|
 Överlägsna vinnare i 1300 Rallycup. PRESSRELEASE
Årets andra deltävling i 1300 rallycup samt den tredje i den speciella 1300 Vintercupen var Lima MS klassiska LBC-ruschen. Nu firade man 40-årsjubileum.
Banan innehöll fem stycken specialsträckor om nära nio mil. Dessutom med ett alldeles perfekt underlag av salsgolvsslät isväg kantade av meterhöga snövallar. En absolut våt dröm för en rallyförare.
Som ledare i båda cuptabellerna gick cupens ambassadörpar Ola Strömberg/Brittmarie Ålund ut med fullt självförtroende efter vinterns framgångar. Därefter följde ett helt koppel likadana bilar i den ordning de låg i cuptabellen. Dessutom med några nytillkomna längst bak. Det unika är att den för sex-sju år sen nästan helt avsomnade cupen nu växt till rekordstorlek. Hela tjugo ekipage kom till start i detta mycket populära rally.
Vid Servicen efter SS1 så hade supersäkra paret Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson tagit ledningen före juniorerna Marcus Morén/Robin Hallman. Var hade veteranen Strömberg tagit vägen då? Jo två! Rejäla avåkningar gjorde att han och co-driver Brittmarie både hade fått tagit hjälp av publiken samt senare använt snöskyfflarna i tjugotalet minuter. De dök så småningom upp vid servicen med snöfylld front på sin Urzula.
Tio i topp efter SS1:
1. Jan-Erik Eriksson 9:27,3
2. Marcus Morén - 8,6
3. Thobias Wahlström -14,6
4. Hampus Böe -15,4
5. Joakim Rydin -15,9
6. Daniel Eriksson -20,7
7. Mattias Lagström -21,6
8. Christian Granfors -26,1
9. Simon Pettersson -26,4
10. Joakim Hiljeström -38,6
Sedan var det dags för ytterligare två sträckor. 1300 rallycup har ett unikt poängsystem som gör att man blir motiverad av att fortsätta även efter ett missöde. Det finns nämligen alltid separata SS-poäng att köra om. Det samt de fantastiska vägarna avgjorde definitivt att paret Strömberg/Ålund valde att fortsätta ett annars hopplöst läge. De satte snabbaste tiden på båda sträckorna och samlade värdefulla poäng. Tre ekipage fick kasta in handduken på SS2 pga motorproblem. Det var Daniel Eriksson, Mattias Lagström och Johan Bengtsson med codrivers. Flera ekipage fick känna på snövallarna. Däribland snabba Marcus och Robin som förlorade halva timmen på SS3. Men självklart fortsatte även de i sin jakt på poäng.
Ställningen i topp efter tre körda sträckor var oförändrat Jan-Erik och ”Mange” i ledning. Nu följda av Rydin/Simensen.
Topp tio efter SS3:
1. Jan-Erik Eriksson 30:20,9
2. Joakim Rydin -26,4
3. Christian Granfors -29,6
4. Hampus Böe -38,2
5. Joakim Hiljeström -47,5
6. Jimmy Kujanpää -51,5
7. Thobias Wahlström -52,6
8. Kenneth Rikardsen -1:00,2
9. Simon Pettersson -1:12,1
10. Krister Morén -1:41,5
SS4 startade på mycket bred landsväg som vissa tävlande tycker är i snabbaste laget åtminstone i början. Men i cupen var det inte många klagomål. Troligen därför att de små bilarna inte orkar komma upp i några högre farter utan här gäller det verkligen att få med sig den fart man fått upp runt de snabba svängarna. En konst som är mycket lärorik. Ola och Brittmarie satte riktmärket och lika säkert var det JanE som var närmast efter. Placeringen efter Jan-Erik var det riktig huggsexa om. Ingen av teamen Rydin, Granfors, Böe, Hiljeström, Kujanpää och Wahlström tänkte ge sig.
När alla kommit ur skogen mer eller mindre omtumlade så ledde självklart Team JanE med 43,9 sekunder före Rydin, Granfors ytterligare 2,2 sek efter. Men det var inte över ännu. Efter sista servicen skulle så 2,5 mil långa SS5 avgöras.
Med hjälp av oanvända snövallar med sitt startnummer ett så kunde Team BlästerMäster ta sig igenom med ytterligare en sträckvinst, straxt följd av JanE/Magnus.Trea där blev starkt körande Jimmy Kujanpää som nu fått bort värsta rattrosten och hade satt allt på ett kort. Genom att Joakim Rydin skottade snö här tillsammans med ett gäng andra Sukkor i en ökänd högerkurva (Snövallen var kvar när Ola kom, men inte efter att han hade passerat). I Granfors fall var det ett trilskande växelreglage som orsakade tidstappet och placeringen. I övriga fall var det nog snödrivorna eller kanske avsaknaden av dessa.
