot regelverket för att sedan hamna i en nybyggd bil. Det system som förbundet har idag ger tyvärr möjligheter till detta och det är förstås inte alls bra för säkerheten. Jag vet att detta har hänt men har oerhört svårt att förstå hur man tänker när man utsätter sig själv eller andra för den galna fara som det agerandet utgör.

Vi hoppas att ni ska gilla det ni ser lika mycket som vi gör och att ni känner att i VOC sätter vi verkligen säkerheten främst. VOC är en väldigt trygg klass. Det ska vi fortsätta vara även i framtiden. Nästa år fyller klassen 30 år, och det är bara början av nästa kapitel i den här fantastiska klassens väldigt långa historia och förmodligen (nästan) lika långa framtid.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-03 19:14:17






McRae gör rallydebut som förare, med ERC 2:an Armstrong bredvid.
© emotorsport.seFem dagars Roger Albert Clark Rally i mitten på november med 200 historiska bilar där 56 mil special ska avverkas. Flera mindre serier och tävlingar ställer upp under tävlingen och kör delar av banan.

En av dem serierna är Mini Rally Challenge - en serie för "gamla hundkojor" där småbilarna kör t...

Publicerad: 2025-10-27 08:57:48


Foto från Skilling 50.
© emotorsport.seE-Cupen tog säsongsavslutning med Skillingaryds MK som arrangör, rallyt var Skilling 50 med Brännehylte som start och mål för tävlingen. Två sträckor gick dubbelt under lördagen för de närmare 60 tävlande. Snabbast totalt var Kristian Johansson tävlandes för Borås MK med Volvo 940, segern före Danie...

Publicerad: 2025-10-26 21:58:40


Andervang fyra genom Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Holländska Rocar-Tech Twente Rally avslutade med ss12 efter klockan 17, Stan Pex i Skoda Fabia RS Rally2 återtog ledningen och vann sju sekunder före Yannick Vrielink efter att de bytt om i täten sista sträckorna.

Tredje bil in är Kevin van Deijne som tappat 1:21 minut mot täten i sin Škoda Fabia...

Publicerad: 2025-10-26 17:40:47


Bilbyte för McRae gav resultat i Cambrian Rally - Kalle stark femma totalt!
© Probite British Rally Championship.Första av de sju sträckorna i Lewis & Hunter Cambrian Rally ströks, anledningen var en avåkning i klasserna före det Brittiska mästerskapet. Besättningen var ok och brittiska finalen tog fart från ss2, avgjordes i gamla VM-trakter, basen i Llandudno.

Närmare 8 mil special dit Max McRae bytt Citro...

Publicerad: 2025-10-26 09:33:53


Tobias snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© Tobias Johansson.Taxinge MK avslutade året med Mälarturf-Sprinten, störst för helgen med sina 89 startande varav 85 kom hela vägen till mål - en sträcka gick dubbelt. Segern totalt gick till efteranmälde Tobias Johansson / Jenny Strandberg som vässar formen i Mitsubishi Mirage - körde nu ifrån R5-bilarna där Casper ...

Publicerad: 2025-10-26 07:30:50


Andervang fyra efter kvällens sex sträckor i Rocar-Tech Twente Rally.
© Rocar-Tech Twente Rally.Lördagens sträckor i Holländska Rocar-Tech Twente Rally börjar ta sitt slut för ekipagen i täten, tre sträckor dubbelt gav närmare sex mil. Ut genom ss1 öppnade Stig Andervang och Sven Hakkesteeg som trea totalt, fortsatte med tredje tid innan det blev en fjärde innan service dit de kom som trea tot...

Publicerad: 2025-10-25 22:32:58


Johansson vann tätt avgörande i Skilling 50.
© emotorsport.seSkilling 50 avslutade E-Cupen, Skillingaryds MK med tävlingen där två sträckor gick dubbelt för 60 bilar- ut genom ss1 öppnade Kristian Johansson bäst där Victor Karlsson och Daniel Röjsel var närmast bakom. De tre var också i topp av ss2, men då i helt omvänd ordning, in till service delade Kristia...

Publicerad: 2025-10-25 20:27:28


Frändén snabbast i Kåtmyraslaget - Karlsson bäst med 2wd.
© emotorsport.seTre åk för Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS när Hälsingeserien tog avslut, Marcus Frändén i Nissan Sunny tog segern för den fyrhjulsdrivna klassen där endast 0,4 sekund skiljde mot Jan Wikström när enskilt snabbaste åk visas, in som trea Tony Persson.

I 2wd för A-förarna satte Hampus Karlsson bästa ...

Publicerad: 2025-10-25 18:34:39


Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seEfter ett års frånvaro i Sverige återvänder M-Sports egen märkescup i ERC-serien till våren. Tredje säsongen för serien som körs med Ford Fiesta Rally3 med 106´000 euro i priser ihop med en körning i Ford Fiesta Rally2 under näst sista ERC-deltävling, JDS Machinery Rali Ceredigon.

Det finns mer p...

Publicerad: 2025-10-25 11:42:36


Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
© emotorsport.seFem rallyn att följa lite extra, störst på hemmaplan är Mälarturf Sprinten hos Taxinge MK, enkelt med en sträcka på knappt 4km som går dubbelt och närmare 90-talet startande.

Skilling 50 lockar närmare 60 tävlande när E-Cupen tar final, hälften av åkarna kör om cupens poäng. Rallyt med två sträck...

Publicerad: 2025-10-25 06:16:20


Tidigare nyheter:
Fiesta Rally3 Trophy kommer till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mälarturf Sprinten, Skilling 50 & Kåtmyraslaget bland lördagens rallyn att följa.
Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.