Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stor VOC-nyhet presenteras i samband med finalen i Örebro, en helt ny CERT-burbåge!
PRESSRELEASE

I största hemlighet har KBT Safety utvecklat en helt ny CERT-burbåge för klassens framtida 740 och 940 bilar. Projektet har drivits i samråd med förbundets tekniskt ansvariga och den nya bågen uppfyller även alla krav som FIA ställer. Helt enkelt en väldigt komplett burbåge. Kom och se buren på plats utanför HQ i Örebro och ta chansen att prata med KBT´s Poppo själv. Han är i sanning en säkerhetsexpert när det gäller tävlingsbilar i stort och han finns på plats hela dagen för att visa, förklara och höra era synpunkter.

Beskedet om en nu båge kommer säkert som en stor överraskning för många.
– Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det. Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är. Helt enkelt ingen bur som samlat varit utsatts för så många krascher som vår nuvarande. Och den har bestått alla test! Vi har haft ett par incidenter genom åren men i dessa fall så har det också funnits konkreta förklaringar till varför de skett, säger klassansvarig Roger Fransson.

Har själva agerat ”Crash Dummies”.
– Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor. Men vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen.

Klarar krav från båda förbund och FIA och är ändå ännu enklare att montera

Den nya bågen är utvecklad för att klara alla krav från såväl vårt svenska Bilsportförbund som de som ställs av FIA. Självklart är den CERT och lika självklart bygger den på samma ”skruva in princip” som den nuvarande bågen, men nu i än mer utvecklad form. Genom detta så kommer den med sin smarta konstruktion också vara ännu enklare och snabbare att montera.

Bågen är rakt igenom tillverkad av extra höghållfasta rör. Konstruktionslösningarna gör dessutom att den inte går att montera fel. Huvudbåge med bakdel plockas in genom en bakdörr. Frambågen är delad för att också den vara enkelt att få på plats i bilen. Och alla hål är på den nya bågen dessutom redan upptagna för att allt ska bli helt rätt och inte kräva någon borrning.
– Den känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur.

Vad händer med den nuvarande bågen?
Självklart är bilar med den nuvarande båge bara att ”tuta och köra”. Den är precis lika trygg och säker som den alltid har varit. Det finns ingen bortre gräns för användning av den nuvarande bågen. Det kommer också utan bortre tidsgräns att gå att bygga en ny VOC Rallybil med en oskadad befintlig båge.
– Metodiken och regelverket är precis som det alltid varit med en CERT-båge att om bilen blivit skadad så att det finns anledning att tro att bågen också påverkats så måste den tillbaka till den som innehar certifikatet. Gällande vår båge är detta alltså tillbaka till KBT för att sättas upp i jigg och kontrolleras. Den får ALDRIG riktas eller lagas av annan en certifierad eller dennes utsedda och utbildade underleverantörer.

Vad det däremot kommer att finnas en bortre tidsgräns för är reparation och åtgärdande av klassens befintliga KBT-bur, den gränsen är satt till halvårsskiftet nästa år, dvs 30 juni 2019. Efter det kommer skadade bågar att måsta ersättas av en ny bur av den nya modellen.
– Vi kommer också samtidigt som den nya burbågen rullar ut att sjösätta en systematik för att säkerställa att inte en skadad båge kan ”hemmafixas” mot regelverket för att sedan hamna i en nybyggd bil. Det system som förbundet har idag ger tyvärr möjligheter till detta och det är förstås inte alls bra för säkerheten. Jag vet att detta har hänt men har oerhört svårt att förstå hur man tänker när man utsätter sig själv eller andra för den galna fara som det agerandet utgör.

Vi hoppas att ni ska gilla det ni ser lika mycket som vi gör och att ni känner att i VOC sätter vi verkligen säkerheten främst. VOC är en väldigt trygg klass. Det ska vi fortsätta vara även i framtiden. Nästa år fyller klassen 30 år, och det är bara början av nästa kapitel i den här fantastiska klassens väldigt långa historia och förmodligen (nästan) lika långa framtid.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-03 19:16






Bulacia kör ny säsong med Toksport WRT i WRC2.
© Toksport WRT.Efter en fjärdeplats i WRC2 säsongen 2021 siktade Bolivianen Marco Bulacia högt i mästerskapet 2022 där en fortsättning med Toksport WRT stod på programmet. Men årets säsong har kantats av problem och egna misstag med bara en av sju starter till mål utan att ha behövt starta om eller brutit.

Men ...

Publicerad: 2022-12-02 19:56


Co-driverbyte för Loubet som siktar på Puma Rally1 2023, Gilsoul hoppar in i Monte Carlo test.
© M-Sport.25-årige fransmannen Pierre-Louis Loubet byter co-driver, redan första säsongen i bil, sjätte starten 2015 hoppade vännen Vincent Landais in i bilen, då en Citroën DS3 R3T Max i Junior WRC klassen.

De båda fortsatte att kampera flitigt ihop, avancerade genom flertalet R5 märken innan de slutligen...

Publicerad: 2022-12-01 21:52


Östberg & Barth snabba på shakedown i Chile - Solberg kör på Kanarieöarna.
© Copec RallyMobil, Luis BarraphotoOm de allra flesta Svenska åkarna lagt rallyhjälmarna på hyllan för resten av året så är Norrmännen lite hetare på att få tävla.

