"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { if (!empty($row['id_1'])) { $result1 = mysqli_query($link, "SELECT id,id_1,namn,url,logo,ej_src FROM reklam WHERE id_1 = '100' ORDER BY RAND() LIMIT 1") OR die (mysqli_error()); while ($row1 = mysqli_fetch_array($result1)) { echo "   "; echo ""; } } else { echo "   "; echo ""; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Rally

Reportage från 2003 års rallytävlingar.
© Ericsson-Motorsport Här kan ni läsa reportage om rallytävlingar som vi besökt under året 2003. Här kommer vi att skriva rapporter och reportage från de olika tävlingarna. Vi hoppas kunna leverera resultat också men det är inte alltid säkert att vi sett dem när detta skrivs så därav kan resultatmässiga fel finnas. Vill ni läsa reportage från tävlingar som vi varit på tidigare år så finner ni det under "Resultat" i huvudmenyn och där efter under "Historia 2000-".

Tävlingar 2003:


03-11-01: Höglandsrallyt, Nässjö MK, Vetlanda RRC.

Mats snabbast på höglandet
Nässjö MK och Vetlanda RRC arrangerad tillsammans finaltävlingen i SydSvenska Mästerskapet samt DM för södra och Smålands distrikt. Bansträckningen var på 5 ss som gick i Nässjö, Vetlanda och Eksjö kommuner där skjutfältet Ränneslätt fick stå för en lång slutsträcka som kördes helt i mörker. Tävlingen lockade ett 120 tal startande.
I den fyrhjulsdrivna klassen var enbart 4 förare anmälda där Mats Karlsson fick ses som favorit. Joachim Grahn som visat fart med sin Mitsubishi under hösten fanns på plats men syntes aldrig av på första sträckan. Så Mats Karlsson infriade förväntningarna och vann tävlingen 40 sekunder före Håkan Svensson. I den tvåhjulsdrivna grupp H klassen för a-förare visade Jonas Wigren ingen respekt för de småländska förarna utan vann de tre första sträckorna. Den fjärde sträckan var han tätt efter Mattis Olsson som vann sträckan. Sista och 18km långa sträckan på Ränneslätt visade Jonas åter att han var snabbast. Trots fyra sträcksegrar så blev segermarginalen till Kjell Fransson bara 11 sekunder. Ytterligare 6 sekunder efter slutade John Nilsson. Där efter följde Pierre Fransson, Jan Kristiansson och Tom Carlsson.

Åter Tobias i topp
En hård kamp skulle utspelas i b-förarnas grupp H klass. Klassen har under året haft två dominerande förare, Tobias Svensson i en Golf och Martin Liljeblad i en Volvo 740. Martin var den som inledde bäst och klassvann första sträckan med ca 1 sekund till Henrik Lennartsson. Tobias Svensson var trea på sträckan. På andra sträckan var det Tobias som var strax före Henrik och Martin var 7 sekunder efter snabbaste förare. Tobias var snabbast även på tredje sträckan och här halvsekunden före Henrik och 4 sekunder före Martin. Näst sista sträckan var Martin snabbast med 2 sekunder till Henrik och 12 sekunder till Tobias. På sista långsträckan skulle allt avgöras mellan de tre favoriterna. Henrik fick aldrig någon tid på sista sträckan. Martin körde punktering medan Tobias klarade sträckan utan problem och vann då klassen. Martin blev tvåa trots att han förlorade mer än 1,5 minuter på sista sträckan. Tobias segermarginal blev 1 minut och 33 sekunder. Ytterligare 10 sekunder efter var Pher Göransson. Fyra slutade Torbjörn Gustavsson och femma Conny Ahlm.

Green snabbast i c
Johan Green var den som var snabbast i c-förarnas grupp H. Han segrade med 16 sekunder till Nybros Håkan Thagesson. Torbjörn Magnusson slutade trea och Patrick Göhle fyra. Bland VOC ekipagen så var det Magnus Bengtsson som var snabbast bland a-förarna. Bland b-förarna var Mikael Andersson snabbast före Mikael Klaar och Gullabos Andreas Eriksson. Bland c-förarna var Patric Melin snabbast före Patrik Johansson och Staffan Skeppstedt.
I den ihopslagna Gr.E klassen var det tre Saab 99:or i topp. Snabbast var Anders Olsson från Vänersborg. Men endast 3 sekunder efter körde Ramona Karlsson in på en andra plats. Trea och 51 sekunder efter slutade Per Danielsson. Pierre Lundin hade säkert kunnat blanda sig i segerkampen om han inte stått stopp 2 minuter i ett djupt dike redan i inledningen av första sträckan.



03-10-25: Marknadsnatta, VÖMK.

Saarinen segrade på hala vägar
Årets Marknadsnatta blev en hal tillställning med en hel del is där solen inte kommit åt att värma upp. Detta innebar att många hoppade över tävlingen och stannade hemma än att riskera sina bilar. Tävlingen kördes över 4 sträckor söder om Skänninge. Inför finalen i ÖÖM så ledde Kent Larsson totalt i Öppna ÖstgötaMästerskapet. Men under finaltävlingen tvingades han bryta vilket gjorde att både Jari Saarinen som vann tävlingen och Mikael Lindqvist som slutade tvåa åkte om honom i tabellen.
På första och korta ss1 så visade Jari Saarinen direkt att han var att räkna med och tvåa på sträckan var Tobias Gustavsson, SMK Östgöta. Trea på sträckan var Mikael Lindqvist och där efter följde Björn Jacobson och Petri Väätänen. Andra sträckan vann åter Jari och Tobias var tvåa. Mikael var bara tondelar efter Tobias. Tredje sträckan som var tävlingen längsta vanns av Jari 3 sekunder före Mikael. Här var Tobias och hans grupp N Lancer hela 22 sekunder efter Mikael. Sista och åter en lite kortare sträcka vanns med stor marginal av Mikael som hade 6 sekunder ned till Tobias och ytterligare 3 sekunder till Jari. Trots denna laddning av Mikael på sista sträckan så vann Jari med två retliga sekunder. Trea slutade Tobias Gustavsson och fyra Björn Jacobson.

Timo segrade i grupp H
Finspångs Timo Huvonen var den som var snabbast genom de fyra sträckorna i grupp H för a-förare. Första sträckan vann Björn Gustavsson strax före Timo och Daniel Damberg. På andra sträckan vann Timo strax före Damberg och Gustavsson. Långa ss3 var det åter Timo i topp men här närmast följd av Ronnie Österberg och Sune Rickardsson. På sista sträckan var åter den blå Volvo 940´n snabbast och här före SMK Motalas Daniel Damberg och Anders Gustavsson. Timo vann klassen med 15 sekunder till Ronnie Österberg och 7 sekunder efter honom körde Damberg imål. P.g.a väglaget så var 4 stycken b-förare i grupp H klassen snabbare totalt än vad Timo var, detta då de fått mindre is och snö på vägarna. I b-klassen vann Niclas Lundkvist före Simon Johansson och Roland Eliasson. Fyra slutade Mikael Brodd och femma Martin Liljeblad. Tony Karlsson vann första sträckan i klassen men han hade enbart denna tid noterad. De tre övriga bästatiderna i klassen hade segrande Niklas. I c-klassen så vann Åke Andersson före Jonny Hederstedt och Magnus Matsson.

Per Danielsson och Niclas Karlsson
Båda ovan nämnda tog hem sina klasser i grupp E där Per vann före Tobias Kjäll och Bo Lind i gruppE Elit. Niclas Karlsson vann åter c-förare gruppE och detta med ca 1 minut och 13 sekunder till klasstvåan Jan Karlsson. Roger Carlsson slutade trea och Jörgen Stejernström fyra. Suzuki Cup körde här sin finaltävling vilken vanns av Ulf Berggren före Thobias Wahlström och Kent Persson.

Klas segrade i VOC
Klas Karlsson tog hem Volvo Originalklassen för a och b-förare före Ingvar Nilsson, Mats Andersson och Mats Angland. I VOC klassen för c-förare segrade Anders Adolfsson före Mattias Wållberg och Joakim Nilsson. I F2 klassen vann Johnny Eriksson före Lars-Åke Wallin och Lars Blondell. Bland b-förarna i samma klass vann Johan Holmberg enkelt i den nyinköpta bilen före Ari Jussila.



03-10-25: Skilling 50, Skillingaryds MK.

Åke åkte snabbast
Skillingaryds MKs rallytävling Skilling 50 var årets finaltävling i den populära Energicupen. Första start i tävlingen var klockan 17´00, detta för att få lite extra spänning i finalen då allt skulle köras i mörker. Tävlingen avgjordes över tre sträckor.
Snabbast på den första sträckan var Åke Jacobsson i sin Escort Cosworth. Tvåa på sträckan och 17 sekunder efter var Jonas Bloom följd av Bengt Abrahamsson. På den andra och kortare sträckan så var Åke i topp, här delade han bästa tid med Håkan Ståhl. Trea var arrangörsklubbens Andreas Ekdahl och fyra Bengt. På sista sträckan visade Henrik Lennartsson att farten finns och han vann sträckan med 10 sekunder till Bloom. Ytterligare 5 sekunder efter var Åke som nu kunde kosta på sig att slå av på tempot efter de tidigare bästa tiderna. När tiderna summerades så vann Åke tävlingen 20 sekunder till Jonas Bloom och Henrik Lennartsson som delade tid. Jonas var den som var snabbast på ss1 vilket fällde avgörandet. Håkan Ståhl slutade fyra och Samuel Lindahl femma.

