NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Daniel Röjsel bröt med motorproblem i trygg J-SM ledning!
PRESSRELEASE

Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson fick slänga in handduken i årets fjärde SM-deltävling i Askersund när motorn läckte ur all olja vid målet på SS5, då i ledning i J-SM med 39 sekunder och bästa tid på alla sträckor.

Tävlingen började strålande för ekipaget när de satte bästa tid med 4.6 sekunders marginal på den första sträckan som mätte 6.9 km under lördagsmorgonen. Jämfört med seniorerna i SM var det även där en topptid då SM-ledande Tobias Söderqvist endast var knappt 2.5 sekunder före.
-Bilen kändes kanon och noterna stämde riktigt bra. Jag kände att jag kunde lita på allt och kunde köra relativt hårt och ändå känna mig trygg, säger Daniel.

SS2 var nog rallyts svåraste sträcka med olika vägkaraktär nästan varannan kilometer under 1.6 mil. Daniel höll tempot i körningen hela vägen och utökade ledningen med 5.4 sekunder till och åkte jämnt med seniorerna även här!

Efter tankning av teampersonalen mellan sträckorna ute på skogen bar det av mot SS3. Den 11 kilometer långa sträckan var mycket snabb i början och här gällde det att våga. Daniel kunde utnyttja sina racinglinjer till fullo på den bitvis breda och hårda vägen och tog 8 sekunder till på tvåan Pontus Lönnström i J-SM och var denna gång bara 1.3 sekunder efter snabbaste bil i SM.

SS4 var nästan hälften så lång med sina 6.2 kilometer och hade bitvis samma karaktär som SS3. Med problemfri körning även denna gång utökade de ledningen i J-SM till 29.5 sekunder och var bara 0.5 sekunder efter snabbaste bil i SM på sträckan trots att de blev nervinkade då en av juniorerna åkt omkull.

Med känslan på topp och i trygg ledning kunde de åka tillbaka till serviceplatsen i Askersund för lite omladdning och en bit mat. Vid det tillfället såg det bra ut tekniskt sett med bilen och inte ett spår av olja...

SS5 skulle även köras som SS8 och powerstage som avslutning på tävlingen där bonuspoäng skulle delas ut. Här var planen att prova att åka lite hårdare för att se om noterna stämde till 100% och skaffa en bra uppfattning om hur sträckan var för att kunna åka ännu fortare under powerstagen. Det gick bra för Daniel & Nicklas hela vägen under den 13 kilometer långa sträckan tills oljelampan började varna för lågt oljetryck till och från ungefär 200-300 meter från målet på sträckan. Motorn gick fortfarande bra när de väntade på sin tid vid målet och under intervjun av rallyradion. Dock konstaterades det att olja rann under bilen och rök bildades. Daniel körde ett par hundra meter längre bort, vek åt sidan, stängde av motorn och öppnade huven. Då slog det eld till höger om motorn men branden kunde släckas fort med hjälp av en brandsläckare i bilen så inget mer än generatorremmen och lite plast tog skada. Det var så mycket olja under motorn att det inte gick att se var den kom ifrån och den liter olja som fanns som reserv i bilen gjorde knappt någon skillnad nivåmässigt, motorn var nästan helt tömd. Det var bara att kasta in handduken för ekipaget, som fick bryta med fanan i topp minst sagt.

När det bröt tävlingen ledde de klassen med 39 sekunder och hade bara 3 sträckor kvar att köra. Tidsmässigt låg de trea, 11.3 sekunder ifrån snabbaste ekipage i SM bland seniorerna trots att de åker 30-talet bilar längre bak i fältet och möter vägar med bättre fäste utan rullgrus! Ett hårt slag i magen där det i övrigt gått deras väg helt och hållet under hela tävlingen.
-Man blir så less. Ibland spelar det ingen roll hur mycket tid man ligger på bilarna i garaget innan tävling för saker kan oanat gå sönder ändå. Och att det händer i ett sånt här läge där det har gått våran väg helt och hållet under tävlingen gör att det är hjärtskärande att få bryta och se chansen att ta ett J-SM guld bli väldigt liten. Det vi får ta med oss till nästa tävling är att vi lyckades till 100% med noterna och att farten finns så det räcker och blir över, säger Daniel.

Även Nicklas var såklart riktigt besviken men var desto mer belåten med tävlingen i övrigt.
-Känns otroligt surt, speciellt när allt har fungerat så bra under hela tävlingen och det känns som att vi gjorde allt rätt. Det var riktigt kul att åka med Daniel den här gången, han kör så moget och lyssnar till 100% på noterna och kan åka fort i ett säkert tempo. Extra kul är också att vi hänger med seniorerna så pass bra ! säger Nicklas.

Det finns fortfarande en teoretisk chans för ekipaget att ta ett J-SM guld och de ligger nu trea i tabellen, 1 poäng efter Philip Haag på andraplatsen. I Linköping om två veckor som är den näst sista deltävlingen kommer de med all säkerhet tillbaka mer revanschsugna än någonsin!


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2015-08-23 21:41






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.