SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease

Pressinfo från Finnkat, www.finnkat.se.



2006-07-04: Helgens tävling Rally Xplosion i Västerås.
Martin Lundquist förvaltade förtroendet att få tävla Finnkats testbil på bästa sätt. Redan under lördagens kval visade det sig då att det skulle stå mellan Dick Larsson och Martin Lundquist. När söndagens utslagsstege var framme vid finalen så visade det sig att det var Martin mot Dick...

Martin gjorde en bra start och båda bilarna la upp ett grymt tempo på Malmabanan Efter första varvet gjorde Martin en liten miss, ovan vid dogring växellådan så missade han en nedväxling som innebar att spåret efter den optimala linjen tappades. Besluten att ta ikapp det så genade han en smula för mycket i en kurva och körde punktering på högerframhjul. Martin ville inte riskera bilens drivlina och valde direkt att parkera på innerplan.

- Jag kände direkt att det blev punka, jag var rädd att köra sönder bilen om jag skulle fortsätta och jag hade redan tappat segerchansen så det var dumt att chansa i det läget. Säger en mycket besviken Martin Lundquist

- Jag är mer än nöjd med helgen ändå, visserligen så tycker jag inte om att vara tvåa men Dick har ett otroligt tempo och hans attack i körningen är beundransvärd och han är en värdig vinnare. Avslutar Martin.


Finnkat nöjda med Martins körning och testet av bilen

- Vi la upp en strategi för våra tester och gjorde en setup på bilen som skulle passa banan bra. Martin fick själv vara med och färdigställa bilen och lära sig en hel del om hjulinställningar och fjädring. Att han skulle åka bra förstod vi men att han skulle hantera bilen på det viset och ta sig till final var en fröjd att se och även en kvittens på att vår Evo 6a är av högsta klass.

- Evo 6an har nu fyllt sitt syfte för oss och efter att den sålts ska vi bygga en Evo 9a för fortsatt utvecklingsarbete av våra avgassystem. Martin har ju bestämt sig för att satsa på rally nästa år så det finns säkert risk att han finns med på startlinjen nånstans då. Avslutar PA Wiklund

// FINNKAT Scandinavia AB




2006-06-26: Martin Lundquist kommer laddad till helgens rallyxplosion i Västerås.
Inför helgens rallyxplosion i Västerås har Finnkats Evo 6:a uppdaterats och har bla försetts med ett nytt motorstyrsystem från Tyska EMD och fjädringen har fått ny sättning från Nederländska Reiger.

Bilen är en rullande testbänk för Finnkat

Inför helgen har Evo 6:an även försetts med ett prototyp-avgassystem där testerna går ut på att få en effektivare wastegatestyrning genom att ha ett dubbelt framrör där man jobbar med differenstryck för att evakuera på ett effektivare vis.

- Vi ser det här som en bra möjlighet att prova våra innovationer under tävlingsförhållanden. Att samtidigt låta Martin köra vår bil är vårat sätt att göra vad vi kan för lyfta fram unga lovande förare.Det hoppas jag att även fler tar efter, det är dom unga kanonerna som måste fram i ljuset.
Säger Finnkats PA Wiklund

// FINNKAT Scandinavia AB






<- Tillbaka






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.