|
 Inför SSRC finalen – läget i R1a Grupp E. PRESSRELEASE
Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver pengarna från grundseriens Prispottslista skulle nu ytterligare 100.000:- fördelas.
Slutspelet, finalen, körs lördagen den 28 oktober i trakterna runt Hovmantorp utanför Växjö. Arrangörsklubben Wäxjö MS har letat fram två klassiska småländska specialsträckor som körs två gånger. Mer än trettio utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fem klasserna. I alla klasser slåss man om 25.000 kr, tio till ettan och sedan neråt till femte plats.
Grupp E, också med den mer internationella beteckningen R1a, är standardklassen med lägst prestanda men också en klass som tack vare sin jämnhet kräver mycket av chauffören men också ger mycket tillbaka då bilarnas enkelhet gör att det inte är så mycket som krånglar utan fokus kan läggas på att köra mycket och komma i mål varje gång. Det syns också tydligt i topp fem i A/B-klassen och i C-klassen då de flesta i respektive klass inte brutit något av tio tävlingstillfällen i SSRC.
I A/B-klassen segrade Erik Ohlsson, Gullabo, en delseger, före Jesper Larsson, Kristianstad, tre delsegrar och Robin Håkansson, Gullabo. Flest delsegrar har nyblivne RM-mästaren Stefan Ottosson, Vetlanda med fyra stycken. De två sista har Magnus Sigvardsson, Hörby tagit. Ingen våghalsig gissning att det är bland dessa fem som vi hittar segraren i finalen.
I C-klassen är det två förare som delat på delsegrarna. Erik Sundqvist, Ljungby har åtta stycken och Kjell Svensson, Ryd har två. Kan då någon av dessa blanda sig i toppstriden? Det har hänt förr genom åren, 2014 i Vetlanda var Ola Schön trea som C-förare. Ser vi på C-förarnas placering i Grupp E klassen i år så är trenden starkt positiv, de började året med att vara sjunde till nionde plats i bilklassen men slutet av året toppas av Erik Sundqvists delade tredje plats i Hörby. Erik har vi berättat mer om i tidigare rapporter från SSRC men vinnaren i C-klassen Kjell Svensson och hans ständiga kartläsare Anne Wiesemann är kanske mer obekanta för allmänheten. Men det ändra vi på nu!
Kjell bor med sin sambo på Kyrkön utanför Ryd, är numera deltidspensionär och jobbar deltid som utvecklare på Ryds Båtar. Anne bor med sin familj på en gård strax utanför Växjö och jobbar på IT-bolaget HRM Software AB som projektledare.
Kjell har, som många pojkar och unga män, alltid haft ett stort intresse av att köra bil, gärna i lite högre hastigheter än vad som normalt är tillåtet på allmän väg. Han gick därför med i Ryds MK i början av 1970-talet med syfte att få sitt intresse för fart och bilar tillgodosett. Den första rallybilen som han byggde var en Folkvagn 1500S. Kombinationen Kjell och Folkvagn blev kort och hans nästa bygge blev en BMW och under åren som gått har det blivit några stycken sådana.
- Första rallybilen var en VW 1500S med den kombinationen funkade inte så bra så därefter har det bara varit BMW. Tack vare mitt intresse för att konstruera saker så har jag alltid byggt mina rallybilar själv, berättar Kjell.
Annes intresse för rally började redan i unga år som åskådare. Att få åka en rallytävling hamnade tidigt på hennes ”måste-göra-lista”.
- När jag fyllde 40 år fick jag en tävling i present av min man då han ville uppfylla min högsta önskan och han trodde/hoppades att det skulle bli både min första och min sista tävling. När debuten väl var avklarad så trodde nog alla i min omgivning att det var färdigåkt för min del då denna första tävling slutade med en våldsam krasch. I motsats till vad alla förväntade sig så skaffade jag mig istället en co-driver licens. Om man bortser från kraschen så var det ju en jäkla frän upplevelse som var svår att motstå.
Kjell körde som nämnt sin första tävling någon gång i början av 1970-talet och höll på till 1979 då annat gjorde att tiden inte räckte till. Som så ofta förde han över sitt intresse på sin son Anders som började köra 2001. Kjell stöttade Anders i hans karriär under flera år och byggde under tiden en BMW 2002 som var klar hösten 2009. Det var nu dags för Kjell att återuppta det vilande intresset igen och Anne blev tillfrågad om hon ville bli hans co-driver.
- Första starten för oss tillsammans blev i Kong Christian Race 2010, berättar Anne. Vi hade inte, och har heller aldrig haft siktet inställt på någon karriär med tanke på vår ålder. Vi fokuserar istället på att ha så roligt som möjligt med mottot är att leva livet medans man lever, för sedan är det för sent. Dessutom så är ju denna sport väldigt beroendeframkallande och det är jäkligt svårt att sluta när man en gång har börjat. Självklart satsar vi som alla andra på att vinna varje tävling, men inte till vilket pris som helst. Efter vår våldsamma krasch i Vilda Ryd Racet 2013 lärde vi oss en läxa. Bilen blev skrot och 2014 blev ett mellanår som jag ägnade mig åt att friskna till efter kraschen . Under tiden byggde Kjell en ny bil åt oss.
2013 blev trots allt en bra säsong som slutade med en första plats i DM. 2015 var det dags att återuppta tävlande i deras nya bil. Strategin var nu att komma i mål i varje tävling, en så god strategi att åren 2015 till 2017 radade de upp topplaceringar i DM och SSRC med seger och en tredje plats i den totala listan 2017.