I Chile ses Mads Östberg som åter har med sig Svenske Patrik Barth i högerstolen på en Citroen C3 Rally2, gör återbesök i Chilenska mästerskapet med Joker-teamet i helg...

Publicerad: 2022-12-01 21:46


Bra tryck på anmälan till Rally Lima, 20 bilar första timmarna.
© emotorsport.seVid klockan 18:00 på torsdagskvällen öppnade anmälan till Rally Lima, 2023 års SM premiär hos Lima MS. Intresset var stort, det tog inte lång tid innan det var över 20 anmälda ekipage.

Först in i listan var Hannah Jakobsson som fortsätter med Mitsubishi Lancer och då är det Nationella 4wd som gäl...

Publicerad: 2022-12-01 21:43


Skräddarsydd försäkring för rallyteam.
© Drive VXO Motorsport.En helt ny försäkring anpassad för motorsport och rallyteam har utvecklats i samarbete mellan DRIVE VXO Motorsport och Växjöföretaget Adekvat Försäkring.

- Vi tröttnade helt enkelt på att aldrig riktigt kunna få tydliga svar från försäkringsbolagen om vad som gäller i olika situationer och med vi...

Publicerad: 2022-12-01 21:37


Nu öppnar anmälan Rally Lima.
I kväll öppnar anmälan till Rally Lima. Maxgränsen är satt till 150 ekipage så de förare som vill åka bör snabba på!

Klockan 18.00 öppnar anmälan till Rally Lima, den tävling som i alla tidigare upplagor hetat LBC-Ruschen och lockat stora delar av eliten till Sälen-området.
När Lima MS nu för fö...

Publicerad: 2022-12-01 17:37


Julia Thulin, 2022-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
© Ewrc25-årige Julia Thulin är den fjortonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.

Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.

Denna gång är det en Skåne-Tös som stipendiat, boend...

Publicerad: 2022-11-30 21:52


Sex sträckor och 108km väntar Rally Sweden Historic 2023.
© emotorsport.seI samband med den tidsplan och kartor för Rally Sweden presenterades att det blir en fortsättning på Rally Sweden Historic, inga detaljer om klassikernas tävlingsbana är släppt. Intresset från tävlande och publik är stort, hur kommer tävlingen köras?

Under onsdagen var vi i kontakt med Rally Swed...

Publicerad: 2022-11-30 21:25


Inbjudan strax klar till Rally Lima.
© Privat.En tidig julpresent till alla rallyälskare är att inbjudan till Rally Lima är nära publicering.

Rally-SM 2023 inleds med forna LBC-Ruschen, som i sin 45:e upplaga den 4 februari byter namn till Rally Lima. Några fler specialsträckor än normalt, men publiken kan också vänta sig gamla klassiker. Bl...

Publicerad: 2022-11-30 18:07


P-G försvarar sitt SM-guld tillsammans med Team Skåab 2023.
© pgandersson.seP-G Andersson hade planer på att trappa ner rallysatsningen till hobbynivå nästa år. Istället får vi se honom i en helt ny satsning med en splitter ny Ford Fiesta R5 från M-sport tillsammans med Team Skåab.
Jag är otroligt tacksam för den här chansen och Team Skåabs otroliga engagemang. Det är...

Publicerad: 2022-11-29 20:45


Tidigare nyheter:
Rally TV är WRC Promotorns nästa drag.
Maxad SM premiär i Rally Lima, arrangören berättar om tävlingens sträckor och upplägg!
Anmälan öppen för Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rally 2023.
Tillståndsproblem för Rallye Monte Carlo, kastar om lördagens etapp.
Renault Clio Rally3 tävlingsklar i april - presenterad med video från tester.
VOC final i Eskilstuna 2023, kör EMK Kannan.
JWRC start i Rally Sweden trots allt, här är kalendern.
Rally Italia Sardegna klart för vidare WRC arrangemang.
Fredrik Åhlin tar tredje Skoda Fabia R5:an i Team Nybes rallyteam 2023!
Hårda tester av Skoda Fabia RS Rally2 - Lindholm går mot fortsatt Skoda körning 2023.
Sex deltävlingar i Junior EM, Svenska Royal Rally of Scandinavia en av tävlingarna.
13 deltävlingar, här är WRC kalendern 2023!
Rally-EM till Sverige redan 2023 - treårigt avtal klart!
Svenska Royal Rally of Scandinavia en av sju EM deltävlingar 2023, kalendern klar!
Antalet rallytävlingarna i Sverige på samma nivå som före pandemin.
Finska Rallymästerskapet lockar utländska talanger och har säkrat nytt TV avtal med Yle.
29 hybridbilar tillverkade för Rally1 klassen 2022!
Svenska RallyCupen 2022 i mål, pristagarna hyllades i helgen.
Fem av åtta deltävlingar i VOC Sverigeserie 2023 klara.
Vem blir årets Co-driver, nominera namn för Thomas Carlssons Minnesfond.



Nyhetsarkiv:
[
2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally SM:
Sydsvenska Rallyt 18-20/05


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 19-22/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 06/05




Foto:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Småland.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.