Klaar klarade mörkret
I klassen för de "otrimmade" bilarna var Tony Larsson snabbast. Första sträckan vann han med 2 sekunders marginal till Mikael Klaar. Andra sträckan vann Klaar före Rolf Andersson och Tony. Sista och avgörande sträckan var jämn mellan Tony och Klaar men den förstnämnde vann med 1 sekund. Mikael Klaar vann klassen 4 sekunder före Tony. Trea och ytterligare 31 sekunder efter var Patrik Melin.

Sven-Erik och Tony cupmästare
När poängen för sista deltävlingen var räknad så stod det klart att Sven-Erik Kjäll vann årets upplaga av Energicupen. Tvåa slutade Donald Guander och trea förra årets cupsegrare Mathias Modin. Där efter följde Peder Hadarsson, Hans Gustavsson och David Lindström. I den ”otrimmade” tabellen vann Tony Larsson före Anders Jangeby och Owe Melin. Där efter följer Tobias Kjäll, Johan Karlsson och Olliver Axelsson.



03-09-27: FRRC-Specialen, Jönköpings MK.

Pierre Fransson snabbast på banan
FRRC-Specialen kördes som vanligt med tre olika SP. De två första SP kördes tre varv var medan den sista kördes med tre olika slingor på Tabergsbanans folkrace och rallycross slingor. Den som inledde bäst var Vimmerbys Pierre Fransson som vann första sträckan 1 sekund före de båda SMK Eksjö förarna Sven-Erik Kjäll och Peder Hadarsson. Grännas Hans Elfver var också med och delade andra bästa tid. Många var de som gjorde bort sig på första sträckan och snurrade på den blöta asfalten innan de hade kommit underfund med väglaget. Andra SP´n var det även här Escort åkande Pierre som var snabbast och denna gång två sekunder före Sven-Erik, Hans, Samuel Linddahl och David Lindström. På sista sträckan var de tre bästa tiderna presterade av SMK Eksjö förare. Peder Hadarsson var snabbast 1 sekund före Sven-Erik och ytterligare 1 sekund före Johan Gangfors. Pierre var fjärde man och då två sekunder efter Sven-Erik. Detta gjorde att Pierre vann tävlingen totalt 1 sekund före Sven-Erik och Peder som hade samma sluttid. Men då Sven-Erik var snabbast av dem båda på andra sträckan så blev han tvåa. Samuel slutade fyra och Gangfors femma.
I den "otrimmade" klassen var det Tony Larsson som inledde starkast och vann första sp´n 2 sekunder före Peter och Tobias Kjäll. Den andra sp´n var det Peter Kjäll som segrade 1 sekund före Tony och Tobias. Sista omgången så var det Tony och Tobias som delade bästa tid före Peter. Totalt i klassen så segrade Tony Larsson 2 sekunder före Peter och Tobias Kjäll som både delade tid och bil i tävlingen. Peter var den som blev tvåa och Tobias trea då Peter var den snabbaste på andra sträckan.
I den totala tabellen leder Sven-Erik Kjäll före Donald Guander och Hans Gustavsson. Det är mellan dessa tre som slutsegern står. I "otrimmade" klassen står cupsegern mellan Tony Larsson och Anders Jangeby.



03-09-27: Rejme Knixen, MK Ran.

Jonsson segrade före Hörbing
Finaltävling i Super Mästerskapet ger alltid goda startfält och tuffa fighter i de olika klasserna. Enda klassen som inte var avgjord på förhand var klassen för de fyrhjulsdrivna bilarna. Men Mats Thorszelius hade en sådan ledning att den var näst intill klar. Mats Jonsson var den som körde snabbast och tog där med en relativt enkelt seger på ca 16 sekunders marginal till tvåan Eddie Hörbing som nu verkar ha hittat rätt i Corolla WRC´n. Trea slutade junioren Tobias Johansson, även han i Corolla genom det team han tävlar för. Fyra och då även Super Mästare slutade Mats Thorszelius. Ständigt snabbe men otursförföljde Jari Saarinen hade fin placering på gång men på ss3 var han nära en rullning men klarade sig med en piruett. Han tappade tid på misstaget och föll till en sjätte plats i klassen och blev fyra i tabellen.

Leif vann igen
Ständigt vinnande göteborgaren Leif Peterson visade att han inte släpper något även att Super Mästarguldet redan var bärgat. Men segermarginalen denna gång var bara 2,5 sekunder till Lars Hedqvist. Trea slutade Svärdsjös Christer Steen och fyra Jonas Wigren. Kent Larsson som på senare tid visat verkliga vinnartakter slutade den här tävlingen med sned front på andra sträckan. En annan förare, Anders Johnsen vars bil låter utöver det vanliga fick också samma problem på den andra sträckan vilket resulterade i en bruten tävling. Bland b-förarna i grupp H klassen visade Magnus Söderling att han och hans Golf var snabba nog att vinna klassen med ca 45 sekunder till Niklas Lundkvist. Trea slutade Robert Forsberg och fyra Claes Molin. Segrare i b/c förar serien var redan innan tävlingen Jan Strandberg som tyvärr tvingades bryta denna gång.

Westin o Göhle i en klass för sig
I c-förarklassen var det Värmdös Pelle Westin som segrade före Laxås Patrick Göhle. Marginalen dem i mellan var 3 sekunder. Trea i klassen slutade Mattias Kyllander och fyra Mårten Olsson.

Hansen snabbaste b-förare
Förre rallycrossföraren Magnus Hansen var snabbaste b-förare i sin fyrhjulsdrivna Mazda 323. Bland c-förarna i 4wd klassen var det 4 startande och där var Arne Gustavsson snabbast igenom sträckorna före Conny Rolfsson och Anders Lundqvist. Näst sista deltävlingen i Suzuki Cup kördes i samband med Rejmeknixen. Segrare blev Kent Persson före Jocim Örneus. Trea slutade Thobias Wahlström och Ulf Berggren fyra. I VOC elit var Anders Johansson snabbast 6 sekunder före Erik Vogel. I Volvo Original Cup var det Krister Gull som segrade före Patrik Jonsson. Grupp E vanns av Thomas Linden före Lars Wirenborg.



03-09-21: Retursladden, Kinds MK.

Larsson snabbast i Sjötofta
Det segrande efternamnet i Kinds MKs rallytävling var Larsson. Totalt segrade Johan Larsson och i den otrimmade klassen vann Tony Larsson.
Sjunde deltävlingen av totalt nio i Energicupen arrangerades av Kinds MK. Start och mål var i år beläget i det lilla samhället Sjötofta. Arrangören hade fått tag i tre fina specialsträckor som alla kördes två gånger. Tävlingen lockade ca 35 startande, detta i underkant då arrangemanget som vanligt var bra. Den som var snabbast på den första sträckan var Donald Guander som var ende förare under 2 minuter på sträckan. Tvåa på sträckan och 0,4 sekunder efter var Sven-Erik Kjäll. Ytterligare 0,6 sekunder efter var Peder Eliasson. På andra sträckan så var Johan Larsson snabbast 0,7 sekunder före Eliasson och ytterligare 2,1 sekunder före Per Lövqvist. På den tredje sträckan var det Eliasson som körde snabbast 0,7 sekunder före Johan.

Snabbare tider
När man nu gick in på andra varvet och körde ss1 en gång till så skulle tiderna förbättras när man nu kunde sträckorna. Det var åter Donald som var snabbast på sträckan och detta tre sekunder bättre mot första varvets tid. Tvåa på sträckan och distanserad med 0,7 sekunder var Eliasson. Johan trea och Löfqvist fyra. Sträcka fem vanns av Johan med 2,1 sekunders marginal till Eliasson, trea var Löfqvist och fyra Jonas Bloom. Även sista och avgörande sträckan vann Johan som där med också säkrade totalsegern. Tvåa på sträckan var Anders Persson som dagen igenom körde jämt men utan sträckseger och slutade trea totalt. Tvåa totalt slutade Eliasson detta 3,5 sekunder bakom segraren och 15,2 sekunder före trean. Fyra slutade Donald och femma Jonas Bloom.

Tätt i sammandraget
I klassen för original bilar vann äntligen Tony Larsson, detta före klubbkamraten Claes-Erik Eriksson. Tony vann ingen sträcka första varvet men körde sedan snabbast andra varvet vilket gav honom en välförtjänt första plats. Trea slutade Anders Jangeby och fyra Johan Lundin. I tabellen för de otrimmade bilarna är det fortfarande Anders som leder, nu 10 poäng före Tony. I totala tabellen är det Sven-Erik Kjäll som leder 1 poäng före Donald Guander. Trea är Mathias Modin och fyra Hans Gustavsson.