Slutsegern alltså till teamet Eriksson/Nilsson med dryga minuten till Södertörns Kujanpää/Marions. På köpet blev det segerpokal i B-klassen för de sistnämnda.
”Vi körde tävlingen utan att vara nära snövallarna, dem är vi rädda för” sa Jan-Erik efter målgången.
Slutställning LBC-ruschen 1300 Rallycup:
1. Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson 55:40,8
2. Jimmy Kujanpää/Anna Marions -1:17,5
3. Christian Granfors/Henrik Lund -1:27,8
4. Thobias Wahlström/Magnus Johansson -1:31,8
5. Joacim Rydin/Magnus Simensen -1:45,4
6. Hampus Böe/Markus Böe -2:01,3
7. Kenneth Rikardsen/Thomas Binbach -2:15,2
8. Joakim Hiljeström/Peter Wester -3:33,3
9. Simon Pettersson/Millan Kilman -3:35,8
10. Robin Norling/Mattias Sundström -4:04,9
11. Rolf Andersson/Göran Adolfsson -6:41,5
12. Krister Moren/Ronnie Maxe -8:52,7
13. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund -19:26,3
14. Marcus Morén/Robin Hallman -24:20,5
15. Frans Harrén Söderbäck/Patrik Johansson
Bästa C-förare blev trots allt Krister Morén/Ronnie Maxe.
Bästa Junior Jimmy Kujanpää före Hampus Böe.
Vi fanns även representerade bland ungdomsrallyåkarna där Pontus Florin/Björn Andersson tog en fin tredjeplats med sin fina Mk1:a.
I totala 1300 rallycuptabellen gick nu Jan-Erik och Magnus upp till ledning före Strömberg/Ålund. I den ordningen kommer de alltså starta när första sommartävlingen tar vid nere i Zabrarallyt Nybro om bara drygt en månad.
Vintercupen vanns mycket knappt av Ola och Brittmarie före Jan-Erik och Magnus. Trea blev Christian Granfors/Henrik Lund. Det kan Ola tacka det unika poängsystemet för och att de lyckades ta de nödvändiga sträcksegrarna efter sina avåkningar.
Mer info och tabeller på: www.1300rallycup.se
”1300 Rallycup. Mycket Rally för Pengarna”
» Pressrelease från 1300 Rallycup.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2016-03-15 19:17:38
|
|
90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
Taxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.
Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...Publicerad: 2025-10-24 10:46:28
Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
E-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.
För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...Publicerad: 2025-10-24 08:55:19
Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...Publicerad: 2025-10-24 05:55:23
Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
Kalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.
Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...Publicerad: 2025-10-23 19:43:39
Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
Inför helgen drar Stig Andervang till Holländska Rocar-Tech Twente Rally där Sven Hakkesteeg är tillbaka i högerstolen på Hyundai i20 N Rally2. Ett 80-tal bilar totalt i rallyt som avgörs Holländska Mästerskapet med 13,4 mil special på asfalt.
Rallyt startar lördag eftermiddag då tre sträckor kör...Publicerad: 2025-10-23 11:14:30
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Hälsingeserien tar målgång med Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS, det är tävling på banan med tre varv per om gång och två tävlingsåk.
Totalt 40 åkare stannade listan på när anmälan stängde, då med 35 bilar för rallyklasserna. Ut för 4wd går Jan Wikström i Ford Fiesta R5 medans Tony Persson och Måns ...Publicerad: 2025-10-23 09:01:10
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
M-Sport Ford WRT har redan sagt att de bevakar en rad rallytalanger för sin satsning i WRC-serien 2026 - dagens förare med Gregoire Munster och Josh McErlean kan komma att ändras.
En av förarna som redan gjort sex starter i år och gör sig nu redo för en sjunde är Martins Sesks, Lettländaren får c...Publicerad: 2025-10-23 05:57:06
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Svenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.
Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...Publicerad: 2025-10-22 18:31:41
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...Publicerad: 2025-10-22 08:55:19
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Svenska Sprintserien körs på banor med rally och rallycrossbilar, serien släppte i släppte i helgen kalendern för 2026 års serie. Det blir som tidigare sex tävlingshelger med en deltävling per dag - totalt 12 deltävlingar.
Konceptet med tre åk på tid, först ett träningsåk följt av två i tävling...Publicerad: 2025-10-22 05:53:33
|
| |