____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Elias Lundberg gästade och vann i VOC-finalen i Rikspokalen.
PRESSRELEASE

Oktober, VOC Mekonomen Rally och säsongsfinal har de senaste åren blivit synonymt med SMK Örebros klassiska tävling Rikspokalen. Med cirka fyra mil fullfartsprov fördelade på tre stenhårda specialsträckor av absolut toppkvalitet erbjöd klubben klassens finaldeltagare en suverän inramning. Efter ett år i bland annat SM gästade Elias Lundberg återigen klassen och visade att det nyligen inkasserade JSM-guldet inte var en tillfällighet. Elias segrade i Elit A och Emil Andersson fick med sig dito placering i Elit B. Cupklassen fick återigen se Gustav Johansson som segrare och talangen Joakim Ellner Landberg som klivit in i klassen med sin 240 tog hem guldet bland ungdomarna.

Trakterna norr om Örebro är begåvade med några fantastiska rallyvägar, vägar som SMK Örebro år efter år lyckas få tillgång till för Rikspokalen, en av säsongens sista rallytävlingar. Arrangemanget är rättmätigt populärt och när klubben kan erbjuda bra lokaler att utgå ifrån, en central serviceplats, vägar av högsta kvalitet och faciliteter att för klassen att genomföra omfattande tekniska kontroller så är den ett perfekt val för VOC Mekonomen Rallys finaltävling. För övrigt en teknisk kontroll där sex bilar valdes ut för topplyft och stor kontroll, ett ekipage nekade kontroll och i en bil återfanns en icke godkänd kamaxel.

Rikspokalen har de senaste året varit vår finaltävling och inte undra på. Relationen med tävlingsledningen har varit mycket god genom åren och vi uppskattar hela arrangemanget, inte bara från ledning utan uppenbarligen också ifrån de tävlande som ställer upp i stor mängd år efter år.

Stor efterkontroll där motorer lyftes på hela sex bilar.

I år genomförde vi med tävlingsledningens goda minne dessutom en större teknisk kontroll utförd av klassens tekniker som slöt upp och synade motorerna på utvalda ekipage. Tyvärr för vissa blev det en ledsam historia för en förare, men för klassen är det viktigt att vi genomför de här kontrollerna regelbundet. Extra ledsamt är att den drabbade föraren köpt motorn av en motorbyggare och litat på försäkringar om att allt är reglementsenligt. Den kam som hittades var en omslipad kopia av den kam som är godkänd i klassen, något som absolut inte gett den tävlande någon fördel, snarare tvärtom. Men i regelhänseende så spelar detta ingen roll, den är ändå inte godkänd enligt vårt tydliga reglemente.

Otroligt viktigt att kontrollerna genomförs.

VOC Mekonomen Rally är känd för att vara en plantskola för talanger som till exempel dagens vinnare Elias Lundberg. Precis som en växt behöver rätt förutsättningar att frodas behöver våra talanger detsamma. Den viktigaste komponenten är hård, tuff och rättvis konkurrens genom hela sin utveckling. Ingen annan klass erbjuder det så tydligt som VOC Mekonomen Rally och det är främst på grund av att det inte är materialet utan föraren som avgör resultatet. Ingen annan klass har heller så många och så omfattande tekniska kontroller som vi, och det är väldigt viktigt för att säkra rättvisa förhållanden.

Elias Lundberg gästar och vinner i Elit A

När en regerande svensk mästare gästar klassen skulle man kunna tro att segern vore kassaskåpssäker. Vi återkommer till resonemanget senare men i Elit A kunde konstateras att marginalen till tvåan Pontus Lönnström var betydligt större än vad som är brukligt. Avståndet till trean återställde ordningen och 5,7 sekunder efter Pontus återfinner vi Kristoffer Karlsson.

Elias gästade klassen redan i Eskilstuna men bromsproblem grusade unge Elias planer. Redan i uppsnacket varnade jag för Elias (red.anm. Roger, det torde inte vara en kioskvältare att tippa Elias som potentiell vinnare.) och uppenbarligen var målet att vinna inget Elias tog lätt på. Vill också säga hur roligt det är att få se Pontus Lönnström tillbaka i Sverigeserien. Du har varit saknad Pontus och vi ser gärna mer av dig nästa år. Inte heller är jag förvånad att se Kristoffer Karlsson på pallen, här går det alltid fort så också denna helg. För några andra trogna pallplatsvinnare gick det trögare, men det är inget annat att vänta i en finaltävling när så mycket står på spel och man måste prioritera totalplacering i serier framför placering i den enskilda tävlingen.

Snabbe Emil Andersson segrade i Elit B

Emil Andersson tog återigen en seger i Elit B. Han har inte sällan under året varit totalsnabbast i klassen men denna helg ställde sig Elias i vägen för det. För att knyta an till det tidigare resonemanget så var Emil faktiskt bara 13,8 sekunder efter Elias. Även tvåan Patrik Fredriksson håll ett imponerande tempo och körde in som två i klassen före Dan Rhodin.

Jag vet inte mer vad jag kan säga om Emil Andersson och hans framfart. Han gör en så kallad drömserie och maximerar poängen i SverigeSerien och har gjort livet mer än surt för sina konkurrenter. Men som han har kört. Vi ska med spänning följa Emils framfart i sin vidare karriär. Skuggan bakom Emil kan verka stor och mörk men Patrik Fredriksson ska på inget sätt skämmas då även han kör gudabenådade bra. Dan Rhodin levererar även han tider som inte är långt ifrån pallen i klassen ovanför. Jag har sagt det många gånger i år och det tål att upprepas, Elit B har verkligen varit klassen att ha ögonen på i år.

Gustav Johansson tar fjärde segern i rad

Efter Eskilstuna konstaterade vi att Gustav Johansson tog sin tredje seger i rad. Inte var det slut med sviten här utan en fjärde seger stod på Gustavs önskelista och han fick som han ville. Segern var dessutom erövrad med besked då tvåan Mattias Hjalmarsson och trean Mattias Jacobsson, sanningen att säga, aldrig kunde mäta sig med Gustavs sträcktider. Likväl levererade de Gustavs flanker på pallen fina sträcktider och bjöd åskådarna på en riktigt bra sekundstrid.

Gustav har verkligen seglat upp som en av klassens stjärnor och han imponerar verkligen. Han är faktiskt snabbast av alla på dagens första sträcka. Radar upp segrarna och han gör det med besked. I Elit A hade Gustavs tid nätt och jämt räckt till en andraplats i dagens sällskap. Vi välkomnar, om än sent, även Mattias Hjalmarsson till serien som inleder med en meriterande andraplats före årets dubble serievinnare Mattias Jacobsson. Stort grattis till er alla.

Joakim Ellner Landberg bytte klass och vann direkt

Efter en genomgång av Joakim Ellner Landbergs bil för att säkerställa att den platsar i klassens tuffa reglemente gjorde unge Joakim entré och presenterade sig med en seger direkt. Viktor Hansen och Isak Vikman utkämpade en för året traditionsrik kamp strax bakom Joakim och slutade tvåa respektive trea.

Välkommen till klassen Joakim. Jag har noterat Joakims framfart under året och jag är glad att han valt att ta sig an motståndet i vår klass och som han gör det. Viktor och Isak har med sitt orimligt höga tempo visat sig svåra för de flesta att rå på men Joakim visade tydligt att han också vill vara med och ”leka”. Alla tre har under året gjort en remarkabel utvecklingsresa och vi fortsätter följa de tre i deras utveckling. Som sagts många gånger tidigare och i många olika sammanhang, det är i mycket hög grad i VOC Mekonomen Rallys juniorklass vi först får se framtidens svenska rallystjärnor.

Med Rikspokalen gör vi bokslut av VOC Mekonomen Rallys nationella serier. I ett separat reportage tittar vi närmre på slutresultaten i serierna och rapporterar från lördagskvällens festligheter när klassens deltagare samlades i typisk varm gemenskap.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-19 17:12:26






Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...

Publicerad: 2025-10-22 08:55:19


Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien körs på banor med rally och rallycrossbilar, serien släppte i släppte i helgen kalendern för 2026 års serie. Det blir som tidigare sex tävlingshelger med en deltävling per dag - totalt 12 deltävlingar.

Konceptet med tre åk på tid, först ett träningsåk följt av två i tävling...

