Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© KMS-racing.com
© KMS-racing.com
Gänget samlat på dagens pressträff för att presentera teamets planer 2019!
KMS gör ambitiös satsning på rally med Kristoffersson och Solberg.

Efter två framgångsrika säsonger i STCC växlar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS fokus och gör en ambitiös satsning på rally med Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Oliver Solberg som förare.
Jag förväntar mig ett år där jag kommer att lära mig mycket och få många nya erfarenheter, säger Johan Kristoffersson.

Efter uttåget ur rallycross-VM var 2019 ett oskrivet blad för den värmländske världsmästaren. När det också stod klart att det inte skulle bli någon fortsättning i STCC fanns många luckor att fylla i kalendern. Platsen i racingserien WTCR med Sébastien Loeb Racing säkrade upp huvudsysslan för året.
En rolig utmaning. Alla konkurrenter är nya för mig, liksom alla banor utom två, Nürburgring och Hungaroring. Målet är att försöka hålla mig undan problem och att ta delsegrar.

Kristoffersson har inte varit ute på de internationella racingbanorna sedan 2013, men räknar med att kunna göra bra ifrån sig.
Jag känner mig trygg med teamet. De deltog ifjol och har stor erfarenhet. Dessutom har jag min ingenjör, Richard Browne, kvar från förra säsongen i rallycross.

När inte WTCR-tester och de tio tävlingshelgerna håller Kristoffersson sysselsatt kommer han att köra så mycket rally som möjligt, i det reviderade familjeteamet KMS med det officiella namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Johan kommer att köra full säsong i SM och därmed gå en kamp om guldet.
De tre senaste säsongerna i rallycross-VM har jag haft en klar plan över vad jag ska göra. Nu är det väldigt svårt att veta vad jag ska förvänta mig resultatmässigt, men jag hoppas ta stora kliv inom rally, säger 30-årige Kristoffersson och fortsätter:
Egentligen är jag för gammal för att bli bäst på det här, men jag lägger inte ner 24 timmar om dygnet bara för att det är roligt eller för att vinna någon lokal tävling. Det är mycket inspirerande att försöka göra det så bra som möjligt.

Det har han redan visat i de två hittills avklarade tävlingarna med nya Volkswagen Polo GTI R5. Första stora prövningarna blir Bergslagsrallyt kommande helg och därefter ett Rally Sweden i stenhård konkurrens. Kristoffersson kommer att göra sin tredje start i det svenska VM-rallyt, men det första i en Volkswagen.
Polon passar mig mycket bättre än de tidigare bilarna. Den är lättkörd, följsam och passar min körstil.

En likadan bil ska rattas av en huvudkonkurrent i Rally Sweden, stallkamraten Ole Christian Veiby. I väntan på teamets andra Polo kommer den unge norrmannen att inleda sin VM-säsong i Monte Carlo, i en bil hyrd från Raimund Baumschlagers team BRR.

Samma R5:a ska han sedan tävla med i Sverige, men Ole Christian kör med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-design, delvis uppbackad av det svenska teamets personal.
Ole Christian har en ambition att fajtas om VM-titeln i WRC2 2019 och vi vill naturligtvis stötta honom. Efter de två första deltävlingarna kommer han att ta ställning till om det finns andra alternativ eller om han ska fortsätta hos oss hela säsongen, kommenterar stallchefen Tommy Kristoffersson.

En full VM-serie är målet och deltävlingen i Sverige är förstås en höjdpunkt på säsongen.
Jag har slutat trea två år på rad. Vi måste ta ett kliv till nu, säger Ole Christian, väl medveten om att det är många om budet.
Jag kan inte komma ihåg när det var så många profiler i startlistan på en WRC2-tävling.

Den tredje Polo R5-föraren i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer inte att delta i Rally Sweden. Oliver Solberg, 17 år, är fortfarande för ung för att få lov att köra, men han ska försvara teamets ära i Lettland, med en egen stab av personal.
Jag kommer att köra fem tävlingar i Lettland och en eller två i Estland, berättar Oliver.