03-09-20: Stenbocksrundan, Boxholms MK.

Lindqvist utan motstånd
Årets upplaga av Stenbocksrundan bestod av 4 utslagsgivande specialsträckor. Där en del dumma stenar som stack upp i vägen förstörde dagen för de som oturligt träffade stenen. Mikael Lindqvist i sin Escort WRC inledde snabbast på första sträckan. Mikael var hela 14 sekunder före Jari Saarinen, också han i Escort WRC. Andra sträckan var det desto tätare i toppen mellan Jari som vann sträckan och Mikael som var tvåa 0,1 sekund efter Jari. På tredje sträckan skiljde 12 sekunder med fördel för Mikael. När han nu hade en sådan stor marginal så kostade han på sig att lugna ned tempot och istället inrikta sig på segern så Jari vann sträckan med 5 sekunder. Mikael segermarginal blev hela 21,8 sekunder ned till Jari. Tobias Gustavsson i Mitsubishi Lancer slutade trea 49 sekunder efter segraren. Efter honom följde Håkan Svensson och Anders Jansson.

Storseger i grupp H
Arvikas Kent Larsson segrade enkelt i grupp H klassen. Hann vann klassen genom 4 raka sträcksegrar. Första sträckan var Magnus Johansson tvåa på sträckan men han försvann från tävlingen efter andra sträckan. Trea på första sträckan var Stefan Kemle som så tappade någon sekunde genom att var långt ut i ett vägbyte. Andra sträckan var det Kemle som var andra snabbast tätt följd av de båda 940 åkarna Daniel Damberg och Timo Huvonen. På tredje sträckan så var det tvåa tätt följd av klubbkamraten Anders Gustavsson. Det var exakt samma ställning på den sista sträcka. Kent vann mycket enkelt med 32,6 sekunders marginal till Timo Huvonen. Trea slutade Damberg och fyra Kemle. Mellan dessa tre skiljde endast 1 sekund.

Carlsson före Karlsson
I grupp N klassen så blev det seger för Flens Per Carlsson 52 sekunder före Pär Karlsson från Lidköping. Göran Parkheden slutade på en tredje plats. I Nya Veteranklassen så vann Ludvikas Jan-Erik Eriksson före Tranåsföraren Sören Carlsson. Sören hade säkert kunnat tagit segern i klassen om han inte fått motorstopp i ett vägbyte och sedan problem med att få igång bilen. Erik Uppsäll slutade trea och BMW åkaren Thomas Andersson fyra.



03-09-06: Ekratten, Asarums MS.

Jacobsson segrade
Årets upplaga av Ekratten ingick i år i SSM samt DM för småland och södra BF. På programmet stod 5 sträckor på krokiga vägar. Stenar och stenmurar kantade sträckorna. Även stenar som låg dumt till precis i kanten av vägen men som ändå inte var varnade i noterna. Den som var snabbast från start i 4wd klassen var Joakim Carlström som var långt före Åka Jacobson och Leif Nilsson på första sträckan. På andra sträckan var det Åke som var snabbast två sekunder före Carlström och ytterligare 1 sekunde före Nilsson. På tredje sträckan var det åter Åke före Carlström och Nilsson och på fjärde Åke, Nilsson och Carlström. Sista sträckan var det Nilsson som vann före Åke. Långt efter kom Carlström som slagit i något och där med enbart körde på delar av fälgen på vänster bak. Här tappade säkert ekipaget 50 sekunder och då en totalseger. Nu blev det bara en tredjeplats i klassen och femma totalt. Segrare blev Jacobson före Nilsson som blev etta respektive trea totalt.

John Nilsson vann enkelt
I h2wd klassen var det många som tvingades bryta. Bland annat så körde Sten-Åke Stenberg, Kjell Fransson och Per Levin sönder sina bilar på en och samma sten. Levin lyckades reparera och fortsätta men hamnade då sist i klassen. Pierre Fransson klarade stenen tack vare att Kjell varnade men då körde han av i nästkommande sväng. Detta troligen av för mycket uppmärksamhet på att Kjells bil stod parkerad. Pierre kom bort men bröt senare på sträckan. Den som var snabbast på första långa krokiga sträckan var John Nilsson före Robin Sandberg. Även på ss2 var det samma placeringar i topp. På tredje sträckan var Robin strax före John medan det på fjärde och femte sträckan åter var omvänd ordning med John först. Det var även den ordningen som höll sig i resultatlistan då John vann ca. 20 sekunder före Robin. Trea slutade Patrik Karlsson och fyra Åke Månsson. Nya Veteranklassen ingick även i denna klass och bland dem var Mikael Ring snabbast.

Wölleke och Svensson
I grupp E klassen var det Nybros Janne Wölleke som var snabbast. Detta före Magnus Buresson och Niclas Eriksson. I b-grH var det Karlskronas Robert Svensson som vann före Mats Holmberg. I den här klassen försvann de som väntats göra upp om segern redan på första sträckan. Tobias Svensson kom enligt uppgifter inte iväg från starten medan Martin Liljeblad körde sönder styrningen och tvingades bryta. Trea i klassen slutade Peder Hjärtfors. Även han passade på att vara av vägen och även han på första sträckan men han kom tillbaka utan allt för stor tidsförlust. Fyra och sist i mål var Jimmy Lundqvist som var av några minuter strax innan mål på sista sträckan.

Magnusson snabbaste c-förare
Torbjörn Magnusson var dagens snabbaste c-förare då han vann klassen c-h2wd. Han vann klassen ca 6 sekunder före Håkan Thagesson. Trea slutade Henrik Karlsson och fyra Daniel Svensson. I VOC klasserna så vann Magnus Bengtsson bland a-förarna och Mikael Andersson vann b-förarnas VOC klass. I c var det Per-Olof Wiik som vann före Thomas Grönberg och Reine Robertsson.



03-08-31: Hammarslaget, Norrahammars MK.

Pierre vann Hammarslaget
Norrahammars MK arrangerade den sjätte av totalt nio deltävlingar i Energicupen. Bansträckningen var på 2 ss som körde 2 gånger. Ett 40-tal ekipage kom till start där Pierre Thulin och Henrik Lennartsson från Skillingaryds MK fick ses som segerfavoriter. Men även Skenes Per Löfqvist och alltid snabbe Peder Hadarsson kunde blanda sig i tätpositionerna. Henrik var den som inledde snabbaste på tävlingens första sträcka, han var en sekund före Pierre och Sven-Erik Kjäll. Ytterligare en sekund efter var Löfqvist. På den andra sträckan delade Henrik och Pierre sträcksegern. De var 6 sekunder före Sven-Erik, Jonas Bloom och Hans Gustavsson.

Åter Jangeby i topp
När man nu körde dagens första sträcka en andra gång så var den omvänd ordning mot första gången. Här var det Pierre som var en sekund före Henrik. Så inför sista och avgörande sträckan låg dessa två förare exakt lika och de var i en division för sig själva. På den avgörande sträckan skiljde det två sekunder dem båda emellan och Pierre var den som lyckats bäst på sträckan. Han tog där med hem segern i tävlingen två sekunder före Henrik. Trea och distanserad med 20 sekunder slutade Mazda åkande Sven-Erik. Fyra slutade Lövqvist och femma Bloom. I klass 1 där de otrimmade bilarna håller till så var det Gränna MKs VOC åkare Anders Jangeby som var snabbast på alla sträckorna. På den tredje var det dock enbart delad sträckseger med Borås föraren Mikael Klaar som blev tvåa i klassen. Trea slutade Olliver Axelsson och fyra Lars-Erik Larsson, alla dessa i Volvo 240 bilar i VOC utförande.



03-08-30: Duntis Sprinten, SMK Motala.

Eklöf snabbast på Dunteberget
Årets RS-tävling på Dunteberget lockade ett 80-tal startande. Ett prov som kördes tre gånger stod på programmet. Den som var snabbast på första varvet var Peugeot 306 åkande Danne Lundh strax före Jimmy Joge. Trea var Roger Andersson och fyra tävlingens enda 4wd bil med Johan Eköf bakom ratten. Andra varvet var det Johan som fick till körningen bäst vilket resulterade i snabbaste tid. Närmast efter följde Jimmy, Roger och Danne. Sista och avgörande åket var helt avgörande för tävlingens utgång. Lite extra spänning hade infunnit sig då en kraftig regnskur dragit över arenan och gjort banan hal. De som var snabbast i denna omgång var Jimmy och Johan som delade tid. Trea var Danne och fyra Roger. Johan totalvann tävlingen före Jimmy, Roger och Danne. Snabbaste otrimmade bil för dagen var Jonny Nylin i en grupp E Golf. Snabbaste VOC åkare var Krister Gull. Grupp H klassen för b-förare vanns av Johan Paulsson före Niclas Käll. Snabbast i c var Johan Olin före Mikael Blomqvist.



