Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skulle nu ytterligare 120.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Gästskribent i avsnitt ett om Grupp E är Dennis Tillgren, teamchef GT Rally, mannen som vet allt om denna klass och de ekipage som kommer att utkämpa finalen.

”De har avverkat drygt 47 mil specialsträckor sedan SSRC 2014 startade i våras. När den stundande finalen är över, har klubbarna planerat rallyn, fått tillstånd, avlyst för att sedan reparera dryga 50 mil smala, kurviga grusvägar. Vilken bedrift det är när man tänker efter en smula. Det är däremot långt ifrån alla förare som körde första tävlingen som har lyckats ta sig till slutmålet i samtliga rallyn. En del har valt ut godbitar från det rallysmörgårdsbord som klubbarna serverat, andra har provat att tugga i sig alltsammans. I Grupp E är det fyra förare som rullat iväg till specialsträcka ett i samtliga rallyn. Alla med drömmen om att ta sig till målet med den allra snabbaste tiden. Det syns i SSRC:s prispottlista att förarna i Grupp E är förhållandevis snabba och fram för allt driftsäkra. Bland de tio främsta finner vi inte mindre än fyra från Grupp E.

Bland A- och B-förarna toppar Erik Bergman, Skillingaryds MK. Han är en av de som inte startat i all deltävlingarna, ändå är han först på listan före näste man, Stefan Ottosson, Vetlanda RRC, som heller inte kört alla. Trots det har de här båda ”kört skiten” ur resten av gänget i Grupp E. Thobias Svensson, SMK Hörby, har försökt att hålla jämna steg, men lyckats med ”stolpe ut” i tre rallyn och det fungerar inte om man vill vara i topp. Om jag jämför Bergman och Ottosson i de sex tävlingar de kommit i mål tillsammans, utan incidenter som avåkningar och sprängda växellådor, har de kört 25 mil specialsträckor med en snitthastighet på drygt 87 km/t (vi snackar standarbil nu, tänk på det) och då skiljer det bara dryga 38 sekunder mellan dessa båda fartfantomer. I Ottossons favör faktiskt. Efter nästan tre timmars rally är det bara en dryg halvminut mellan dem. De har levererat spänning i vartenda rally de kört tillsammans. Ibland har de rullat in i mål på en SS med mindre än en sekunds diff. Det kommer att bli stenhårt i finalen! Thobias Svensson är självklart också på plats i Vetlanda och det är ingen omöjlighet för honom att detronisera både Bergman och Ottosson.

Linus Svensson, Gullabo RC, och Carl Ryke, Karlskrona AK, har lyckats med bedriften att köra samtliga deltävlingar dock utan att komma i mål med hel bil i alla. I slutet av säsongen har dessa båda herrar fått upp farten rejält och hotat trion i täten med riktigt vassa tider. Bästa rallyt för Linus Svenssons del, måste varit Kullingtrofén där han hade en fin tredjeplats totalt i Grupp E. Han har haft flera tredjeplatser under säsongen, men ingen med så många förare efter sig i resultatlistan som i just Kullingtrofén. Han har brutit två rallyn och då kom Carl Ryke naturligtvis före honom. Carl har haft det motigt, bland annat med en krånglande växellåda, men efter att han funnit felet, har det börjat gå riktigt fort i skogen. I TV-Svängen lyckades Carl köra från Linus med dryga tio sekunder vilket måste ha känts riktigt behagligt. De här bägge herrarna har därmed kapacitet att röra om i grytan om de får till det i finalen.

Är det någon bland rallypubliken som vet vem Ola Schön är? Killen från Tomelilla MK som kört samtliga SSRC:s deltävlingar och ligger trea i prispottlistan? Nähä, jag tänkte väl det. Ni har gett er iväg från sträckan när Ola, Keith, Jesper, Hampus och alla de andra bland C-förarna i Grupp E kommer. Gänget som får harva runt bland de sista, ofta på riktigt urusla vägar med risk att möta er komma gående på sträckan. De har det inte lätt med sina standardbilar. Det är ingen överdrift att påstå, att startordningen har betydelse och det är inte lätt att prestera kanontider långt bak i fältet med en Grupp E-bil. Trots det går det undan och driftsäkerheten hos Ola Schön i hans röda Merca har varit hög. Det är egentligen bara i TV-Svängen som han inte nådde slutmålet trots att han var i ledningen efter sista specialsträckan, det hände något på den allra sista transporten in till Hörby. Hade han klarat sig i mål, hade han fått 60 poäng ytterligare och därmed passerat Stoffe Nilssons 713 i prispottlistan. Surt sa räven. Det är inte mycket som är skillnad mellan succé och fiasko när det gäller rally. Keith Wennberg, Skillingaryds MK, här även han startat i samtliga rallyn i SSRC. Han har dock tvingats stå minst ett trappsteg nedanför Ola Schön på pallen i de flesta tävlingarna men finns på startlinjen i finalen och man vet aldrig; har han en bra dag så kan det bli riktigt spännande i toppen.

Det skall bli spännande att vara på plats för att följa Grupp E-gänget och presterar de som de gjort hitintills under 2014, då snackar vi sekunddramatik! Det kan vi lova!”


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-09-30 20:12






PG Andersson kör DRIVE VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Tidigare nyheter:
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.