|
Slutrapport; Waldegård tog hem segern. PRESSRELEASE
Efter fyra dagars intensivt tävlande på 22 specialsträckor mellan Kristianstad och Stockholm rullade segraren i årets Midnattssolsrally upp på rampen på Armémuseum i flödande sol på söndagseftermiddagen. Segrade gjorde den sanne veteranen Björn Waldegård, vår förste världsmästare i rally år 1979, i en Porsche 911 Carrera. Björn visade att han fortfarande hade takterna i sig även om han var hårt uppvaktad av nästa generations rallyförare.
– Det började lite sävligt - förklarade Björn vid målgången - ungdomarna kommer snabbare in i tempot men jag är mäkta imponerad över deras körning med bilar som bara har hälften av hästkrafterna i min Porsche. Men när det är flera dagar kommer farten även till en gamling, skrattade han efter att fått ta emot segerbucklan inför en stor publik framför Armémuseum.
Björn fick dessutom motta ett diplom av WRC-föraren Daniel Carlsson. Det är en utmärkelse från WRADD - World Rally Drivers Against Drunk Driving - vilket symboliserar motorsportens och även KAK: s hållning till nykterhet i trafiken.
Björn Waldegård tog även tillfället att berömma arrangören för arrangemanget och hoppades att det skulle återkomma varje år i fortsättningen.
Tvåa blev Kopparbergs Janne Westlund som har legat bland topp tre från starten i Kristianstad i torsdags med sin Opel Ascona A. Han var i mål 42 sekunder efter segrande Björn Waldegård.
– Det är lätt att köra rally när allt fungerar, tyckte Janne, Nu känns det faktiskt riktigt gott.
Arne Bäckström från Haninge var den som chockstartade tävlingen och var snabbast under de första sträckorna nere i Småland. Därefter har han kört med ständigt återkommande växellådsproblem i sin Volvo 142. Även den sista dagen var han osäker om han skulle ta sig till mål. Han fick stryk av segraren med 1 minut och 15 sekunder.
Fjolårstrean Erik Uppsäll från Skepptuna med en Saab V4 var bara 8 sekunder bakom Arne Bäckström, men sedan var hoppet långt till femman.
Tävlingens publikmagnet var väl ändå skådespelaren Mikael Persbrandt, som startade lite darrigt i sin gungiga Volvo PV. Det visade sig bli bättre när han fick nya stötdämpare till dag två. Sedan bättrade han på resultatet och gjorde en verkligt strong insats. Rallylicensen tog han samma månad som rallyt startade och av 46 ekipage i mål i klassen kom han på en mycket hedrande 36: e plats.
– Fantastiskt - var Persbrandts upprymda kommentar efter den sista sträckan - det här måste vi göra om nästa sommar. Alla borde prova på att köra rally - avslutade Persbrandt när han kommit till sträckmålet.
Tävlingens förlorare var annars paret Frank Mårdh och Bertil Lantz från Norrköping. De hade bara två växlar kvar i växellådan men hankade sig fram under den sista dagen. När de väl hade klarat den sista sträckan och bara skulle ta sig till målet i Stockholm, tog kopplingen slut. Fyra dagar till ingen nytta.
– Men vi har haft så skoj så det spelar ingen roll. Vi kommer tillbaka nästa år med ett nytt försök, skrattade Frank Mårdh.
I regularityklassen blev det svensk seger i ett i övrigt mycket internationellt fält. Segrade gjorde suveräna paret Walter Olofsson/Hans Sylvan, som tog sig i mål med 36 prick. På 22 sträckor har paret alltså mindre än två sekunders avvikelse per sträcka från en idealtid beräknad på en snittfart av 50 kilometer i timmen.
Med 41 prick kom norska paret Aasmund Kleve/Jan Egil Jenssen tvåa i en Volvo Amazon 123GT och trea blev det tyska paret Jan Hassink/Maren Piel i en orange Saab V4, som såg ut som om den varit uttagen från en bilhandlare dagen innan start. De samlade på sig 47 prick.
Resultat Historiskt rally: 1) Björn Waldegård, MK Rimo, Porsche 911 Carrera, 1.40.55, 2) Janne Westlund, MK Kopparberg, Opel Ascona A, 1.41.37, 3) Arne Bäckström, Haninge MK, Volvo 142, 1.42.10, 4) Erik Uppsäll, Skepptuna MK, Saab 96 V4, 1.42.18, 5) Jan Adielsson, Göteborgs MF, Ford Escort RS 2000, 1.44.59, 6) Håkan Larsson, Laxå MK, Ford Escort RS 2000, 1.45.36, 7) Lasse Drotz, Waxholms MK, Volvo 142, 1.46.15, 8) Markku Taipale, FIN, Opel Ascona A, 1.46.55, 9) Kenneth Waltersson, Anderstorp RC, Ford Cortina Lotus, 1.47.01, 10) Leig B Andersson, Norbergs MC, Ford Cortina GT, 1.47.19.
Resultat Regularity: 1) Walter Olofsson/Hans Sylvan, Skepptuna MK, Saab 99 EMS, 36 pr, 1) Aasmund Kleve/Jan Egil Jenssen, NAF Motorsport, N, Volvo, Amazon 123 GT, 41 prick 3) Jan Hassink/Maren Piel, Vorderpfalz Classic, D, Saab 96 V4, 47 pr 4) Olli Mikkilä/Jukka Silvasti, Pro Regularity, FIN, Porsche 356 B, 51 pr 5) Einar Trygve Lie/Arne Dölerud, KNA, Morris Cooper S, 53 pr.
» Pressrelease från Midnattssolsrallyt.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2007-07-01 21:06
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |