NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2015-04-07 18:25






Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg är redo att ta sig an Rally-EM premiären i Spanien tillsammans med Opel Motorsport. Förberedelserna har varit intensiva, med tester av bilen, noggrann träning av noter och värdefulla tävlingsmil i USA. Carlberg och Opel Motorsport har lagt ner många mil på att finjustera bilen och hit...

Publicerad: 2025-03-30 21:50


TV-tablå för helgens Rally Sierra Morena.
© @World / Red Bull Content Pool.Till helgen körs ERC-premiären Rally Sierra Morena, det bjuds 13 specialsträckor om närmare 12 mil med start fredag kväll och målgång söndag eftermiddag.

Allt inleds med shakedown på fredag morgon, vid lunchtid går kvalet live i vår WebTV & Video avdelning. Första sträckan i rallyt går igång fred...

Publicerad: 2025-03-30 21:42


Schulz gör tredje försök i Junior ERC, möter tufft motstånd 2025.
© emotorsport.se25-årige Tysken Timo Schulz gör ett tredje försök i Junior ERC-serien, fyra och femma är tidigare resultat i serien. Tysken har gått vägen från ADAC Opel e Rally Cup via först en betald styrning och sedan en egen satsning ihop med Opel under fjolåret.

Timo fortsätter med Opel Corsa Rally4 och co-...

Publicerad: 2025-03-30 21:38


Så körs SM-deltävlingen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.seI veckan öppnar anmälan till årets tredje Rally SM deltävling, när Bauhaus Royal Rally of Scandinavia körs som Rally SM deltävling. I fredags öppnades anmälan för EM tävlingen och i veckan som kommer för SM som för första gången går ihop med EM-serien.

EM-förarna kör två sträckor dubbelt i varje ...

Publicerad: 2025-03-30 21:32


Mille fyra totalt i Rally della Val D´Orcia.
© MS Munaretto.Mille Johansson och Johan Grönvall låg sexa totalt när söndagens etapp i Rally della Val D´Orcia drog igång, tre sträckor dubbelt och Svenskarna avancerade.

Var åtta genom första sträckan men hade redan tjänat en placering totalt, detta då finske ledaren Benjamin Korhola aldrig kom till starten p...

Publicerad: 2025-03-30 16:11


Arvid gjorde ny rallystart i Lettland, nya erfarenheter av noter och asfalt i R2:an.
© Arvid Carlsson Motorsport.Förra helgen seger direkt i rallydebuten för 14-årige Värmlänningen Arvid Carlsson, son till VM föraren Daniel Carlsson. I helgen drog teamet med co-driver Theo Bergsten åter till Lettland där Svensken har sin licens för att kunna tävla i unga år.

Denna helg till Bikernieki banan utanför Riga dä...

Publicerad: 2025-03-29 20:56


Östberg fyra i EM-genrepet - Rallye La Llana.
© emotorsport.seI Spanien sågs flertalet åkare ta ett sista test inför nästa helgs ERC-premiär, Spanska Rallye La Llana över närmare 12 mil special kördes i helgen.

Målgång under lördagens eftermiddagen där Jorge Cagiao Sueiras i en Alpine A110 Rallye GT+ tog totalsegern, ned till tvåan Mikolaj Marczyk skiljde 1...

Publicerad: 2025-03-29 20:19


Meeke före Sordo i Rallye Casinos do Algarve, ingen målgång för Thulin.
© Kris Meeke.I Portugisiska Rallye Casinos do Algarve blev det ingen målgång för Nicolas Otto och Julia Thulin som tävlade med Ford Fiesta Rally3, en punktering på näst sista sträckan innan man bröt på avslutningen.
För Rally3 klassen var det Jesus Jimenez som vann halvminuten före Tom Williams, tidigare ledare...

Publicerad: 2025-03-29 19:55


Tätt i Italien, sträckseger för Mille, sexa totalt inför söndagen.
© MS Munaretto.27km fördelat över fyra sträckor utgjorde lördagen av Rally della Val D´Orcia ingående i Italienska grusmästerskapet. Rallyt inleddes med att Tommaso Ciuffi tog två raka sträcksegrar och toppade rallyt vid service med 3,5 sekunder till finske Benjamin Korhola.

För Mille Johansson och Johan Grönva...

Publicerad: 2025-03-29 18:40


Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
© emotorsport.seSnart drar rallysäsongen igång på allvar, lite av en tjuvstart med Simrishamnsmixen nästa lördag som med fem sträckor på fyra mil kör premiär för Södras DM och Sydsvenska Mästerskapet. Maximalt 100 bilar och när anmälan stängde sågs närmare 110 exklusive föråkare.

Lite lugnare till Rally Anderslö...

Publicerad: 2025-03-28 21:00


Tidigare nyheter:
Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
McRae med Citroen C3 Rally2 i ERC-serien, i samma team som Östberg.
Lördagens rallyn att följa, Svenskar i Italien, Portugal och Lettland.
Tidsplan, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - nya EM sträckor väntar.
70 bilar, 2 dagar, 10 sträckor och 8 mil i Rally della Val D´Orcia - Mille och Johan i startfältet.
Tempestini gör full EM-säsong med MRF.
Säsongsdebut för Östberg, EM tränar i helgens Ral.li La Llana.
Mille Johansson redo för andra deltävlingen i Italienska grusmästerskapet.
Klassisk Blekingeväg inleder SSRC 2025.
Ogier tillbaka på Kanarieöarna.
Vassare motor och nytt ljud, Skoda Motorsport vässar Fabia RS Rally2 med nytt paket!
Svenskt i helgens Rallye Casinos do Algarve, Julia Thulin co-driver i Rally3-klassen.
Mille visar upp Skodan för Spanska ERC-premiären.
Fem deltävlingar för Bilsport Rally Cup när Gruvrundan ställs in.
Planeringen för Midnattssolsrallyt rullar på, nästan 10 mil sträckor väntar.
E-Cupen startar tidigare, Norrahammars MK flyttar till våren.
Eckerölinjen Rallysprint den 5:e juli - inbjudan kommer snart, rabatt på resor.
Franceschi lämnar EM, gör WRC2 satsning i Toyota.
Rally Anderslöv ändrar upplägget, två sträckor går tre gånger.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia bjuder på spektakulär öppningssträcka.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.