____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pressrelease.
© Pressrelease.
Fredrik och Morten flög mot andraplats, men tekniska problem grusade finalen.

© Pressrelease.
© Pressrelease.
Full fart under året för Fredrik.
Åhlins BRC-säsong med väldigt höga toppar som djupa dalar.
PRESSRELEASE

Fredrik Åhlin hade siktet inställt på silvret när finalen i det Brittiska Rally Mästerskapet, BRC skulle avgöras på Isle of Man. Efter en stark inledning på rallyt var podiet nära när man drabbades av tekniska problem som tyvärr slutade med att teamet tvingades bryta rallyt.
Värmlänningen slutade på en fjärde plats i sammandraget.

Eftersom mästartiteln redan var utom räckhåll så blev den logiska målsättningen jakten på den ädla silvermedaljen inför finalen:
– Jag hoppades på att vi har förbrukat vår otur för denna säsong. Senast på Ulster Rally visade vi med sträcksegrar under båda dagar att vi har farten för att slåss om segern. Silvret skulle hem till Värmland, konstaterade Åhlin då.

Öppning enligt plan – sedan hände det som inte får hända
Efter första etappen med tre sträckor i mörker låg teamet på en tredje plats.
På den sjunde sträckan dagen därpå lossnade behållaren för bromsvätskan och kilade in sig så olyckligt att det inte gick att bromsa längre:
– Jag kan nog enkelt förklara det hela med ett enda ord: Panik! Jag sparkade med all kraft på bromspedalen samtidigt som bilen gick för fullt på femmans växel. Så tappade jag även intercom-kontakten med Morten och visste inte vad som väntade efter nästa kurva. Handlingen blev därefter, jag bara växlade ner, ner för att bromsa bilen och undvika en krasch, summerar Fredrik.
Ingenjörerna i CA1 Sport teamet kunde tyvärr konstatera att motorn hade rasat.

Bra säsongsstart
Inledningen av säsongen var däremot betydligt starkare. Rallyt Midway Stages i Wales gick på snö och Åhlin låg i ledning fram till mitten av första deltävlingen. En andra plats blev det till slut: – En bra start, säger 25-åringen och fortsätter om andra deltävlingen: – Även under Circuit av Ireland hade vi bra tempo och ledde. Sedan föll vi ner efter kylaren hade gått sönder. Det blev ingen placering.

Säsongens höjdpunkt var en vinst i Pirelli Carlisle Rally. Överlag tycker Fredrik att det har varit en säsong med väldigt höga toppar liksom djupa dalar: – Topparna får gärna stanna lika höga men dalarna måste jämnas ut, konstaterar han numera återhämtad.

Då hade Åhlin totalledning i det Brittiska Mästerskapet men tappade den efter att han fick ge upp Scottish Rally på grund av bruten kardanaxel. Under rallyt Nicky Grist Stages i Wales föll Åhlin sedan offer för den leriga och hala banan när han körde fast i diket efter en kollision med en timmerstapel. Även följande Ulster Rally gick inte som förväntan. Efter en punktering direkt i början av sjätte deltävlingen såg teamet först sina chanser försvinna men kämpade på bra. Väl återigen uppe på femte platsen blev det en kommunikationsmiss inne i bilen och duon åkte av.

Drömmen lever vidare men vill man vinna måste man satsa högt
Just nu står Åhlin inför problemet att hans planerade VM start i årets sista deltävling i Wales är mycket osäker på grund av den trasiga motorn: – Vi måste jobba stenhårt för att förhoppningsvis kunna säkra vår start i Wales och det är inget nytt för någon att det handlar om att få ihop budgeten med gröna siffror, avslutar Fredrik som nu lämnat in sin anmälan till VM-rallyt, Wales och kämpar för att kunna komma till start.
Men nästa säsong vill han gärna köra en full säsong i WRC 2 mästerskapet:
– Det är drömmen!


» Pressrelease från Fredrik Åhlin.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-09-28 16:43:40






90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
© emotorsport.seKalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.

Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...

Publicerad: 2025-10-23 19:43:39


Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.Inför helgen drar Stig Andervang till Holländska Rocar-Tech Twente Rally där Sven Hakkesteeg är tillbaka i högerstolen på Hyundai i20 N Rally2. Ett 80-tal bilar totalt i rallyt som avgörs Holländska Mästerskapet med 13,4 mil special på asfalt.

Rallyt startar lördag eftermiddag då tre sträckor kör...

Publicerad: 2025-10-23 11:14:30


Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
© emotorsport.seHälsingeserien tar målgång med Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS, det är tävling på banan med tre varv per om gång och två tävlingsåk.

Totalt 40 åkare stannade listan på när anmälan stängde, då med 35 bilar för rallyklasserna. Ut för 4wd går Jan Wikström i Ford Fiesta R5 medans Tony Persson och Måns ...

Publicerad: 2025-10-23 09:01:10


Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolM-Sport Ford WRT har redan sagt att de bevakar en rad rallytalanger för sin satsning i WRC-serien 2026 - dagens förare med Gregoire Munster och Josh McErlean kan komma att ändras.

En av förarna som redan gjort sex starter i år och gör sig nu redo för en sjunde är Martins Sesks, Lettländaren får c...

Publicerad: 2025-10-23 05:57:06


Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
© emotorsport.seSvenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.

Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...

Publicerad: 2025-10-22 18:31:41


Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...

Publicerad: 2025-10-22 08:55:19


Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien körs på banor med rally och rallycrossbilar, serien släppte i släppte i helgen kalendern för 2026 års serie. Det blir som tidigare sex tävlingshelger med en deltävling per dag - totalt 12 deltävlingar.

Konceptet med tre åk på tid, först ett träningsåk följt av två i tävling...

Publicerad: 2025-10-22 05:53:33


Tidigare nyheter:
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
Fyra sträckor kvar i Central European Rally, följ spännande söndag.
Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.