Solberg inledde sin säsong på allra bästa sätt. I första tävlingen med Polo R5:an tog han sin första totalseger i ett rally när han i lördags vann Rally Alüksne.
Hade en riktigt bra känsla för bilen i samband med testerna, och det gav bra självförtroende, men jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS tycker att det känns bra att ha även Solberg ombord i rallysatsningen.
En av världens mest lovande juniorer. Dessutom har vi ju gemensamma band sedan tidigare genom PSRX och Volkswagen-familjen, påpekar Tommy Kristoffersson.
Kanske kommer de tre förarna i teamet att konkurrera i samma tävling innan säsongen är över. Oliver Solberg fyller 18 under året och för Johan Kristoffersson kan det bli aktuellt med någon VM-tävling också, när kalendern tillåter. Det innebär att teamet gör en offensiv satsning på rally redan första säsongen, till Tommy Kristofferssons stora glädje.
Vi har redan märkt att det finns ett stort grundläggande intresse för vår rallysatsning, både nationellt och internationellt. Dessutom är det kul att vi kan bjuda våra Volkswagen-återförsäljare på nya arenor. Tidigare har vi tävlat mycket i södra Sverige, men nu blir det större spridning, med tävlingar längre norrut, säger Tommy, som lovar att teamet är väl förberett för utmaningen.
Vi tycker att vi har rätt kapacitet och infrastruktur. Dessutom ligger rally närmast hjärtat för stora delar av vår stab, inte minst för mekanikerna.

Även Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, tycker att det är en mycket intressant säsong som väntar:
- Vår långsiktiga svenska motorsportsatsning har verkligen varit lyckosam och Johan har skämt bort oss med segrar i alla motorsportgrenar han har ställt upp i hittills. Det blir mycket spännande att följa honom i rally och även i internationell racing. Det är ett fantastiskt team som Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har satt ihop och jag ser fram emot att få se Johan, Ole Christian och Oliver tävla under vår flagg.


Publicerad: 2019-01-22 09:35






Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...

Publicerad: 2024-05-09 14:29


Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-05-09 14:13


87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seTjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.

Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...

Publicerad: 2024-05-08 20:50


WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
© M-Sport.Den 4,61km långa sträckan Baltar fungerar som shakedown inför det Portugisiska VM rallyt, Rally de Portugal. Klockan 9:01 Svensk tid startar Thierry Neuville sträckan och följs av Elfyn Evans och Adrien Fourmaux.

Den första vändan går i VM tabellens ordning och direktsänds via WRC Promotorn och k...

Publicerad: 2024-05-08 20:24


Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
© Team Nybe.Till fjolårets ERC deltävling Bauhaus Royal Rally of Scandinavia såg vi Team Nybes Jonas Åkesson byta blått mot grått för några helger på sin Skoda Fabia R5, nu gör han det igen.

Han har varit tillbaka i Team Nybes klassiska blåa design på Skoda Fabia R5:an, men i helgen gör han comeback i grå f...

Publicerad: 2024-05-08 20:15


Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
© emotorsport.seIkväll stängde anmälan för Violen Rallyt, premiär för Svenska RallyCupen men också deltävling i flera DM serier. Arrangören som hamnat i tufft konkurrens i kalendern efter denna helgs stora SM helg i samma region.

Det har gjort att man efter diskussioner nu förlänger den ordinarie anmälningstiden...

Publicerad: 2024-05-08 19:48


Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
© emotorsport.seTorsdag förmiddag, helg och lagom till frukost drar shakedown igång för Rally de Portugal. Baltar heter sträckan som mäter 4,61km och ska köras minst tre gånger av Rally1 klassen. Första körningen inleds med Thierry Neuville som rullar av startlinjen klockan 9:01, svensk tid. De tävlande kör första ...

Publicerad: 2024-05-08 19:04


SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
En hel rad år har hunnit passera sedan VOC Mekonomen Rally körde SSR South Swedish Rally i sin SverigeSerie senast, men nu är det dags igen. En stor nyhet är att rallyt inleder en omdanad SverigeSerien där numera bara sommar och grustävlingar ingår. En sak är säker, Älmhult och gänget kring SRR komm...

Publicerad: 2024-05-07 21:54


Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
© emotorsport.seI dagarna två ska det köras SSR Rallysprint med SSR-klubbarna som arrangör i Millebygden, det är Svenska sprint rallycupen som kör två deltävlingar, en per dag.
Två sträckor går dubbelt vilket ger 14km under torsdagens tävling för 70 deltagare. För fredagen en sträcka som går två gånger och 15km sp...

Publicerad: 2024-05-07 20:58


Tidigare nyheter:
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.