Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2024-03-06 18:22






Tänak vinner Rally Italia Sardegna efter hård avslutning, 0,2 sekund före Ogier.
© Hyundai Motorsport.40-årige Sebastien Ogier var nära segern i Rally Italia Sardegna, men under söndagen satte Ott Tänak upp tempot igen och närmade sig sakta men säkert. Estländaren var 6,2 sekunder bakom inför sista sträckan, den 7km långa Sassari - Argentiera som innebar bonuspoäng.

Tänak var tvåa genom sträckan...

Publicerad: 2024-06-02 13:07


Flodin, Nydén, Hallberg och Hovind i SM topp efter Rally Uppland.
© emotorsport.seHur ser läget ut i Rally SM tabellerna efter helgens kamp i de Uppländska skogarna, i Internationella 4wd drog Patrik Flodin ifrån efter segern och har 15 poängs försprång till Tom Kristensson som smet förbi Dennis Rådström. (Kristensson poäng för powerstage saknades tidigare i de officiella tabe...

Publicerad: 2024-06-02 09:37


Rally Saudi Arabia tar plats i WRC serien 2025 med 10-årigt kontrakt.
© RedBull Rally.Rally Saudi Arabia blir ny deltävling på lång sikt i WRC serien, ett 10-årigt avtal har signerat mellan landets arrangör och WRC Promotorn vilket ger en plats i kalendern redan 2025.

Senast det rallytävlandes på VM nivå i området var med Jordan Rally i grannlandet Jordanien som körde sista rally...

Publicerad: 2024-06-02 09:10


Många vinnare i Rally Uppland vid sidan om SM-klasserna.
© emotorsport.seKnappt 30 bilar kom till start i Rally Uppland vid sidan om Rally SM klasserna, de tävlade genom 11 klasser, snabbast totalt av dem var Martin Hagman i Porsche 911 som hade 41 sekunder tillgodo på Sören Olsson i Toyota Celica. Lars Eriksson går in som trea följd av Ola Axelsson och Jonas Wallén.

...

Publicerad: 2024-06-02 08:17


Följ avslutningen i Rally Italia Sardegna, fyra sträckor kvar.
© Toyota Gazoo Racing.Två sträckor dubbelt i Rally Italia Sardegna för helgen, Cala Flumini på 12,5km inleder söndagen vid klockan 8:00, sedan fortsätter Sassari - Argentiera på 7,1km timman senare. Vid 11:00 inleds andra varvet, sista sträckan drar igång 12:15 där de extra poängen för de fem snabbaste delas ut.

Sebas...

Publicerad: 2024-06-01 21:06


Patrik Flodin tog tredje raka segern efter rafflande avslutning i Rally Uppland.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.När den fjärde deltävlingen av årets Rally-SM avgjordes med Rally Uppland i Tierp blev det seger för Patrik Flodin och Göran Bergsten. De regerande mästarna vann tävlingen totalt och i klassen Internationella 4WD. I 2WD blev det en debutantsegrare - i en Volvo 240.

Det blev en rafflande avslutnin...

Publicerad: 2024-06-01 19:14


Ogier leder Rally Italia Sardegna - Pajari toppar WRC2.
© Toyota Gazoo Racing.Om Sebastien Ogier tappade ledningen under lördagens första halva tog han med besked tillbaka den under eftermiddagen. Två nya sträckor dubbelt och direkt tre raka sträcksegrar av Ogier. På eftermiddagens fjärde och sista sträcka var han tiondelar från Elfyn Evans som blixtrade till, men Fransmannen...

Publicerad: 2024-06-01 19:09


Flodin och Bergsten vann Rally Uppland med en sekund, tackar motståndet för fighten!
© Hampus JuterydFjärde SM-deltävlingen Rally Uppland gick av stapeln i dag och blev en gastkramande historia där Patrik Flodin och Göran Bergsten tillsammans med GK Door Team Sweden lyckades knyta ihop säcken med minsta möjliga marginal och utökar därmed sin SM-ledning.
Det var en brutalt gastkramande tävling...

Publicerad: 2024-06-01 18:21


Liljegren och Hovind, SM vinnare i 2wd under Rally Uppland.
© emotorsport.seKullings MS åkarna Isac Nordström och Victor Bergsander var snabbast genom Bredänge, sista sträckan i Rally Uppland för den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

Segern för klassen tog Tim Liljegren och norska co-drivern Sunniva Rudi med Volvo 240 och segermarginal slutade på 14 sekunder före Patrik H...

Publicerad: 2024-06-01 17:35


Norsk totalseger i Bengtsfors BilTeknik Racet.
Med ett 30-tal ekipage i Bengtsfors BilTeknik Racet kördes fyra sträckor dubbelt. Det krävdes 14 minuters körning för snabbaste ekipage som var Norskt, Ola P Hovelsrud från NMK Fluberg som C-förare i Trimmat 2wd. Segermarginalen totalt var 0,9 sekund före Sven Hansen.

I klassen hade Hovelsrud stö...

Publicerad: 2024-06-01 17:06


Tidigare nyheter:
En sekund avgjorde Rally Uppland - Flodin och Nydén vinnare i 4wd.
Adolfsson körde hem Midsommardansen Sprint.
Tänak ny ledare i Rally Italia Sardegna, Neuville bryter efter avåkning.
Flodin ny ledare, toppar Rally Uppland i halvtid.
Ward och Bakkerud fyller på till Rally Magic.
Följ lördagen i Rally Uppland, Rally Italia Sardegna, Bengtsfors BilTeknik Racet och Sprintserien.
Isak Reiersen leder Rally Uppland - Dött lopp i 2WD.
Ogier leder Rally Italia Sardegna, Pajari bäst i WRC2.
Reiersen, Nydén, Liljegren och Hovind i SM topp efter ss2 i Rally Uppland.
Stjärnspäckat startfält i Royal Rally Legends.
Historiskt stort intresse för SM-veckans rallysprint.
Häng med under fredagen i Rally Uppland och Rally Italia Sardegna.
Rally-SM kalendern 2025, planer för arrangörer 2026-2027.
50-talet åkare för Midsommardansen Sprint.
100-talet bilar och nio sträckor när SM eliten gör upp i Rally Uppland.
WebTV & Resultat från shakedown inför Rally Italia Sardegna klockan 8:00!
WebTV direkt från shakedown inför Rally Italia Sardegna imorgon.
Allergisk reaktion stoppar Solberg från start på Sardinien.
Mille Johansson EM-genrepar i Rally-SM.
Far mot son i Solbergs comeback - kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia!



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.