SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Honza Fronek.
© Honza Fronek.
Seger i WRC2 för Pontus och Patrik.
Efterlängtad seger för Pontus Tidemand i Rally Mexico.
PRESSRELEASE

På grund av det rådande krisläget i världen avslutades Rally Mexico på lördagskvällen istället för på söndagen för att ge team och de som jobbar med mästerskapet en chans att ta sig hem innan gränser och flygplatser stängs ner.

Värmländske rallyesset Pontus Tidemand gillar Mexiko - på tre starter i det mexikanska VM-rallyt har han nu tagit lika många vinster. Han visade sig fullkomligen oslagbar under de tre tävlingsdagarna och kunde tillslut säkra segern i WRC 2 tillsammans med teamet Toksport WRT efter en strålande uppvisning på såväl grusvägar som smala stadsgator.

- Det här var exakt hur vi hoppades och kämpade för att helgen skulle sluta. Men inget kommer gratis i Mexiko och det kan svänga snabbt här så vi tog inget för givet även om vinst var målet. Känslan just nu, den har jag verkligen längtat efter, säger en segerglad Pontus.

Redan från Rally Mexicos första meter stod det klart att Pontus och kartläsaren Patrik Barth ville vara med i leken. De kopplade grepp om ledningen i WRC 2-klassen på torsdagens inledande stadssträckor och höll hårt i den.

Under fredagens långa specialsträckor imponerade de stort när de dominerade klassen och utökade ledningen till närmare en minut. Vid fredagens slut hade de varit snabbast på alla då körda sträckor och toppade både WRC 2-klassen och RC2, eller Rally 2, som samlingskategorin för R5-bilarna kallas.

- Allt funkade perfekt för oss från start, berättar Pontus. Det är lite tricky med däckval, omväxlande grepp och mindre kraft i motorerna på hög höjd, men jag gillar utmaningen i att hitta en bra och snabb rytm trots svårigheterna. Teamet gjorde ett grymt jobb och gav oss en fantastisk bil och vi kunde ladda på utan att ta risker som äventyrade chansen till ett bra resultat. Fredagen var en kanondag och vi kunde köra till oss lite luft ner till andraplatsen så vi hade något att ta av ifall oturen skulle vara framme.

Med en god ledning fanns det ingen anledning att vara våghalsig under lördagen, men de tuffa vägarna kunde ändå ha ställt till det för den svenska duon.

- Vi tog det lite försiktigt i början av dagen eftersom vi nog inte gjorde helt rätt däckval. Vi valde hårda, men skulle nog ha kört på mjuka istället. Vi lyckades ändå öka på vårt försprång, men fick en smygpunka som kostade lite tid, säger Pontus.

På eftermiddagen kom beskedet att man beslutat att tävlingen ska avslutas efter lördagens sista sträcka på grund av det globala utbrottet av COVID-19. Många länders gränser och flygplatser stänger och man vill ge tävlade och team en chans att tryggt ta sig hem i tid. På söndagens program stod endast tre sträckor och med mer än 75% av rallyt genomfört, kan fulla VM-poäng ändå delas ut.

Pontus var snabbast på fem av lördagens nio sträckor och kunde säkert kamma hem segern efter kvällens tre avslutande publiksträckor.

- Det har inte varit lätt, men det är det som gör det intressant. Vi försökte hålla balansen mellan ett hyfsat tempo och att ta det säkra före det osäkra och samtidigt undvika stora stenar. Det är oftast när man slår av på farten och slappnar av som misstagen kommer och vi ville verkligen ta den här segern för teamet. Jag är jättetacksam för att vi fick chansen att köra här, helgen kunde inte ha blivit bättre, konstaterar Pontus.

Med detta vinner alltså Pontus WRC 2-klassen och var också totalsnabbast bland R5-bilarna. Totalt i rallyt slutar han på sjätte plats, vilket är hans bästa resultat någonsin.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2020-03-15 07:44






Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...

Publicerad: 2024-05-09 14:29


Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-05-09 14:13


87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seTjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.

Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...

Publicerad: 2024-05-08 20:50


WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
© M-Sport.Den 4,61km långa sträckan Baltar fungerar som shakedown inför det Portugisiska VM rallyt, Rally de Portugal. Klockan 9:01 Svensk tid startar Thierry Neuville sträckan och följs av Elfyn Evans och Adrien Fourmaux.

Den första vändan går i VM tabellens ordning och direktsänds via WRC Promotorn och k...

Publicerad: 2024-05-08 20:24


Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
© Team Nybe.Till fjolårets ERC deltävling Bauhaus Royal Rally of Scandinavia såg vi Team Nybes Jonas Åkesson byta blått mot grått för några helger på sin Skoda Fabia R5, nu gör han det igen.

Han har varit tillbaka i Team Nybes klassiska blåa design på Skoda Fabia R5:an, men i helgen gör han comeback i grå f...

Publicerad: 2024-05-08 20:15


Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
© emotorsport.seIkväll stängde anmälan för Violen Rallyt, premiär för Svenska RallyCupen men också deltävling i flera DM serier. Arrangören som hamnat i tufft konkurrens i kalendern efter denna helgs stora SM helg i samma region.

Det har gjort att man efter diskussioner nu förlänger den ordinarie anmälningstiden...

Publicerad: 2024-05-08 19:48


Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
© emotorsport.seTorsdag förmiddag, helg och lagom till frukost drar shakedown igång för Rally de Portugal. Baltar heter sträckan som mäter 4,61km och ska köras minst tre gånger av Rally1 klassen. Första körningen inleds med Thierry Neuville som rullar av startlinjen klockan 9:01, svensk tid. De tävlande kör första ...

Publicerad: 2024-05-08 19:04


SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
En hel rad år har hunnit passera sedan VOC Mekonomen Rally körde SSR South Swedish Rally i sin SverigeSerie senast, men nu är det dags igen. En stor nyhet är att rallyt inleder en omdanad SverigeSerien där numera bara sommar och grustävlingar ingår. En sak är säker, Älmhult och gänget kring SRR komm...

Publicerad: 2024-05-07 21:54


Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
© emotorsport.seI dagarna två ska det köras SSR Rallysprint med SSR-klubbarna som arrangör i Millebygden, det är Svenska sprint rallycupen som kör två deltävlingar, en per dag.
Två sträckor går dubbelt vilket ger 14km under torsdagens tävling för 70 deltagare. För fredagen en sträcka som går två gånger och 15km sp...

Publicerad: 2024-05-07 20:58


Tidigare nyheter:
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.