Australiensaren Chris Atkinson är en av förarna som är kontrakterad av Subaru i USA, likt Patrik Sandell, David Higgins och Travis Pastrana ingår de i företagets motorsportsatsning i USA. Atkinson och Sandell ses i rallycrossen men det blev under året också besök i Kina för Atkinson där rallytävlande stod på programmet.
Väletablerade bilbyggarna Vermont SportsCar står bakom Subarus motorsportsatsning i USA, såväl i rally som rallycross. I år fick de också uppdraget att bygga en ny Subaru XV Crosstrek för det Kinesiska Mästerskapet och Subaru Rally Team Chinas räkning - teamet har redan kört XV men då i en äldre upplaga. Förra året tog Kinesen Han Han hem mästerskapet för teamet.
Chris körde Guizhou Liupanshui Rally i slutet av september, näst sista deltävlingen för årets mästerskap, han tog då andraplats totalt. Atkinson var där 55 sekunder bakom Mark Higgins, han körandes en Volkswagen Golf SCRC byggd av Brittiska Prodrive åt Kinesiska FAW-Volkswagen Team - för övrigt samma team som Atkinson tävlade för 2016.
Det Kinesiska mästerskapet har fortsatt sitt lyckade program att erbjuda gästförare i teamen, de kör inte om poäng men är betalda av teamen för att hjälpa till i utveckling av bilar och supporta teamets inhemska förare i mästerskapet. Värstingbilarna går i CRC klassen, ett inhemskt reglemente som innebär en likhet med R5 klassen - bilmodellerna måste finnas tillverkade i Kina och ofta går de under inhemska namn och tillverkare.
Vid två tillfällen har också förre WRC2 åkaren, Estländaren Karl Kruuda rattat XV-bilen istället för Atkinson, då tillsammans med Australiensaren Dale Moscatt som co-driver - han ordinarie co-driver till Atkinson. En andraplats och en bruten är resultatet för Kruuda som vid sin målgång också han hade Mark Higgins före sig.
Higgins har dominerat serien med VW Polo, vunnit tre av fyra deltävlingar, men som gästförare kör han inte för poäng. Istället har han hjälpt teamkollegorna väl och som Kinesisk mästare ses teamets Li Guojin.
Publicerad: 2017-12-28 20:16