03-08-24: Viks 8:an, SMK Valdemarsvik.

Mats Jonsson segrade i Viks 8:an
Årets femte och näst sista deltävling i Super Mästerskapet kördes i skogarna runt Valdemarsvik på 7 riktigt fina vägar. Många av förarna utryckte att detta var årets bästa tävling. Flera av de snabba WRC åkarna var på plats för att fightas om poängen i Mästerskapet. Mats Jonsson visade nu att han är väldigt snabb när allt stämmer. Trots att bilen lät konstigt i inledningen på ss4 så var han snabb dagen igenom och bilen höll till slutmålet. Det var fyra förare som var med i tätstriden från start. Dessa var Mats Jonsson, Mats Thorzselius, Eddie Hörbing och Jari Saarinen. Jonsson var den som öppnade bäst på den första sträckan där han var strax före Jari och Eddie. Andra sträckan var det Eddie som var snabbast 0,1 sekunder före Thorzselius och ytterligare 0,5 sekunder före Jari. Tredje och dagens längsta sträcka vann Jonsson 0,1 sekunder före Thorzselius. Eddie och Jari var några sekunder efter. På fjärdesträckan var det Thorzselius som var snabbast 0,8 sekunder före Eddie som fått upp riktig fart med sin Corolla. Femtesträckan vann nu Jonsson 1,3 sekunder före Eddie och ytterligare 0,1 sekund före Thorzselius. Jari började här tappa sekunder till täten vilket höll i sig under de sista två sträckorna också. På sjätte och näst sista sträckan visade åter Jonsson att han är snabbats när det gäller då han vann sträckan med 2,3 sekunder till Thorzselius. Men på sista sträckan visade Eddie att han också kan åka snabbt och vann då sträckan med 1,6 sekunder till Thorzselius. Efter honom följde Jonsson 1,9 sekunder. När tiderna summerades så var det Mats Jonsson som vann 0,6 sekunder före Mats Thorzselius. Trea slutade Eddie Hörbing 3,6 sekunder efter segraren. Jari som tappade tid på de sista sträckorna slutade fyra ca 23 sekunder efter Jonsson. Efter honom följde Dick Wicksell och Mats Lindwall.

Leif snabbast igen
Till de tävlingar där Göteborgsföraren Leif Peterson är anmäld är segern i den tvåhjulsdrivna klassen oftast avgjord redan där. Konkurrenterna gör allt för att ta segern men alltid är Leif snabbare och segern går till honom. Leif var som väntat snabbast på den inledande sträckan men Tobias Ytterbring var endast 0,2 sekunder efter. Ytterligare 0,1 sekunder efter följde Lars Hedqvist. På andra sträckan vann Ytterbring med 0,6 sekunder till Leif. Efter honom följde Jimmy Joge i sin grupp N Peugeot 306. På den längst sträckan var det Leif som tog sträcksegern före Jonas Wigren. SS4 var det åter Ytterbring som var snabbast men på ss5 så blev hans tid mindre bra och där efter slutar också tiderna att noteras för honom i resultatlistan. Så de tre sista sträckorna är det Leif som är snabbast och tar där med enkelt hem segern med 23,8 sekunder till Jonas Wigren. Kristian Johansson var trea och Christer Steen fyra. Kent Persson vann Suzukicupen före Andreas Abrahamsson och Ulf Berggren.

Lindell snabbast i B
Robban Lindell var snabbast b-förare endast 1,7 sekunder före SMK Dalas Claes Molin. Lars Sjöström var den som var snabbat i klassen på första sträckan medan Björn Hammarqvist var snabbast på den andra sträckan. Tredje och fjärde sträckan var åter Lars Sjöström i topp. Femte sträckan vann Björn och de två avslutande vann Molin. När tiderna så summerades så var det Robban Lindell som vann klassen 1,7 sekunder före Claes Molin. På tredjeplats hamnade Björn Hammarqvist och fyra Jan Strandberg. I c-klassen blev det Seat Ibiza seger genom Fredrik Jonson efter honom följde Joakim Södergren och Mårten Rydh.



03-08-17: Tranås Specialen, Team Skogsåkarna.

Hadarsson snabbast i Tranås
Årets femte deltävling i Energicupen kördes i Tranås. Det var Team Skogsåkarna som arrangerade Tranås Specialen. På programmet stod 5 sträckor, där första och sista var en grusslinga. De tre övriga sträckorna var på asfalt där sp2 och sp4 var densamma. På första sträckan var Sven-Erik Kjäll 1 sekund snabbare än Peder Hadarsson som hade 2 sekunder ned till Donald Guander, Mathias Modin, Kristian Gustavsson och Hans Backer. Andra sträckan som gick på asfalt segrades av Hadarsson tre sekunder före David Lindström. Här var det hela 5 ekipage som fick maxtid på grund av felkörningar på den svåra sträckan. På sp3 var åter Hadarsson snabbast och denna gång 1 sekund före Guander. Trea var VOC åkaren Anders Jangeby. På fjärde och näst sista sträckan var det Hadarsson före Mathias Modin och Guander. På sista och avgörande sträckan som nu åter var grussträckan var det hemmaföraren Hans Backer som var snabbast men som på den tiden fick plocka på 15 sekunder för påkörda koner. Tvåa på sträckan var Modin men han fick lägga till 5 sekunder. Den som var snabbast utan "extratid" var Peder Hadarsson som därmed tog hem femte deltävlingen i cupen enkelt. Segermarginalen var 11 sekunder ned till tvåan Guander. Trea blev Kjäll och fyra Modin, de hade samma tid men Kjäll var den snabbaste på första sträckan. I den lilla klassen för de otrimmade bilarna var det Tobias Kjäll som var den snabbaste före Tony Larsson och Per Johansson.



03-08-09: Kvarnrundan, MSK Kvarnvingarna.

Lindwall segrade över WRC fordar
Årets upplaga av Kvarnrundan kördes som vanligt på Prästtomta skjutfält. Från början hade man planerat 4 ss men man valde att slå ihop de sista sträckorna till en sträcka som då blev 23km. Trots detta så drog tävlingen ut på tiden med väntan för förarna då man bl.a. valde att köra med 2 minuters mellanrum då dammet ställde till det för förarna. De som satte högst fart från start på ss1 var Jari Saarinen och Mikael Lindqvist. Efter dem följde Mats Lindwall, Patrik Malteskog och Tobias Olsson. På andra sträckan var det Mikael som var före Jari. Så inför sista sträckan skiljde ca 5 sekunder till Mikaels fördel mot Jari. Men den sista långsträckan visades sig ställa till problem. Jaris Escort var enbart bakhjulsdriven. Lindqvist hade än värre problem då ena bakhjulet pekade utåt när ekipagen sent om sides närmades sig sträckmålet. Båda Escortåkarna gjorde där med väldigt dåliga tider vilket resulterade i att de tog de två understa platserna i klassen. Vinnare blev de istället Mats Lindwall före de båda grupp N åkarna Patrik och Tobias.

Kent Larsson imponerade
I den tvåhjulsdrivna grupp H klassen försvann ekipagen ett efter ett. Första sträckan vann Arvikas Kent Larsson före Kristian Johansson och Timo Huvonen. Östgöten Daniel Damberg hade troligen tagit sträcksegern om inte ordet OM hade existerat. Rykten säger att det var i allra sista svängen på sträckan som bilen hällre ville rulla runt än ge chauffören bästa tid. Rullningen var ett faktum och bilens plåt var allt annat än slät efteråt. Men det fanns fler som hade problem. Silverdalens Jonas Nelson kom inte längre än 50-100 meter innan hans dag var förstörd. I tävlingens första sväng brakade han av och ändrade hjulinställningen markant. På andra sträckan visade Lars Hedqvist att han ville vara med i toppstriden efter en något sämre tid på första sträckan. Han vann andra sträckan strax före Kent Larsson. Tredje och sista avgörande fanns i stort sett inget att göra mot Kent Larsson som dundrade mot förstaplatsen. Han var 21 sekunder före Tom Carlsson. Hedqvist bröt inne på den långa sträckan. Tom slutade för övrigt tvåa i klassen hela 44 sekunder efter Kent. Trea slutade Anders Gustavsson och fyra Stefan Kemle.

Menck segrade i VOC elit
Snabbe Fredrik Menck segrade enkelt i VOC elit klassen före Stefan Norberg och Klas Karlsson. Vimmerbys Fredrik Sandberg slutade fyra. I VOC klassen för c-förare var det SMK Lindes Björn Stensson som tog hem segern före Fredrik Lindh med broder Mikael "Frame Production" Lindh i högerstolen. I Nya Veteran klassen var det BMW åkaren Thomas Andersson som segrade före Jan-Erik Eriksson och Staffan Gustavsson. Grupp E Elit vanns av Johan Lundin och grupp E klassen vanns av Niclas Karlsson.

Rydh snabbast igen
Robert Forsberg var den som var snabbast i b-förarnas grupp H klass, detta före Robban Lindell. Trea slutade SMK Östgötas Roland Eliasson. I samma klass för c-förarna var det Mårten Rydh som tog hem spelet. Han hade Jonny Hederstedt bakom sig och ytterligare ett pinnhål längre ned slutade Jimmy Widefeldt.



03-08-02: Emiltrofén, Målilla MK, Vimmerby MS, Silverdalens MSK.

Fredriksson segrade
Årets upplaga av Emiltrofén hade start och mål vid Skeppet i Målilla. Bansträckningen innehöll 3ss. Tyvärr hade 100mm regn natten före tävlingen ställt till med lite problem på vägarna men de var ändå bra efter omständigheterna. Den som förväntades totalvinna var Patrik Fredriksson men Mats Karlsson fick inte räknas bort med sin Escort WRC. Men Mats fick bara en tid på första sträckan vilken var den tredje bästa. Före var bara Sune Jönsson och Joakim Carlström. På andra sträckan vann Fredriksson före Jönsson och Åke Jackobsson. När nu sista, långa och avgörande sträckan skulle köras så visade det sig att Fredriksson lyckades ta ytterligare en sträckseger och detta före Jackobsson och Jönsson. Det var även denna ställning som blev i resultatlistan på de tre första platserna. Fredriksson hade enbart 9 sekunders marginal till Åke Jackobsson. Joakim Carlström slutade fyra och Mathias Waldegård slutade femma i klassen och sexa totalt.

Hemmaförare i topp
I grupp H klassen för a-förare så var det Kjell Fransson och Pierre Thulin som delade första tid på första sträckan. Tätt efter var bl.a Kristian Johansson. Pierre Fransson hade fått punktering och tappade mycket tid och bröt sedan tävlingen för att fortsätta tävlingen som åskådare. På andra sträckan vann Kjell med ca 8 sekunder till Mattis Olsson och David Pettersson. Även sista sträckan vann Kjäll och detta mycket enkelt med hela 15 sekunder till Timo Huvonen och Patrik Karlsson. Detta resulterade i att Kjell Fransson vann enkelt klassen med 31 sekunder till Mattis Olsson. Trea blev John Nilsson och femma Timo Huvonen.

Pierre Lundin segrare i gruppE
Pierre Lundin var den som tog hem 4 raka sträcksegrare i grupp E klassen. Två slutade Nässjö RC´s Tobias Kjäll i en Volvo 740. Trea slutade Janne Wöllecke och fyra Jan Emanuelsson. I Nya Veteran klassen var det Peder Hadarsson som inledde med bästa tid trots att det knappast fanns något kvar av höger bakhjul vid målet på sträckan. Sedan var det Mikael Ring för hela slanten och han tog hem segern före Krister Sjögeby och Lars Wetterling.

Tobias segrade
Tobias Svensson segrade med mycket tur. Den som var snabbast på första sträckan var Martin Liljeblad som här hade 23 sekunder till närmaste konkurrent. Andra sträckan segrade även här Martin med ca 10 sekunders marginal. Inför tredje sträckan var Martin på väg mot en stor klasseger men efter ett hopp så dog bilen och det tog ca 1 min att hitta felet och komma igång igen. Han tappade här till en tredjeplats då Tobias Svensson vann och Ulf Pettersson kom tvåa. i c-förarnas grupp H var det Magnus Nilsson som vann före Torbjörn Magnusson och Andreas Ekdahl.

Magnus Bengtsson snabbaste VOC
Magnus Bengtsson vann a-förarnas VOC klass före Anders Strömbeck och Henrik Levin. I b-klassen var Mikael Andersson snabbast följd av Vimmerbys Fredrik Sandberg och Gullabos Andreas Eriksson. Bland Volvo originalbilarnas c-klass var det Thomas Grönberg från Emådalens MK som vann. Tvåa slutade Anderstorps Reine Robertsson och trea Kjell-Erik Sagebrant.



03-07-27: NRC-rundan, Nässjö RC.

Modin segrade i NRC rundan
Årets upplaga av NRC rundan hade start och mål placerat i det lilla samhället Ryd strax utanför Lekeryd. Tävlingen innehöll 2 olika SP och 1 SS som kördes två gånger. Arrangörerna hade fått ihop 31 startande varav 29 tog sig tillbaka till målet. Den korta inledande sp1 vanns av tävlingens enda fyrhjulsdrivna bil, en Mazda 323 med Sven-Erik Kjäll bakom ratten. Han var mindre än 0,2 sekunder före Kristian Gustavsson som här verkligen hade hemmasträcka då han i vanliga fall arrangerar rallyuthyrning på denna sp. Trea på sträckan var Tjust MK´s Göran Andersson och fyra Mathias Modin. På tävlingens första ss var det Mathias Modin som segrade 0,7 sekunder före Kristian Gustavsson och där efter följde Mikael Eriksson och Sven-Erik. På sp3 var det Team Skogsåkarnas Sören Carlsson som var snabbast med sin Opel Ascona A. Tvåa var Göran och trea Knut Jönsson. Nu återstod bara 1ss vilken var den man även körde som ss2. Här blev det delad sträckvinst mellan Modin och Skenes Per Lövqvist. Där efter följde de båda Grännaförarna Donald Guander och Hans Gustavsson. När nu resultaten summerades var det Modin som med två sträcksegrar tog hem tävlingen totalt 2,1 sekunder före Göran som i sin tur hade Sören Carlsson 2,3 sekunder efter sig. Totalfyra slutade Kristian och där skiljde bara 0,2 sekunder mellan trean och fyran.
I klassen för VOC, Gr E, N1 och utbildningsrally var det inte helt oväntat Joakim Hallqvist som var den snabbaste och detta på alla 4 sträckorna. Men på först sträckan skiljde bara 0,05! sekunder bak till Tony Larsson. Trea var junioren Johan Karlsson. På andra sträckan var Anders Jangeby tvåa och Tony trea. På sp3 var Tony tvåa och Johan trea. På sista sträckan var det Anders som var sträcktvåa och Tony Trea. Segrare i klassen blev Hallqvist med sina 4 sträcksegrar och detta 8,1 sekunder före klassens ständiga tvåa Tony Larsson. Trea slutade Anders som vunnit klassen i de tidigare tre deltävlingarna. I den totala tabellen leder fortfarande Skodaföraren Hans Gustavsson men nu endast med 2 poäng till Kristian Gustavsson. Trea och ytterligare 1 poäng efter ligger Sören Carlsson. I den mindre klassen är det oförändrat i topp med Anders Jangeby före Tony Larsson.



03-07-26: Kullingstrofén, Kullings MS.

Wicksell segrade och "PG" imponerade
Årets upplaga av Kullingstrofén bestod av 4ss. Första sträckan har tidigare år körts åt motsatt håll medan fjärdesträckan var en version på skjutfältet. Dick Wicksell fick stå som segerkandidat med sin Subaru WRC när enbart 4 förare i A4wd ställde upp. Han gjorde ingen besviken utan vann första sträckan enkelt före Bengt Thorsell som var långt efter. Han fortsatt sedan med sträcksegrar på de sista tre sträckorna och vann tävlingen med ca 45 sekunder till Thorsell. Trea slutade Håkan Svensson. Den fjärde fyrhjulsdrivna bilen var Glenn Ström som försvann ner i ett dike redan 1km in på ss1 då bilen plötsligt gav en retursladd som föraren inte redde upp. I N2 klassen ställde nu Renaults "PG" Andersson upp med sin N Clio. Klassegern ordnade han enkelt men även en fjärdeplats totalt där bara Lars Hedqvist med Maria Andersson i co-driverstolen var snabbare med en tvåhjulsdriven bil.

Hedqvist eller Johansson?
I h2wd var startfältet tunt men Lars Hedqvist, Krisitan Johansson i Corollor var på plats. Övriga som kunde tänkas vara med i topp var Bengt Abrahamsson och Markus Hällbo i Volvo. Men det visade sig att ingen kunde ro på Hedqvist på första sträckan utan han vann sträckan med ca 4 sekunder till Johansson. Men på andra sträckan passade de starka volvomotorerna bättre och Bengt var snabbast två sekunder före Hällbo. Trea var Lars och fyra Krisitan. På tredjesträckan skiljde bara 0,7 sekunder mellan Corollaåkarna med fördel Lars. Sista avgörande och långa sträckan på hela 23 km! skulle avgöra. En punktering, problem med bilen, eller enbart svikande form på en sådan lång sträcka skulle vara förödande. Men Lars vann sträckan med 8 sekunder till Kristian. Trea var Bengt och Hällbo fyra. Detta var för övrigt även slutställningen i den klassen.

Jonas och Mikael var snabbast i b & c
Jonas Sandberg var snabbast i b-förarnas grupp H och Mikael Johansson var snabbast av c-förarna.

90 Volvo original bilar
Hela 90 VOC bilar kom till start när tävlingen ingick i bl.a. Nordic West Euro Cup och Sverigeserien i Volvo original. Vad sägs om Henrik Andersson, Oskar Norlin, Henrik Levin och Joakim Hallqvist? Alla dessa och många fler toppförare var på plats för att göra upp. Henrik Andersson var med på alla sträckorna och vann klassen. Norlin och Levin var strax efter. Men den som egentligen borde segrat var Hallqvist som var i topp inför sista sträckan men förlorade där mycket tid på ett par misstag. Han slutade sedan "bara" 5:a. I b-förarnas voc klass var det Anton Bernats som lite smått otippat vann klassen före Säffles fortåkare Petter Bergvall. Trea slutade Joacim Rydin och fyra Fredrik Menck. I klassen var det Patrik Flodin som segrade före Per-Olof Wiik och Per Palmén.



03-06-28: Skilling 500, Skillingaryds MK.

Mats Carlsson segrade i Värnamo
Tredje deltävlingen i SSM var Skillingaryds MK´s Skilling 500. Tävlingen hade start och mål vid Svenstigs Bil i Värnamo och tävlingen innehöll 7 sträckor av varierande kvalité. Mats Carlsson var den förare som nu fick ses som favorit i sin Escort WRC när en del andra seger aspiranter inte kom till start. Bengt Thorsell är en förare som kommer blir farlig framöver nu när han har skaffat en WRC Mitsubishi av EVO6 modell. Det var en Lancer av Henning Solberg som han premiärrattade i den här tävlingen. Mats Carlsson var snabbast av de 4wd bilarna på första sträckan och detta med 12 sekunder till Joakim Carlström. På den andra sträckan med lite lurigheter var även där Mats snabbast men här med Sune Jönsson 4 sekunder efter. På de efterföljande två sträckorna så var det samma ordning men enbart en sekunds skillnad per sträcka. På den femte sträckan var Sune snabbast och detta efter att Mats missat och gjort en tid som var 27 sekunder sämre än Sunes. På den näst sista sträckan var det enbart 0,1 sekunder som skiljde Mats och Sune. På sista och avgörande sträckan var det Sune som vann före Joakim och Mats. Men trots detta så vann Mats Carlsson med 4,8 sekunder före Sune Jönsson. Ytterligare 0,6 sekunder efter var Joakim Carlström. Fyra slutade Leif Nilsson.

Otur för Kristian
Kristian Johansson var den som inledde starkast av grupp h truppen. På första sträckan så var han 5,4 sekunder före Kjell Fransson och ytterligare 0,1 sekunder till Mattis Olsson. På den andra sträckan var det Kjell som hittat det snabbaste tempot 0,4 sekunder före John Nilsson. Men här är frågan vilken tid Kristian Johansson i gentligen skulle ha, enligt rykten så var den tiden fel och en tid runt Kjells var mer rätt. Men på tredje sträckan så var Kristian i alla fall snabbast och på fjärde sträckan var John snabbast. Femte sträckan vann Asarums David Pettersson och näst sista sträckan vann Kjell. Sista sträckan som kanske inte borde varit med p.g.a. att den snabbt blev uppkörd vanns av Kristian. Så när tiderna summerades så vann rutinerade Kjell Fransson före John Nilsson och David Pettersson. Fyra slutade Mattis Olsson och femma Kristian Johansson som lika väl kunde blivit trea om tiderna varit helt korrekta.

Storseger för Peder
Peder Hadarsson vann enkelt Nya Veteranklassen före hemmaföraren Mats Bergman. Trea slutade Christer Sjögeby som nu fått någon form av rätsida på växellådsproblemen.

Hemmaförare och rullningar avåkningar
Hemmaföraren Marcus Andersson vann grupp E klassen före Ramona Karlsson och Mikael Andersson. VOC elit vanns av Magnus Bengtsson före Gary Kajsson. I VOC b-klassen vann Mikael Andersson före Vetlandaföraren Andreas Friman. C-förarnas VOC klass vann Kullingsföraren Per Palmen. Bland b-förarnas grupp H var det Tobias Svensson och Henrik Lennartsson som körde om segern men båda råkade illa ut på ss6. Lennartsson stod utanför vägen en stund medan Tobias rullade. Båda kunde fortsätta och för Tobias räckte det till seger då han bl.a. placerat bakrutan som framruta för att kunna fortsätta. Segermarginalen blev över 30 sekunder till Jimmy Lundqvist. Bland c-förarna så var Hans Johansson snabbast före Magnus Nilsson och Jerker Edvardsson. Fyra slutade Nässjö RC´s Johan Friman.



03-06-14: Lill Eken, SMK Eksjö.

Tredje deltävlingen i Energicupen kördes på skjutfältet Ränneslätt i utkanten av Eksjö. Upplägget var 1 ss som kördes tre gånger vilket gav en total ss-längd på 4 mil. Sträckan innehöll både snabba raka partier och krokiga luriga delar. 31 av de ca 40 startande bilarna tog sig hela vägen till målet. Tävlingen fick även i år beröm för de roliga vägarna.
På första sträckan så var b-föraren Jörgen Westergren snabbast med sin Ascona trots ett misstag med någon sekunds tidsförlust där IB´s utsände befann sig. Tvåa på sträckan var Niclas Melin i en för dagen lånad Mitsubishi Lancer EVO7. Marginalen dem båda i mellan var två sekunder. Till tredje placerade Sune Svensson var det ett hopp på 12 sekunder. Efter Sune följde Mathias Modin och Pierre Thulin på delad tid. På andra sträckan var det nu ombytta roller i toppen då Niclas nu ökat tempot och var 15 sekunder före Jörgen. Trea var Sune Svensson och fyra hemmaföraren Peder Hadarsson. Tredje och sista gången sträckan kördes så var åter Niclas snabbast med lånebilen men här var marginalen till tvåan Sune Svensson hela 26 sekunder. Trea var Jörgen och fyra en vilt laddandes Peder. Niclas vann tävlingen helt ohotad med 40 sekunder till Jörgen. Trea slutade Sune och fyra Peder Hadarsson.
I klassen för Gr.E, VOC, N1 och juniorer var det Vetlanda föraren Andreas Friman som var snabbast på första sträckan. Tvåa och 20 sekunder efter var Anders Jangeby och en sekund bakom honom var Junioren Johan Karlsson. När sträckan nu kördes för andra gången så var det Anders som var snabbast och det 10 sekunder före Tony Larsson. Andreas var trea och Pierre Larsson fyra. På sista sträckan var det åter Anders i topp före Tony. Så den som tog hem segern var Anders Jangeby och detta med 23 sekunders marginal till Tony. Trea och ytterligare 11 sekunder bakom var Junioren Johan Karlsson.
När nu Energicupen tar ett litet "sommarlov" så är det Hans Gustavsson som leder cupen före Peder Hadarsson och Kristian Gustavsson. I den mindre klassen så är det Anders Jangeby som leder före Tony Larsson och Owe Melin.



03-06-07: Nässjörundan, Nässjö MK.

Andra deltävlingen i Energicupen anordnades av Nässjö MK med start och mål på folkracebanan Rosendal. Man bjöd på 2 SP som kördes två gånger. SP1/3 kördes runt en skyttebana och i intilliggande grustag medan sp2/4 kördes på folkracebanan, samtliga sp kördes även två varv per åk för att göra tävlingen lite längre för de tävlande. På första sträckan var tävlingens enda fyrhjulsdrivna bil snabbast med Sven-Erik Kjäll bakom ratten, han var 1 sekund snabbare än Pierre Thulin och SKodaföraren Hans Gustavsson. Ytterligare 1 sekunder långsammare körde Peder Hadarsson, Kristian Gustavsson och Mikael Eriksson. På det andra provet var det tre förare som delade bästa tiden. Det var Pierre, Mikael och Hans. Peder var 1 sekund efter och Sven-Erik var 2 sekunder efter. Så när nu halva tävlingen var avklarad så var Pierre och Hans i delad ledning. Strax efter dem följde Sven-Erik och Mikael. Femma låg Peder. På sp3 var det Pierre och Sven-Erik som var snabbast följda av Peder. Mikael var här några sekunder efter och vid starten på sista sträckan tvingades han bryta med tekniska problem. Han var för övrigt den enda ekipaget som tvingades bryta tävlingen. Sista sträckan vanns av Peder en sekund före Thulin. Detta gjorde att Pierre Thulin vann tävlingen två sekunder före Peder Hadarsson. Trea slutade Sven-Erik Kjäll och fyra Hans Gustavsson trots en påkörd kon och fem straffsekunder. I klassen för VOC, Gr.E och Juniorer var det VOC föraren Anders Jangeby som tog hem 4 raka SP vinster varav en var delad med Tony Larsson. Delad etta på ett prov och tvåa i två av proven var Tony Larsson som då också blev tvåa i klassen fem sekunder efter Anders som segrade. Trea slutade Per Ottosson och fyra hemmaföraren Ove Melin i en Saab 99. I serietabellen fortsätter Donald Guander att leda trots att han "bara" blev sexa totalt. Två i tabellen är Sven-Erik Kjäll. I den mindre klassen så är det Jangeby som leder före Larsson.


03-05-31: T-turen, SMK Motala.

Tredje deltävlingen i RM serien för grupp H, Veterander och Tjejer gick av stapeln i Motala och deras fina tävling, T-turen. Sex sträckor bjöd man på och vädret var kanon för rallytävling. Den första sträckan var klassikern "Långskogen" vilken även sista sträckan var men då en längre version än den första sträckan. De övriga sträckorna var spridda runt Motala. Tjej RM startade först och när Carina Hermansson var på plats så behövde ju ingen fundera på vem som skulle vinna den klassen. Carina vann lugnt alla sträckorna i Tjej RM men segrade även totalt i rallyt. Tvåa i Tjej RM var en annan Carina men med Gullberg som efternamn. Trea slutade Kristin Swensson och fyra Lena Sandelius. Bland klassikerna i klass 1 så var det Håkan Lidebjer som segrade före Kjell Wallin. I klass 2 var Tommy Kanrell snabbast före Tony "Roten" Jansson. Jan-Olof Blixt slutade på en tredje plats. I den tredje klassen vann Arne Bäckström före Sören Hellqvist och Kjell Jansson. I den tvåhjulsdrivna klassen så var det Leif Peterson som segrade relativt enkelt trots 10 straffsekunder. Men endast nio sekunder efter följde Björn Blomqvist som nu fick det mesta att stämma. Trea slutade Lars Hedqvist och fyra var Norrköpings Jonas Wigren. En annan förare som borde kunnat vara med och slåts om segern var Motalaföraren Daniel Damberg som också låg två i klassen inför den sista sträckan där han saknar tid. I H4wd så var Robert Johansson segrare före Mats Lindwall och Björn Jackobsson. I b-förarnas grupp H så var Magnus Söderling segrare före Jonas Sandberg och Karlskronas Jonas Åkesson. I b-förarnas 4wd klass så var Niclas Möller snabbare än Lasse Eriksson. C-förarnas 2wd klass vann Mårten Rydh före Hanrik Gustavsson. I grupp N4 klassen så var Norrmannen och förre 940-åkaren Geir-Ingar Mythe ende man imål och detta på en total niondeplats. Johan Lund vann N2 klassen och Mattias Lönn vann GrE och VOC.



03-05-25: Polkatrofén, Gränna MK.

Årets första deltävling i Energicupen arrangerades av Gränna MK. Förra året var Polkatrofén finaltävling i Energicupen och kördes då på hala vägar med snö som föll. I år värmde vårsolen upp de tävlande och vägarna var fina. Banan innehöll 2 olika vändsträckor där den första kördes två gånger. På SP1 så var det b-föraren Kristian Gustavsson som var snabbast igenom sträckan och detta med 0,7 sekunder till Vimmerbys Pierre Fransson. Ytterligare 0,9 sekunder efter var den andre Vimmebyföraren Johan Danielsson och efter honom följde c-föraren Johan Friman. Den andra sträckan vållade mer bekymmer för de tävlande där både rullning och annan plåtskada uppstod. Här var det i alla fall dubbelt Vimmerby MS i topp med Pierre Fransson två sekunden före Danielsson. Efter dessa följde två av arrangörsklubbens förare, det var Donald Guander och Hans Gustavsson som delade tredje bästa tid. Så inför den avslutande sträckan som då var SP1 en andra gång så var Fransson i topp 2,9 sekunder för Danielsson. Närmaste efter dem båda följde Kristian Gustavsson och Donald Guander. På avslutningssträckan så var det Danielsson som laddade värst och tog en sträckseger med hela 1 sekund till Guander och Knut Jönsson som delade tid. Pierre Fransson mäktade bara med en femte bästa tid men vann ändå tävlingen. Segermarginalen blev 0,3 sekunder till Johan Danielsson. Efter dessa så var det ett hopp på över 5 sekunder till trean som var hemmaföraren Donald Guander. Knut Jönsson blev fyra och Sören Carlsson femma. Bäst i klassen för GrE, VOC och Juniorer var hemmaföraren Anders Jangeby i en Original Volvo. Efter honom följde Per Danielsson och Per Palmén.



03-05-23,24: South Swedish Rally / Sydrallyt, SSR-klubbarna.

Årets upplaga av South Swedish Rally skulle bli ett av de bästa på mycket länge. Flera toppförare var på plats med potenta bilar. En av Sveriges bästa förare, Tomas Rådström fick chansen att köra en Toyota Corolla WRC i SSR. Av de andra svenskarna som skulle kunna sätta motstånd var bl.a. Andreas Eriksson, Eddie Hörbing, Mats Thorzselius och Jari Saarinen. Även den tidigare mångsegraren Mats Jonsson skulle kunna vara med i toppen med sin jämnhet och rutin om nu bara bilen ville imål vilken den inte velat göra tidigare i år. Av de utländska förarna så var det ett antal bra förare från Norge. Bröderna Kolberg i var sin Hyundai Accent ville visa att Norrmännen är på frammarsch i rallyskogen men även snabbe Tomas Schie och Tord Linnerud i varsin Corolla ville vara med och slåss om segern. I övrigt så var Englands Super 1600 mästare Justin Dale på besök med sin nya Hyundai som ett test inför kommande VM-tävlingar. Sedan var även Polacken Tomas Kuschar med på startlinjen i en Ford Focus WRC. Tävlingen kördes över 18 specialsträckor där alla kördes två gånger så det var enbart nio unika luriga sträckor. Alla var laddade till max inför tävlingen och den som tydligen var mest laddad och segerhungrig var Norrmannen Thomas Kolberg som placerade sin Hyundai vid sidan av vägen redan i inledningen av första sträckan. Mikael Lindqvist bröt efter den 7:e sträckan med växellådsproblem men startade om på andra dagen. Men de allra flesta klarade av de 9 första sträckorna som den första dagen innehöll. Men för de som bröt fanns ju en andra chans i och med att en ny tävling inleddes på lördagen. Men efter den första dagen så ledde Tomas Rådström med 40 sekunder över Jari Saarinen som äntligen fick komma imål på en SM tävling och detta på en andra plats. Men lyckan varade tyvärr inte då bilen gick sönder på den elfte sträckan. Rådström lyckades inte så bra på den andra SM tävlingen på lördagen. Då blev han bara sexa totalt men på hela SSR så totalsegrade han. Den andra dagen så vann Justin Dale som ökade tempot allt efter som. Men åter till det totala SSR. Rådström vann före en annan Corollaåkare, nämligen Mats Thorszelius som var 21 sekunder efter. Trea slutade Focus Svensken Andreas Eriksson och fyra Tomasz Kuchar. Femma slutade Tobias Johansson och sexa Mats Jonsson som äntligen fick komma imål med hel bil i SM. I N7 klassen som är "KitCar"-klassen vanns av "Hobbe" Holmberg före Per-Arne Sääv. I 1600klassen så fick Jimmy Joge en fullträff före Mats Andersson. Patric Carlsson vann N4 klassen helt oväntat före Stig-Olof Walfridsson och Patrik Malteskog. I lilla N klassen så var Joakim Rydholm före Joachim Nilsson och Anders Karlsson. HÄr tog sig bara sju bilar imål vilket då var stort manfall när det var 21 som startade. I den allra minsta N-klassen, N1 var Tobias Lindström enda ekipage imål, de var bara tre startande. De övriga var Christian Senz och Jennie-Lee Hermansson. I Sydrallyt så var det i år inte många startande. Men ett antal kända gruppH åkare var på plats. Kent Larsson, Kjell Fransson, Henrik Lennartsson, Per Levin och de båda 940-åkarna Bengt Abrahamsson och Anders Persson. Anders var självklart på plats för att försvara förra årets totalseger. Men tyvärr lyckades han inte utan det blev skåningen Per Levin som vann.



03-05-10: Midsommardansen, Ljungby MK.

Årets upplaga av Midsommardansen kördes över 5 specialsträckor. Totalsegrade gjorde inte helt oväntat Mats Karlsson från Vimmerby. Men marginalen var inte mer än 3 sekunder till Patrik Fredriksson. Patrik var snabbast av dem båda på de flesta sträckorna men på ss3 så lade han bort lite extra tid på en snurrning. Trea slutade Joakim Carlström som var ca 40 sekunder efter täten. På en fjärdeplats slutade Leif Nilsson och femma slutade Jimmy Hernefeldt. I grupp H2wd så vann John Nilsson före Kjell Fransson. Där blev segermarginalen hela 21 sekunder. Trea slutade Ryds MK´s Daniel Jansson och Per Uddesson slutade fyra. Mathias Aronsson var på plats med sin Super 1600 bil för att träna och ställa in bilen inför SSR. Han körde bra och snabbt och jämfört med grupp H2wd så var han trea i den klassen medans han då vann sin klass. Efter honom i klassen slutade Joakim Rydholm. I Nya Veteran så var det SMK Eksjö´s Peder Hadarsson som vann före Nässjö RC´s Crister Sjögeby, båda i Opel Ascona A. I b-förarnas grupp H2wd klass så var det Lars Andersson som vann med ca 20 sekunder till Anderstorps Tobias Svensson. Efter honom följde Martin Liljeblad och Mats Gunnarsson. Noteras kan göras att Lars tog samtliga sträcksegrar i b-klassen. I c-klassen så var Jerker Edvardsson raskast till mål före Magnus Nilsson. Grupp E klassen vanns av Pierre Lundin före klubbkamraten Janne Wöllecke.



