____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World
© @World
Pontus och Jonas kör Tyska VM Rallyt utan press på mästerskapet.
Tidemand ser fram emot tuff VM-utmaning på tysk asfalt.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand lämnar grusvägarna bakom sig när det i helgen är dags för hans första VM-rally på asfalt för säsongen. Rally Tyskland är en tävling med svåra, ibland även fruktade, utmaningar som kan fälla den mest erfarne. Det krävs precision, mod och förmåga att snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Pontus har bemästrat det förut och är redo att återigen tackla de tyska vägarna, nu för första gången med en SKODA Fabia R5.

I de senaste två VM-deltävlingarna i Polen och Finland har det handlat om höga hastigheter på grusvägar som bjuder in till att trycka gasen i bott. Nu ändras både förutsättningar och utmaningar när VM-cirkusen når Tyskland för höstens mest krävande asfaltrally i så omväxlande miljöer och varierande underlag att det framstår som tre olika tävlingar på en och samma helg.

Rally Tyskland bjuder på specialsträckor genom Moseldalens labyrintiska vingårdar som kräver teknisk skicklighet och inte lämnar någon form av utrymme för misstag. De innehåller många korsningar som lätt förvirrar förarna och det är inte ovanligt att vägarna kantas av bergvägg på ena sidan och ett stup på andra sidan. Det finns även klassiska sträckor på böljande landsvägar och snabba sträckor på högplatån Eifel nära gränsen till Luxemburg. I kontrast till de här vägtyperna besöker man även militärområdet Panzerplatte för tre sprintsträckor och två varv på tävlingens längsta sträcka (40 km). Där väntar några av helgens mest fruktade utmaningar, bland annat i form av hala betongsektioner som lätt förstör däcken och stora stenblock, så kallade "hinkelstein", vilka är designade för att stoppa stridsvagnar.
- Det tyska rallyt är väldigt speciellt när det kommer till underlag just eftersom det är så omväxlande och man hela tiden måste anpassa körstilen efter det. Det är stor skillnad mellan smala, ojämna vägar med många hårnålar, öppna vägar som nästan känns som motorvägar och militärområdet med betongplattor och enorma kantstenar som man definitivt inte vill komma för nära. Vädret kan också snabbt ändra förutsättningarna så det gäller att vara uppmärksam och att vänta det oväntade, berättar Pontus, som svårigheterna till trots har goda minnen från Rally Tyskland - 2013, samma år som han korades till juniorvärldsmästare, vann han JWRC-klassen och 2014 tog han sin första WRC 2-seger här.

Pontus och hans kartläsare Jonas Andersson inledde VM-säsongen med en andraplats i Sverige och en seger i Portugal. I Polen hade de ledningen när ett tekniskt problem satte käppar i hjulen, men de lyckades ändå kämpa sig upp till poängplats. Även i Finland var de med i toppstriden och påväg mot andraplatsen efter en hisnande uppvisning när de fick bryta tävlingen på allra sista sträckan där de blev liggande uppochner efter närkontakt med ett träd. De ligger på femte plats i det totala WRC 2-mästerskapet och än finns det goda chanser att avancera i de resterande tävlingarna. Nu i Tyskland kör de dock inte för VM-poäng, men Pontus ser det som en värdefull chans att fortsätta den fina utvecklingen han visat under året.
- Just den här tävlingen ingår inte i mitt WRC 2-program för året, men jag är väldigt tacksam att SKODA Motorsport och EVEN Management ger mig möjligheten att köra här ändå, säger Pontus. Jag vet hur viktigt det är att skaffa erfarenhet för att lyckas i längden, särskilt i en tekniskt krävande tävling som den här, och nu håller vi dessutom igång VM-tempot inför fortsättningen.

Att ställa om sig från grus till asfalt blir en utmaning för alla deltagare, men många av de startande i WRC 2 klassas som asfaltspecialister och kommer att stå för tufft motstånd. Trots att det här blir Pontus och Jonas första VM-tävling på asfalt för året, så har de redan hunnit med två event i det tjeckiska mästerskapet på just asfalt och där har de båda gångerna kört till sig pallplatser. De fick även en testdag i Österrike under förra veckan och är så förberedda som de kan bli inför helgen.
- Vi kommer till Tyskland utan någon direkt press på oss, men oavsett om vi jagar poäng eller inte så ser vi på den här tävlingen på samma sätt som de övriga. Vi vill självklart få till ett så bra resultat som möjligt och siktar in oss på att utmana våra konkurrenter, det hymlar vi inte om. Men stentufft, det kommer det absolut att bli, säger Pontus.

Tävlingen inleds med shakedown och ceremoniell start i värdstaden Trier på torsdag, sedan väntar tre intensiva tävlingsdagar där drygt 300 km, uppdelat på 18 specialsträckor, ska avverkas.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-08-15 14:31:11






90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
© emotorsport.seKalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.

Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...

Publicerad: 2025-10-23 19:43:39


Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.Inför helgen drar Stig Andervang till Holländska Rocar-Tech Twente Rally där Sven Hakkesteeg är tillbaka i högerstolen på Hyundai i20 N Rally2. Ett 80-tal bilar totalt i rallyt som avgörs Holländska Mästerskapet med 13,4 mil special på asfalt.

Rallyt startar lördag eftermiddag då tre sträckor kör...

Publicerad: 2025-10-23 11:14:30


Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
© emotorsport.seHälsingeserien tar målgång med Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS, det är tävling på banan med tre varv per om gång och två tävlingsåk.

Totalt 40 åkare stannade listan på när anmälan stängde, då med 35 bilar för rallyklasserna. Ut för 4wd går Jan Wikström i Ford Fiesta R5 medans Tony Persson och Måns ...

Publicerad: 2025-10-23 09:01:10


Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolM-Sport Ford WRT har redan sagt att de bevakar en rad rallytalanger för sin satsning i WRC-serien 2026 - dagens förare med Gregoire Munster och Josh McErlean kan komma att ändras.

En av förarna som redan gjort sex starter i år och gör sig nu redo för en sjunde är Martins Sesks, Lettländaren får c...

Publicerad: 2025-10-23 05:57:06


Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
© emotorsport.seSvenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.

Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...

Publicerad: 2025-10-22 18:31:41


Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...

Publicerad: 2025-10-22 08:55:19


Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien körs på banor med rally och rallycrossbilar, serien släppte i släppte i helgen kalendern för 2026 års serie. Det blir som tidigare sex tävlingshelger med en deltävling per dag - totalt 12 deltävlingar.

Konceptet med tre åk på tid, först ett träningsåk följt av två i tävling...

Publicerad: 2025-10-22 05:53:33


Tidigare nyheter:
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
Fyra sträckor kvar i Central European Rally, följ spännande söndag.
Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.