Publicerad: 2025-10-22 05:53:33


Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
© emotorsport.seFagersta MK bjuder in till en dag full av kurser i slutet av november, söndagen den 30:e är det dags att riva av kurser för Förar & Kartläsarutbildning men där arrangeras också kurs för co-driver/notutbildning och så även en L-ABC utbildning.

Allt under en och samma dag med basen i Fagersta MK:s...

Publicerad: 2025-10-21 16:59:26


Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
© Gotlands MF BK.Christoffer ”Kicken” Jacobssons Minnesfond - "Årets eldsjäl inom svensk rallysport".

För att hedra minnet av en passionerad och talangfull förare, eldsjäl och förebild för rallysporten i hela Sverige har Gotlands MF BK beslutat att instifta en minnesfond. Minnesfonden delar årligen ut två stipend...

Publicerad: 2025-10-21 13:50:55


Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
© Junior WRC / M-Sport.I söndagens avslutade Mille Johansson och Johan Grönvall en fantastisk och svängig första Junior WRC säsong, hög press på Juniorerna hela säsongen och framför allt för varje sträcka på de lerhala sträckorna i Tyskland, Tjeckien och Österrike. Men hur har då säsongen gått?

Snövallsvisit men mäk...

Publicerad: 2025-10-21 11:01:17


Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
© Opel Motorsport.Belgaren Tom Heindrichs vann lite oväntat ADAC Opel e-Rally Cup - kanske var det rent av hans storebror vars krasch i WRC klassen skapade söndagens dramatik? De flesta trodde nog Spanjoren Alex Espanol som toppade 12 poäng före Heindrichs inför finalen skulle stå som vinnare.

Tio sträckor i samb...

Publicerad: 2025-10-21 09:01:30


Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
© Lancia.För drygt en månad sedan dök de första klippen upp från Lancias tester med nya Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale - strax efter kom också Lancia från Stellantis koncernen med ett officiellt meddelande, de bygger en bil för Rally2 klassen och siktar högre.

I lördags, i samband med Central European...

Publicerad: 2025-10-21 05:52:42


WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
© Junior WRC / M-Sport.WRC-säsongen närmar sig sitt slut, efter helgen Central European Rally står deltävlingar i Japan och Saudiarabien på spel innan serien avslutas. Om förartiteln är det spännande, tre förare från ett och samma team gör upp.

Elfyn Evans tillbaka som ledare, nu 13 poäng före Sebastien Ogier och helge...

Publicerad: 2025-10-20 11:05:39


Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
© Junior WRC / M-Sport.I förra veckan presenterades såväl Rallyguide som tidsplan och kartor för Rally Sweden 2026, torsdagen 12:e februari inleds rallyt med shakedown, sträckan Umeå City klockan 9:01, identisk med årets lyckade shakedown centralt i Umeå på 3,44km.

På kvällen efter klockan 18 invigs rallyt och de tävla...

Publicerad: 2025-10-20 08:55:53


Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
© emotorsport.se72:a upplagan av Rallye Sanremo avgjordes i helgen med Svenskt på startlinjen, Isak Reiersen och Stefan Gustafsson åkte till Italien för andra raka asfaltsrallyt.

Fyra sträckor på fyra mil under lördagens kväll, som 43:a ses Isak efter dagen med Skoda Fabia Rally2 Evo, man inledde annars som tol...

Publicerad: 2025-10-20 05:58:49


Tidigare nyheter:
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
Fyra sträckor kvar i Central European Rally, följ spännande söndag.
Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.
Grahn snabbast genom SSRC-finalen.
Chribbe vann Lövdansen, Jakobsson bäst av de onotade.
Rovanperä förbi när Ogier träffade träd - Solberg i topp - tufft för Mille.
Över 200 åkare till Novemberskölden, anmälan stänger imorgon.
Följ lördagens Lövdans, SSRC-final, Central European Rally och Rallye Sanremo.
Carlberg nöjd med fredagen i nya Opel Mokka GSE Rally - snabbaste 2wd bil i VM tävlingen.
Junior WRC tabellen just nu - rekordjämnt med Turkisk guld - Mille tabelltrea.
Ogier leder Central European Rally - Oliver toppar WRC2 & Mille Junior WRC tvåa.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.