03-05-04: Silverratten, Älmhults MK.

Silverratten ingick i år i Sverigeserien för Volvo Original Cup, KRC och Renault Clio Cup. Tävlingen var uppdelad på ett lite annorlunda vis. För det första så kördes tävlingen över 4 sträckor som alla kördes 2 gånger så totalt var det 8 sträckor. Sedan var det så att KRC, Clio Cup och Juniorklassen startade på det som enligt programmet var SS3 medan Volvo Original startade på ss1. Så den del av tävlingen där Volvo Original Cup körde så var det Grimslövs Magnus Bengtsson som var snabbast på den första sträckan och även den ende i den klassen som var under 4 minuter på sträckan. Han vann även den efterföljande ss2 medan han fick stryk på den tredje av Oskar Norlin och Mårten Persson. Även den fjärde sträckan vann Norlin före Bengtsson. Bengtsson vann sedan femtesträckan till Norlin som sedan var snabbast på de två efterföljande sträckorna. Sista sträckan vann Per-Erik Sköldin som blev fyra i klassen. Trea blev Henrik Levin och tvåa Oskar Norlin. Vinnare i klassen och "totalt" i VOC tävlingen blev Magnus Bengtsson tävlandes för Grimslövs MS. Janne Sundqvist slutade femma efter att bl.a. haft lite småstrul på sistasträckan där det var väldigt nära att det blev plåtskador mot några stora stenar vid stenbrottet. I b-klassen så var det Mats Larsson som vann före Mikael Andersson och Erik Vogel. Bäst bland c-förarna var Peter Zachrisson från Säffle. I Veteran, Clio och Junior-klassen så var det så att man strök de två sista sträckorna, d.v.s. ss5 och ss6. Många av dem ville igentligen också att deras SS6 som enligt programmet var ss4,8 skulle strukits p.g.a. vädret som gjorde att vissa ställen inne i stenbrottet blev så uppkört att bilarna gick sönder. Bl.a. så körde Arne Bäckström sönder bakhjulsupphängningen vilket också många andra var nära att göra. Men till målet var i alla fall Göran Martinsson snabbast i klass1. Detta före Roland Appelskog som bokstavligt talat flög fram i stenbrottet, det var ett mindre under att han inte rammade några stora stenblock med sin lilla BMC Cooper. Trea i klassen slutade Kjell Wallin och fyra slutade Kjell Andersson. I klass 2 så var det Tommy Kanrell som var den snabbaste före Tommy Eriksson och Tony Jansson. I den tredje klassen så vann Ola Skoog med sin fina PV före Sören Hellqvist i en Volvo Amazon och Sven-Olof Jägerstedt även han i en Amazon. I Renault Clio Cup så var det Joachim Nilsson som var snabbast före Tommy Vestlund och Växjöföraren Per Davidsson. I Juniorklassen så var det Nässjö MK´s Johan Karlsson som vann och blev 11:a totalt i KRC och Clio Cup gänget. Ingen dålig bedrift av en Junior i en grupp E bil.



03-04-26: Kong Christian Race, Kristianstads MK.

Kong Christian Race blev en torrare tillställning än vad det var förra året. Men någon varm och solig vårtävling blev det inte utan regn och kyla anlände frammåt eftermiddagen. Totalsegrare i tävlingen blev Jari Saarinen men endast 5 sekunder före den andre Escort WRC åkaren Mikael Lindqvist. Mikael tappade cirka 11 sekunder till Jari på den första sträckan vilket här visade sig vara avgörande för utgången i tävlingen. De två första sträckorna vanns av Tobias Johansson. Sträcka tre var det Jari Saarinen som var snabbast på och de två sista sträckorna vann Mikael Lindqvist. Fagersta föraren Patrik Fredriksson slutade trea och Joakim Carlström fyra. I den tvåhjulsdrivna grupp H klassen för a-förare så blev det en smärre sensation. Leif Peterson vann inte utan det gjorde Corollaåkaren John Nilsson och det med hela 22 sekunder ner till Leif som då "bara" blev tvåa. Den Corolla som Leif kört tidigare slutade på en tredjeplats med Lars Hedqvist bakom ratten. Vimmerbyföraren Kjell Fransson slutade fyra och femma slutade hans båda söner med Pierre bakom ratten och Peter vid notblocket endast 5,8 sekunder efter. Pierre vann de tre första sträckorna över Kjell men sedan så ökade Kjell tempot och vann fjärde sträckan med ca 2 sekunder och den sista med ca 10 sekunder över Pierre. Mattis Olsson slutade sexa och den snabbe östgöten Daniel Damberg slutade "bara" sjua. Henrik Levin vann VOC elit före Ralf Larsson och i b-förarklassen för VOC så vann Mikael Andersson före Jimmie Ivarsson. I c-voc så vann Morgan Bengtsson före Per-Olof Wiik. I den sammanslagna grupp E klassen vann Pierre Lundin före Per Danielsson och Jan Emanuelsson. Bland b-förarna i grupp h så vann Tobias Svensson före Martin Liljeblad och Mats Holmberg. I c-klassen så var det Hans Johansson som vann före Johan Friman.



03-04-21: Sommasprinten, Team Skogsåkarna.

Team Skogsåkarna lyckades nu äntligen få ordna en tävling men inte på det datumet som först var planerat. Sedan man i många år arbetat för att köra en vintertävling som man fått ställa in p.g.a. snöbrist så tänkte man nu annordna en tävling i början på säsongen. Man planerade in datumet den 12 april men dagarna innan föll snön och tävlingen fick flyttas till den 21:e. Trots att det var tävling båda dagarna innan så kom många till start. Storfavorit till klasseger och totalsegern var Jari Saarinen som nu var tillbaka i WRC Escorten efter inhoppet i en VOC på Himmelstalund. Han gjorde ingen missnöjd utan tog relativt enkelt två raka sträcksegrar för att sedan lika enkelt vinna finalåket. Tvåa slutade Fägre MK´s Håkan Svensson och trea slutade Jimmy Hernefeldt. I grupp H2wd klassen så fanns bl.a. Daniel Damberg, Kjell och Pierre Fransson samt Stefan Trygg med som segerfavoriter. Kjell Fransson vann första åket före Daniel Damberg och Johan Danielsson. I det andra åket så var det Damberg som fått upp bästa fart före just Kjell och Johan. I finalåket så var det även senast nämda ordning som blev slutresultatet med Damberg som segrer endast 0,1 sekunder före Kjell Fransson. Men då ska inkluderas att Damberg var utanför vägen med i stort sett hela bilen men inte med allt för stor tidsförlust. Stefan Trygg blev fyra och Pierre Fransson femma. I samma klass för b-förare så var det Jonas Åkesson som vann före Jörgen Westergren och Mattias Fransson. I c-klassen så var det Henrik Gustavsson som vann före Johan Friman.



03-04-19: Himmelstalunds Sprinten, Norrköpings MK.

Årets upplaga av Himmelstalundssprinten kördes som vanligt på Påskafton. Sträckan var i stort sett den vanliga. De förare som var anmälda i den fyrhjulsdrivna klassen bland a-förarna och som skulle kunna vara med i diskutionen om totalsegern var bl.a. Dick Larsson, Per-Åke Ringh och Torbjörn Pahlin. I den tvåhjulsdrivna gruppH klassen för a-förare så var det många bra namn på startlinjen. Bland annat så fanns Daniel Damberg, Timo Huvonen, Kjell Fransson, Lars Davidsson, Göran Andersson med flera med i tävlingen. I klassen för b-förare grupp H2wd så gjorde Tony Berglund från Taxingen en intressant start med sin "super Amazon" men tyvärr räckte det inte till finalen. Men bland a-förarna så var det jämt men Per Christensson var den ende som lyckadees kvala in en tid under 1.08. Där efter och även till final gick Timo Huvonen, Kjell Fransson, Roger Andersson m.fl. Den som lyckades bäst i finalen var Timo Huvonen som var snabbast före Lars Davidsson. Trea slutade Magnus Johansson före Golfåkaren Roger Andersson och Dennis Andersson. Lars-Olof Holmberg blev 6:a imål med sin Astra KitCar. I den fyrhjulsdrivna klassen blev det enkel seger för Dick Larsson som vann med nästan 2 sekunder till Torbjörn Pahlin som för övrigt hade den bäst tiden i kvalet. I VOC för a-förare så vann Klas Karlsson och trea i den klassen blev Jari Saarinen. Bland b-förare i grupp H så var det Kenneth Rothman som segrade före Ari Jussila och Mathias Gårdman. Samma klass för c-förare vanns av Tomas Söderling före Joacim Södergren båda i Opel Ascona B bilar.



<- Tillbaka


© Ericsson-Motorsport.



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.