NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Svenskt teknikmonster slog 13 årigt Pikes Peak rekord.
PRESSRELEASE

Det var på lördagen den 21 juli 2007 som det 13 år gamla rekordet i prestigefyllda Pikes Peak International Hill Climb slogs. Racet, som också kallas "The race to the clouds", körs varje sommar i Colorado (USA) på den slingriga vägen till toppen som heter just Pikes Peak (4500 m.ö.h). Det nya rekordet, som skrevs till 10min01s på den ca 2 mil långa sträckan upp till toppen, slogs med hjälp av teknik utvecklad av företaget Unic AB i svenska Säffle.

Listan över legendariska bilförare som försökt tämja Pikes Peak är lång. Ari Vatanen, Walter Röhrl, Michelle Mouton, Rod Millen, Stig Blomqvist och Per Eklund är några av de världskända förare som varit där och utmanat den vackra men riskfyllda vägen till toppen. Farterna längs vägen upp går ofta långt över 200 km/h och skyddsräcken saknas längs vägens kanter trots näst intill lodräta sluttningar på många ställen.

Trots riskerna var det i år dags att slå det trettonåriga rekordet som hölls av Rod Millen. Nobuhiro "Monster" Tajima, känd som chef för Suzukis satsning i rally-VM, körde sin egenutvecklade bil Suzuki Sport XL7 till bergets topp på 10 minuter 1 sekund och 408 tusendelar. I bilen sitter ett fyrhjulsdriftssystem, som styr hur bilens fyrhjulsdrift ska fungera, utvecklat av Unic AB i Säffle. Systemet består av slutväxlar, differentialer av YAW-typ samt styrutrustning. YAW-differentialerna ger full kontroll över drivhjulens varvtal, vilket möjliggör stor kontroll trots den enormt höga motoreffekten på ca 1000 hk som Suzukis monsterbil har.

Tävlingen startade år 1916 som ett reklamprojekt för den nybyggda vägen upp till toppen och har sedan dess körts varje sommar och lockat otaliga turister och motorentusiaster som vill beskåda de monster som deltar. Den mest extrema bilklassen, "unlimited", har i princip inga restriktioner alls. Motor, transmission, aerodynamik, m.m. är helt fritt - vilket också är en utmaning. Den tunna luften på toppen gör att vingarna på bilarna måste vara enorma för att skapa det tryck mot marken som krävs för att däcken skall greppa. Många av förarna använder också syrgas för att orka köra bilen i den tunna luft som finns på toppen.

Man skulle kunna tro att allt är frid och fröjd när nu rekordet är slaget - men icke. För Nobuhiro "Monster" Tajima och hans svenska teknikleverantör Unic AB finns nu bara ett mål i sikte; att komma under den magiska 10-minutersgränsen. Detta är det mål man kommer att satsa på inför 2008 års "race to the clouds".


Världsrekordet i Pikes Peak - Bakgrund
Innovatören bakom tekniken som nu alltså slagit världsrekord i Pikes Peak heter Mats Karlsson, f.d. rallyförare från värmländska Säffle. Mats var med sitt företag Unic AB länge involverad i utvecklingen av aktiva differentialer för rally-VM, och drev testprojekt med bland annat Skodas och Suzukis VM-team. År 2004 beslöt dock Internationella Bilsportförbundet att förbjuda aktiva differentialer i rally-VM för att minska på teamens kostnader, varpå testprojekten avbröts. Nobuhiro "Monster" Tajima, som redan flera år tidigare tipsats om tekniken av Säffles egen chaufför på VM-nivå, Daniel Carlsson, beslöt då att använda tekniken i sitt eget projekt för att bemästra Pikes Peak - även det stöttat av Suzuki. Tack vare detta är nu såväl Suzuki som Unic AB alltså världsrekordinnehavare i Pikes Peak.


» Pressrelease från Unic AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2007-07-27 14:31






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.