|
Peugeots nya bil på plats i Karlstad. PRESSRELEASE
Stressigt för Peugeot men nu är nya Super 2000 bilen på plats i Karlstad.
I förra veckan - den 1 feb - fick Peugeots nya tävlingsbil, Peugeot 207
Super 2000, klartecken från FIA. På måndagsmorgonen några dagar senare - den 5 feb - startades det svenska teamets nybyggda Peugeot 207 Super 2000 för första gången. Och nu är hela teamet på plats i Karlstad inför VM-debuten i Uddeholm Swedish Rally som inleds på torsdagen:
- Det har varit några tuffa veckor. Men nu känns det som vi har koll på läget och vi hann köra ett par första korta testrundor redan på måndagseftermiddagen, på plats här i Karlstad, berättar Jimmy Joge, svensken som blir den förste i världen att köra Peugeots nya Super 2000-bil i en VM-tävling!
- Vi fick låna Peugeot Sports testbil ett par dagar i Jämtland i januari och kunde snabbt konstatera att den nya biltypen är helt annorlunda att köra, jämfört med en turbodriven WRC-bil.
- Visserligen är den fyrhjulsdriven, men eftersom motorn inte är turboladdad innebär det att den måste köras betydligt mer aggressivt. Det gäller att hela tiden hålla varvet uppe, säger Jimmy.
- På så sätt påminner den lite om den Peugeot Super 1600 jag körde för några år sedan, men med betydligt bättre grepp tack vare fyrhjulsdriften förstås.
Årets Uddeholm Swedish Rally är årets första deltävling i den separata VM-serien för de bilar vi Sverige i dagligt tal kallar Grupp N-bilar. Det är mot dessa fyrhjulsdrivna, turbomatade bilar som de nya Super 2000-bilarna, utan turbo kommer att tävla. Prestandamässigt räknar VM-arrangörerna med att de 4-hjulsdrivna Grupp N-bilarna är jämförbara med de nya, lättare Super 2000-bilarna, som ju är tänkta att bli framtidens rallybilar i VM-sammanhang.
Efter ett drygt 20-tal WRC-bilar, vika startar först i Uddeholm Swedish Rally på torsdagen, är det dags för bilarna i Grupp N. Där handlar det om totalt ca 35 ekipage - först 28 ekipage som är anmälda till hela VM-serien plus två svenska ekipage som fått så kallade Wild Cards av arrangörerna. Det innebär att de får tävla om VM-poäng, trots att de inte är anmälda till hela VM-serien.
- Bland annat vår nya 207 Super 2000 med startnummer 60, berättar Peugeot-teamets svenska chef Gert Blomquist. Bakom Jimmy och codrivern Mattias Andersson startar sedan ytterligare ett 10-tal bilar i den tre dagar långa VM-tävlingen.
Men det är inte bara den nya bilen som teamet har att ta hänsyn till. Som vanligt svarar Peugeot också för föråkarbilarna - tre Peugeot 207 HDi, med direktinsprutade turbodieslar och partikelfilter - som körs av idel rutinerade svenska rallystjärnor med massor av nationella och internationella meriter: Per Eklund, Björn Waldegård och Björn Nalle Johansson.
Exakt vad som står på tur för det svenska Peugeot-teamet efter det svenska VM-rallyt är ännu inte spikat i detalj:
- Det beror till stor del på hur det går i VM-premiären. Givetvis har vi talat om att eventuellt köra SM-serien, men då måste det gå väldigt bra, eftersom Sverige har godkänt E85 som tävlingsbränsle, vilket ger en mycket stor effektfördel till våra SM-konkurrenter, som kör turbomatade Grupp N-bilar, säger Gert:
- Vi har också tittat på möjligheterna att köra internationellt. Fast ska vi klara av en riktigt bred satsning skulle vi faktiskt behöva ytterligare en eller två större sponsorer.
- Men först ska vi nu klara av VM-premiären!
Jimmy Joge och hans codriver Mattias Andersson körde Uddeholm Swedish Rally även förra året. Då startade teamet med en Peugeot 206 WRC och slutade på nionde plats totalt.
Bilden: Jimmy Joge (t.h.) och codrivern Mattias Andersson premiärkör nya Peugeot 207 Super 2000 i Uddeholm Swedish Rally i helgen. Paret har fått ett Wild Card och tävlar om VM-poäng i Grupp N-klassen. Bilen kom till Karlstad så sent som i måndags.
» Pressrelease från Peugeot Sport Sverige.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2007-02-06 17:23
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |