Till helgen körs Rally de Espana Historico - det handlar om EM tävlande för de äldre bilarna, en tävling som helt saknar nordiska inslag, många väljer bort när serien redan återvänder till Spanien för en andra vända. Ett 20-tal bilar i den internationella tävlingen, tre icke Spanjorer!
Men till sista helgen i maj kan vi åter få se Svenskar till start, då körs 14:e Historic Acropolis Rally - en tävling på både grus och asfalt!
- Precis som så många andra arrangörer är de naturligtvis angelägna om att så många som möjligt kommer och åker deras tävling och de ger nu t.o.m. rabatt på färja från Ancona till Patras, och rabatt på boende och startavgifter - ett perfekt tillfäller för den som snabbt kan ge sig iväg, säger Anders Johnsen.
- Tills i år har FIA ändrat reglerna för hur många däck man får använda, med anledning av fusket som var förra året, ingen nämnd med det rör sig i alla fall inte om de Skandinaviska åkare som inte kunnat hålla sig till reglementet fortsätter Anders som kört flitigt i årets serie och tillägger.
- Man har också ändrat poängfördelningen vilket ger ett mer rättvist mästerskap, med anledning av det har dock några surnat till och hoppar över årets säsong, tråkigt men nya namn har kommit in så tempot är högt.
Acropolis, det låter som stentuffa grusvägar, men tidigare år har vi fått lära oss att det också handlar om asfalt i Grekland?
- Ja, redan på måndagen den 25:e börjar träningen och sedan tävlas det i tre dagar från torsdag till lördag. Först två dagar på asfalt och sista dagen på grus och då är det fyra klassiska WRC-sträckor som körs en gång vardera så det är häftiga vägar som väntar.
Då är det med andra ord full fart i garaget, att föreberda bilar för både grus och asfalt?
- Nu ska bilen gås igenom och ska vara klar för avfärd mot Aten och Grekland om två veckor. Motor och växellåda plockas ur och lamellen ska bytas, det innebär också en del justeringar efter ”Rally of the Lakes” på Irland där vi kysste en sten med höger bakhjul så att bärarmen krökte sig.
- Man kan starta med en bil i asfaltdelen och en annan bil i grusdelen, men vi kör med samma bil alla dagarna. Vi räknar med att bara vinkla om hjulen lite och byta däck till grussträckorna så är vi redo igen. Det ska bli mycket spännande och roligt och vi hoppas att vi kommer runt tävlingen, och inte på taket den här gången, avslutar Johnsen.
Publicerad: 2015-05-11 21:00