|
 Dubbelt Pirelli i topp i det 41:a South Swedish Rally. PRESSRELEASE

I helgen kördes den tredje deltävlingen i Rally-SM för året. Denna gången fick de 80-talet tävlande känna på hela 15 mil specialsträcka i det legendariska South Swedish Rally på krokiga och steniga Blekingevägar. I "värstingklassen" Trimmat 4WD blev det trippelt Pirelli på pallen.
Redan på fredagskvällen skulle det köras fyra specialsträckor på dammiga vägar och under lördagen skulle de återstående åtta specialsträckor avgöras. Hela 15 mil specialsträcka skulle avklaras på endast åtta däck.
I kungaklassen i Rally-SM, Trimmat 4WD så var det före detta VM-föraren PG Andersson (Skoda Fabia WRC) som tog kommandot direkt så som i de föregående deltävlingarna.
Inget kunde hindra PG denna tävling och med elva sträckvinster av tolv möjliga trots problem med bilen så tog PG sin tredje raka seger i Rally-SM på Pirellidäck, denna gången på Pirelli K6.
- Det var ett tufft rally för både bilen och däcken. Vi körde med ett set nya Pirelli K6 på fredagen sen fyra nya Pirelli K6 på lördag morgon. Sen i slutet av lördagen började vi köra på de bästa av de begagnade. Däcken höll riktigt bra och jag är glad att jag klarade mig undan några punkteringar då jag till och med körde på en sten så hårt att rutan sprack på bilen på tre ställen, berättar en nöjd PG
Tvåa blev förra årets mästare Jerker Axelsson (Subaru S10 WRC) som bröt förra deltävlingen men nu var det ingen som kunde hota han om andraplatsen. Han var även den enda som tog en sträckvinst förutom PG och det var en nöjd Jerker som tog andraplatsen.
- Vi hade en klar strategi att köra i ett jämnt och högt tempo. Visste att det skulle bli tufft så vi skulle inte ta några onödiga risker och jag ville försöka spara däck till powerstage-sträckan. Strategin funkade kanon och till powerstage kunde vi sätta på två nya Pirelli K6 och där försökte vi verkligen och vi var riktigt nära att ta PG. Under helgen har däcken funkat kanon och jag tror till och med att jag kan använda några av dem nästa tävling också, avslutar Jerker
På tredjeplatsen finner vi mannen som aldrig är att räkna bort i Rally-SM, Mats Jonsson (Ford Escort WRC). Trots lite motorproblem så klarade han ändå att ta sista pallplaceringen i klassen. Även han på Pirelli K6
- Annars funkade det bra hela tävlingen, Pirelli-däcken höll bra och vi klarade oss undan punkteringar och större problem så nu ser vi fram emot sprinten till sommaren, säger Mats
Om man skall prata någon som har dominerat med segrar i en klass i Rally-SM de sista åren så är namnet på allas läppar Tobias Söderqvist (Toyota Corolla). Tobias tog nu sin tredje raka seger i årets serie i klassen Trimmat 2WD och har sista två åren vunnit alla utom två deltävlingar men det var en riktig kamp om det denna gång.
- Bilen, däck och annat allt har fungerat perfekt ännu en tävling. Vi gick ut i högt tempo med Pirelli K8 runt om och klarade köra till oss en ledning under fredagen, under lördagen fortsatte vi i högt tempo men utan några stora risker och nu med Pirelli K6 fram istället. Vi körde samma bakdäck från första sträckan till näst sista, då vi kastade om däcken, berättar Tobias.
En som går från klarhet till klarhet i Junior-SM för trimmade bilar är Volvofantomen Emil Karlsson (Volvo 940). Efter att ha satt bra tider hela helgen kunde han införskaffa sin första seger i årets Rally-SM, självklart på Pirelli K6-däck. Tvåa i klassen var en annan Pirelli-åkare, nämligen Niklas Karlsson (Volvo 940)
- Det lönade sig att vara kall och köra taktiskt, det var ett väldigt tufft rally, berättar Emil
Övriga noterbara resultat från Pirelliförarna i South Swedish Rally.
- Det var Pirelli på både andra och tredjeplats i klassen Otrimmat 2WD, där Christoffer Jacobsson (Ford Fiesta R2) blev tvåa och Johan Holmberg (Ford Fiesta R2) blev trea.
» Pressrelease från Pirelli Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2016-05-11 16:08:16
|
|
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Taxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.
Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...Publicerad: 2025-10-24 10:46:28
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
E-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.
För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...Publicerad: 2025-10-24 08:55:19
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...Publicerad: 2025-10-24 05:55:23
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Kalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.
Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...Publicerad: 2025-10-23 19:43:39
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Inför helgen drar Stig Andervang till Holländska Rocar-Tech Twente Rally där Sven Hakkesteeg är tillbaka i högerstolen på Hyundai i20 N Rally2. Ett 80-tal bilar totalt i rallyt som avgörs Holländska Mästerskapet med 13,4 mil special på asfalt.
Rallyt startar lördag eftermiddag då tre sträckor kör...Publicerad: 2025-10-23 11:14:30
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Hälsingeserien tar målgång med Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS, det är tävling på banan med tre varv per om gång och två tävlingsåk.
Totalt 40 åkare stannade listan på när anmälan stängde, då med 35 bilar för rallyklasserna. Ut för 4wd går Jan Wikström i Ford Fiesta R5 medans Tony Persson och Måns ...Publicerad: 2025-10-23 09:01:10
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
M-Sport Ford WRT har redan sagt att de bevakar en rad rallytalanger för sin satsning i WRC-serien 2026 - dagens förare med Gregoire Munster och Josh McErlean kan komma att ändras.
En av förarna som redan gjort sex starter i år och gör sig nu redo för en sjunde är Martins Sesks, Lettländaren får c...Publicerad: 2025-10-23 05:57:06
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Svenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.
Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...Publicerad: 2025-10-22 18:31:41
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...Publicerad: 2025-10-22 08:55:19
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Svenska Sprintserien körs på banor med rally och rallycrossbilar, serien släppte i släppte i helgen kalendern för 2026 års serie. Det blir som tidigare sex tävlingshelger med en deltävling per dag - totalt 12 deltävlingar.
Konceptet med tre åk på tid, först ett träningsåk följt av två i tävling...Publicerad: 2025-10-22 05:53:33
|
| |