NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© APSM.
© APSM.
Pontus och Emil hyllade som helgens vinnare i Japan.
Tidemand tog hem APRC-titeln i Japan.

Efter fem deltävlingar står det klart - Pontus Tidemand med sin kartläsare Emil Axelsson tar hem mästartiteln i Asia-Pacific Rally Championship för SKODA Motorsport. I helgens Rally Hokkaido briljerade de och segrade så överlägset att ingen konkurrent har en chans att komma ikapp trots att en deltävling kvarstår.
- Just nu känns det obeskrivligt bra, säger en sprudlande glad Pontus efter målgången på söndagen. Att bli APRC-mästare var det ultimata målet den här säsongen, både för SKODAs skull och för vår egen. Jag är så glad att vi lyckades leverera och till och med ha ett event till godo. Det kunde inte ha gått bättre!

Helgen i Japan blev till en början en blöt historia. Himlen öppnade sig innan fredagens inledande superspecial och det kraftiga regnet höll i sig i två dagar. Pontus tog hand om ledningen redan från start när han var nästan sekunden snabbare än huvudkonkurrenten Gaurav Gill på den första sträckan. Men det som var upplagt för en spännande kamp mellan de båda storfavoriterna fick ett abrupt slut när Gill tvingades bryta med tekniska problem på lördagsmorgonen.

Vädret medförde komplicerade vägförhållanden och stora utmaningar för de tävlande, varav flertalet fick avbryta sitt rally. Pontus höll däremot tungan rätt i mun och klarade sig utan problem när han bemästrade lördagens tio sträckor.
- Det var riktigt svårt på vissa ställen, särskilt eftersom vi var första bilen på vägen, berättar Pontus. Det var besvärligt med vattensamlingar här och där samtidigt som regnet fortsatte att ösa ner. Men sådant är ovärderlig träning som vi garanterat kommer ha nytta av i framtiden. Dessutom var vägarna roliga att köra och det var fascinerande att se hur naturen förändrades. I början kändes det som vi var i Mellansverige, sen påminde det mer om VM-rallyt i Tyskland och längre upp på ön var det som att vara tillbaka på Nya Zeeland.

Ingen av motståndarna kunde mäta sig med Pontus, som drog ifrån allt mer för varje sträcka och lämnade resten av fältet långt bakom sig. På lördagskvällen, när rallyts första 11 sträckor var körda, hade Pontus en ledning på nästan 5 minuter och behövde i princip bara ta sig i mål på den sista dagen för att säkra titeln.

Lyckligtvis flöt söndagens nio avslutande sträckor på utan incidenter - och utan regn. Allt som allt kammade Pontus hem 18 sträckvinster på de totalt 20 sträckorna och segermarginalen uppmätte otroliga 12 minuter.
- Det hade varit häftigt att få ta hem titeln genom en sekundstrid, så det var tråkigt att gå miste om det när vi tappade Gill, säger Pontus. Men det bevisar återigen att allt kan hända snabbt i rally och man får helt enkelt köra sitt eget race. Vi hade en kanonhelg där allt fungerade felfritt och precis som i tidigare tävlingar har både teamet och Emil gjort ett fantastiskt jobb. Det är det som gör att vi står här på topp idag. Nu ser vi fram emot den sista tävlingen i Kina där vi gör premiär i APRC med Fabia R5, det blir riktigt kul.

Under sitt första år som SKODA-förare har Pontus hittills deltagit i Asia-Pacific Rally Championships samtliga fem deltävlingar, där han vunnit fyra och kommit tvåa i en, och i tillägg också kört tre deltävlingar i VM för SKODA, även där med tre raka pallplaceringar. Mästartiteln i APRC är Pontus andra internationella mästartitel på två år då han 2013 blev juniorvärldsmästare i rally.

Pontus och Emil firar sin vinst genom att redan nästa vecka bege sig till Frankrike, närmare bestämt Korsika, för nästa VM-runda som avgörs den 1-4 oktober. Den sjätte och sista deltävlingen i Asia-Pacific Rally Championship går av stapeln i Kina mellan den 30 oktober och 1 november.

Publicerad: 2015-09-20 16:13






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.