- Vi ägnar vår tacksamhet åt alla de som ställer upp och hjälper oss med service på tävlingarna. Den största tacksamheten riktar vi dock till våra respektive som år ut och år in står ut med vårt tävlande. Utan deras stöd hade vi nämligen inte fått möjligheten att göra det som vi tycker ger livet lite extra krydda, avslutar Anne och ser fram mot finalen i Hovmantorp tillsammans med Kjell, två mycket värdiga exempel på bredden i svensk rallysport.
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2017-10-19 17:12
|
|
Söndagsrally med Trollsprinten - 30-talet åkare i Trollhättan.
Rallykörning för söndagen även i Trollhättan, där går Trollsprinten med SMK Trollhättan som arrangör, 8,4km special fördelat på två sträckor väntar de tävlande 30-talet tävlande.
Smdigit arrangerat med fyra klasser, störst är Standard på 19 bilar med Tomas Sjöberg och Dan Rhodin som A-förare, på ...Publicerad: 2025-06-26 18:18
Kvaldags i SM-Veckan, 12:50 drar man igång - WebTV och resultat live.
Fredagen är rallysportens dag i SM-Veckan, på Himmelstalundsfältet - vi laddar upp med bilder direkt från serviceplatsen och rallyt under dagen. Rallyt drar igång med första av två kvalåk vid 13-tiden. För kvalet är det enskilt snabbaste åk som ger den tävlande chansen att ta sig till final - d.v.s....Publicerad: 2025-06-26 18:17
170 åkare till Skilling 500, sex sträckor under lördagen för DM-åkarna.
Skilling 500 med Skillingaryds MK som arrangör, med Vrigstad som bas blir det ett nytt rally för dem flesta, sex sträckor på 45km som inte nyttjats i modern tid ger chanserna till incar från tävling obefintliga.
Rallyt går med Smålands och Södras DM-serier med också Sydsvenska Mästerskapet och VOC ...Publicerad: 2025-06-26 18:14
Fredagsrally, SM Veckan och EKO Rally Acropolis.
Totalt sex sträckor varav endast en går dubbelt, tuff uppgift för Elfyn Evans att spåra på vägarna i EKO Rally Acropolis när han startar först under fredagen.
Dagen inleds också med rallyts längsta sträcka, 26,76km långa Aghii Theodori 1, fram mot 19-tiden är etappen över och de tävlande har nattv...Publicerad: 2025-06-26 18:11
Tänak och Ogier toppar SS1 i EKO Rally Acropolis, Solberg WRC2 ledare, Mille åtta i JWRC.
Ott Tänak och Sebastien Ogier delar ledning i EKO Rally Acropolis efter den första, endast 1,5km första sträckan EKO Athens SSS. Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, Thierry Neuville, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä var alla inom 1,5 sekund. En marginal som väntas ändras snabbt när rallyts längsta str...Publicerad: 2025-06-26 18:10
Carlberg redo för Kanadensiskt rallyäventyr, 'fått fria tyglar' av Peugeot.
Carlbergs är redo för Rally Baie Des Chaleurs (BDC) i Quebec, Kanada! De deltar med fullt stöd från Peugeot Sport. Förberedelser pågår.
"Idag, torsdag, ska vi köra ett kortare test för att se att allt stämmer", säger Carlberg. "Vi har hittat en grym setup i Opeln under säsongen, och den...Publicerad: 2025-06-26 05:54
Katsuta och Neuville delat snabbast på shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Sträckan Lygaria på 3,62km avverkades under förmiddagen som shakedown inför EKO Acropolis Rally - de tävlande gjorde så få åk de kunde för att spara på materialet inför rallyt. Snabbast runt när samtliga i Rally1 klassen har två noterade tider var Takamoto Katsuta och Thierry Neuville som delade ti...Publicerad: 2025-06-26 05:40
Jubileumsrally mitt i Säffle centrum, Seffle City Motor Challenge med maxat startfält.
Seffle City Motor Challenge 50-årsracet är vad Säffle MC bullar upp med under lördagen, klubben firar jubileum med rallyt mitt i centrum. Det tävlade genom parkmiljö, bostadsområde och in i centrum och drar ett varv i rondellen och ut över bron. Just rondellen ger också chans att plocka priset "best...Publicerad: 2025-06-25 22:15
60-talet åkare när HMK´s RS-serie avslutar med Sommarsprinten.
Fjärde och sista deltävlingen i HMK´s RS-serie körs med Sommarsprinten på Hällefors MK´s motorområde, på plats också Historiska Sprint & Back Cupen för tävlande. Det är en sträcka som körs tre gånger vilket ger 5km special. Totalt ett 60-tal åkare där Oliver Fernros går ensam ut i Ungdomsrally.
D...Publicerad: 2025-06-25 22:03
Andervang på 700 mils rallyturné, tävlingar, Monte Carlo-sträckor och i20 Rally2 Step 2.
Många har nog undrat varför tävlandet för Stig Andervang varit sporadiskt sista tiden, efter ELE-Rally blev det helrenovering av bil och semester inför gångna helgens ACON-Van der Spek Vechtdalrally.
Stig Andervang hemma efter fem veckors och två tävlingars resa som inneburit helrenovering och up...Publicerad: 2025-06-25 19:05
|
| |